Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Heathered Pearls – Body Complex

Nasz człowiek w Ghostly International

Być może to Jakubowi Aleksandrowi zawdzięcza Jacaszek wydanie swojej płyty w Ghostly International. Nie umniejszając nic randze muzyki twórcy „Glimmer”, to właśnie wtedy szefem A&R był w tejże wytworni jego rodak, który co prawda wychował się w Detroit, ale urodził się w 1982 roku w Częstochowie.

Może gdyby nie przeprowadzka rodziców do USA, Jakub nigdy nie zachwyciłby się muzyką techno. A tak – mając starszych kumpli, już jako piętnastolatek bywał w tanecznych klubach Motor City. Tak naprawdę największe wrażenie zrobiła na nim jednak muzyka, którą chłopaki słuchali wracając nad ranem z imprez – ilustracyjny ambient.

Taką też zawartość przyniósł jego debiutancki album „Loyal” wydany trzy lata temu przez Ghostly International. W międzyczasie Jakub przeprowadził się na nowojorski Greenpoint i zakochał się w muzyce twórców potrafiących łączyć przestrzenne brzmienia z tanecznym pulsem – choćby Lawrence’a. Nic więc dziwnego, że drugi album jego projektu Heathered Pearls przynosi właśnie takąż muzykę.

Jej najmocniejszy segment stanowią nagrania ulokowane w formule epickiego deep techno. „Sunken Living Area” osadzone jest na lekkim rytmie – a towarzyszą mu łagodnie pohukujące klawisze i ćwierkające efekty. „Interior Architecture Software” uderza solidniejszą energią, skontrastowaną z onirycznym nastrojem. W powstaniu „Abandoned Mall Utopia” maczał palce Shigeto – dzięki czemu utwór asymiluje echa dubowych korozji. Podobnie wypada „Warm Air Estate” z udziałem Outerbridge – uwodząc eteryczną wokalizą podszytą basowymi warknięciami.

Jeszcze ciekawsze efekty osiąga Jakub zestawiając szurające podkłady o ciepłym tchnieniu rodem z detroitowego deep house’u z monolitycznymi pasażami przestrzennych klawiszy, emanującymi polarnym chłodem. Tak dzieje się w kompozycji „Personal Kiosk” zrealizowanej z pomocą The Sight Below (który także zmiksował i dokonał masteringu płyty). Drugi utwór utrzymany w tym stylu to „Perfume Catalogue” – przypominający majestatyczne brzmienie projektu Gas, uzupełnione rytmem zapożyczonym od Moodymana czy Theo Parrisha.

Pomiędzy tymi energetycznymi kompozycjami poukładane są ambientowe miniatury. „Cast In Lemon And Sand” i „Thought Palace” wibrują syntezatorowymi arpeggiami o kosmicznym rodowodzie. „Holographic Lodge” ma już nieco bardziej rozbudowaną aranżację – koncentrując się na falach zdubowanych klawiszy przewierconych brzęczącym loopem. Tak czy siak – wszystko to układa się w idealnie pasujące do siebie elementy dźwiękowej układanki.

Wraz ze starannie zaprojektowaną grafiką, muzyka z „Body Complex” tworzy monochromatyczną całość, urzekającą surowym pięknem niemal epickiego minimalizmu. Dobrze, że Jakub dorastał w Detroit – dzięki temu możemy się teraz cieszyć jego urokliwą muzyką.

Ghostly International 2015

www.ghostly.com

www.facebook.com/ghostly

www.facebook.com/heatheredpearls

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.