Wpisz i kliknij enter

Positive Centre – In Silent Series

Muzyka berlińskiego producenta jest mroczna i ciężka, lecz nie pozbawiona oddechu i przestrzeni.

Mike Jefford zadebiutował zaledwie rok temu – ale nagrania tego rezydującego w Berlinie producenta spodobały się brytyjskiemu producentowi ukrywającemu się pod pseudonimem Sigha, w efekcie czego opublikował mu nakładem swej wytwórni Our Circula Sound dwie winylowe dwunastocalówki. Ich sukces sprawił, że teraz dostajemy debiutancki album Positive Centre.

Płytę otwiera ambientowa impresja, skoncentrowana na zaszumionym strumieniu dźwięku, który spod spodu podbijają ledwo wyczuwalne pulsacje głębokiego basu („No Need For Narration”). Ten przywodzący na myśl dokonania Lustmorda utwór wiedzie nas jednak w stronę bardziej rytmicznej muzyki. Oto z modulowanej fali ziarnistego noise’u wyłania się wolny bit o tektonicznym rezonansie – a wszystko to uzupełniają miarowo cykające efekty perkusyjne („Ashes In Exhalation”).

„Out Was The Old In” to już nowoczesne techno pełną gębą. Podłamany puls oplatają tu pobrzękujące i pohukujące loopy, zza których na zewnątrz wydostają się szumy i syki przemysłowej pary. „Handed By Symmetry” ma z kolei nieco spowolnioną rytmikę – a znajduje ona kontrast w metalicznych perkusjonaliach i industrialnych warkotach, przywodząc na myśl bardziej psychodeliczną wersję muzyki Perca.

„Back To Steaming” zgodnie ze swym tytułem osadzony jest na mechanicznym rytmie o spogłosowanym tonie. Głównym elementem pozostałej części aranżacji są natomiast niepokojąco zawodzące syntezatory – których dźwięki układają się w żałobną pieśń umierających maszyn. W „Become The Surface” dzieje się znacznie mniej – bo Jefford nadał tej kompozycji radykalnie minimalistyczną konstrukcję, koncentrując się jedynie na miarowych bitach i rwanych akordach basu.

Więcej przestrzeni znajdujemy w „Stand Down Be Better” – bo to głębokie techno wypełnione świdrującymi dźwiękami, przypominającymi nadciągający rój pszczół. Dla odmiany „The Circled Rib” uderza masywnymi breakami, wnoszącymi ze sobą dubowe pogłosy. Na finał dostajemy „Old Father Sun Strider” – wywiedzione z tradycji eksperymentów Wolfganga Voigta pod szyldem Gas ambientowe techno, rozpięte między bezlitośnie pulsującym rytmem a zapętlonymi falami onirycznych klawiszy.

„In Silent Series” to skromna kolekcja – ale robiąca zaskakująco dobre wrażenie. Muzyka berlińskiego producenta jest mroczna i ciężka, lecz nie pozbawiona oddechu i przestrzeni. Choć można ją zaszufladkować jako industrialne techno, jest w niej miejsce również na dronowe eksperymenty i ambientowe wyciszenie. Takie granie najlepiej zabrzmiałoby w jakimś przemysłowym otoczeniu – choćby w Kraftwerk Halle podczas Atonal Festivalu. Aż dziwne, że Positive Centre nie wystąpił podczas ostatniej edycji tejże imprezy.

Our Circula Sound 2014

www.soundcloud.com/ourcirculasound

www.facebook.com/ourcirculasound

www.soundcloud.com/positivecentre

www.facebook.com/thepositivecentre

 







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Iks
Iks
9 lat temu

super materiał, oby dalej Sigha wspierał dokonania PC!

Polecamy