Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



Nowości z Von Archives

Tym razem coś dla oka i ucha. Wytwórnia Von Archives wydała na płytach DVD prace Philla Niblocka i Thomasa Könera.

 

Phill Niblock – „T H I R” (2015 | Von Archives/1000 kopii)

Amerykański kompozytor znany jest nie tylko z monumentalnych dzieł muzyczny, bowiem zasłynął również jako reżyser filmów eksperymentalnych. Obraz „T H I R” pochodzi z 1972 roku i powstał w ramach serii „Environments” (ten projekt został podzielony na cztery części). Phill Niblock zaopatrzył się w taśmę filmową 16mm i wyruszył m.in. na północ stanu Nowy Jork (okolice Gór Adirondack), gdzie uwiecznił różne zjawiska przyrodnicze (np. krople wody na skałach, ruch mrówek etc.). Amerykanin nakręcił trzydzieści pięć długich ujęć (bez powtórzeń), a następnie – i co istotne – dokonał ogromnych powiększeń poszczególnych obrazów, na których widzimy m.in. gigantyczne liście kwiatów. Selektywne zastosowanie płytkiej głębi ostrości (Close-up Stock) pozwoliło Niblockowi stworzyć bardzo intymny, poetycki i momentami elegijny film. Oczywiście do tego obrazu napisał też ścieżkę dźwiękową (rozpisaną na flet, skrzypce, saksofon tenorowy i głos), która znakomicie podkreśla statyczny nastrój kadrów. Teraz „T H I R” został opublikowany po raz pierwszy na DVD z nowym soundtrackiem, choć na ekranie menu można wybrać też oryginalną ścieżkę dźwiękową z 1972 roku.

Kooner

Thomas Köner – „The Futurist Manifesto” (2015 | Von Archives/500 kopii DVD)

Niemiecki artysta z kolei przygotował audiowizualną adaptację „Manifestu Futurystycznego” z 1909 roku autorstwa Filippo Tommaso Marinetti’ego. Thomas Köner w 2009 roku napisał mini-operę czy też cyfrową operę pod szyldem Noise Orchestre (preparowany głos, fortepian, elektronika). Nie brakuje w jego kompozycji wielu industrialnych odgłosów np. pękającej metalowej kraty. Co ciekawe twórca wyszedł niejako naprzeciw idei „Manifestu…” Marinetti’ego i stworzył utwór, którego tempo nie przekracza wartości 4 bpm. Klaustrofobiczne drony w połączeniu z obrazem dają bardzo ciekawy efekt.

 

 

Strona Von Archives: www.vonarchives.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.