The Exaltics & Heinrich Mueller – Dimensional Shifting
Paweł Gzyl:

Mistrzowska wersja detroitowego electro.

Julius Aglinskas – Daydreamer
Łukasz Komła:

W ambientowym zastygnięciu.

Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.

Upsammy – Zoom
Paweł Gzyl:

Zbliżenie na kruche piękno.



Anna Zaradny feat Fennesz – RE:EM

Kultura remiksu wciąż żywa!

Początki kariery muzycznej Anny Zaradny sięgają lat 90., kiedy to zaczynała od muzyki współczesnej, free-jazzu, punk-rocka i ska-punku (Włochaty, Dr Mengele). Następnie nawiązała współpracę z noise-rockową grupą StuckOnCeiling (w składzie: Robert Piotrowicz, Sebastian Krawczuk, Kacper Jaskiewicz i Jacek Majewski). Artystkę doskonale znamy również z wieloletniej działalności jako współorganizatorki i kuratorki Musica Genera Festival.

Po tym nieco anarchistyczno-rockowym okresie fascynacje muzyczne Zaradny skierowały się ku muzyce improwizowanej, co z czasem zaowocowało sporą ilością koncertów u boku takich artystów jak Burkhard Stangel, Tony Buck, Cor Fuhler, John Butcher, John Hegre, Otomo Yoshihide, Martin Klapper, Boris Hauf, Sophie Agnel, Ute Volker czy Ingar Zach. Po drodze znalazła też czas na studiowanie dyrygentury i teorii muzyki.

Na jej pierwszy solowy album trzeba było czekać aż do roku 2008. Płyta „Mauve Cycles” ukazała się nakładem wytwórni Musica Genera. Najczęściej swoje kompozycje tworzy przy użyciu saksofonu i laptopa, czego mogliśmy doświadczyć na wybornym splicie z Burkhardem Stanglem z 2012 roku (wydanym przez Bocian Records).

Zaradny od wielu lat porusza się po obszarze będącym na styku sztuk wizualnych i dźwięku. Artystka już wielokrotnie poddawała reinterpretacji dzieła muzyczne i nie tylko (była opera Händla, film „Mozart” Miloša Formana, postać Tekli Bądarzewskiej oraz utwory w duchu technik kontrapunktu). Zaradny wręcz kocha kontestować zastany porządek świata, to tylko dobrze świadczy o jej znakomicie rozwiniętych umiejętnościach kompozytorskich, a tegoroczna EP-ka – „RE:EM”, jest tego kolejnym przykładem. Winyl pomieścił trzy utwory: „Stop The Chaos”, „NEW feat OLD” i remiks tegoż drugiego w wykonaniu Christiana Fennesza. Odnośnie Austriaka, przypomnę, że w tym roku pojawiła się jego płyta „AIrEffect” (recenzja) zrealizowana wspólnie z duetem OZmotic.

Nagranie „Stop The Chaos”, jakie otwiera minialbum „RE:EM”, pochodzi z repertuaru warszawskiej grindcore’owo-death metalowej grupy Antigama (kiedyś grał u nich na basie Macio Moretti). Najwięcej dźwiękowych zawijasów w tej kompozycji Zaradny tworzy w oparciu o poszarpaną linię wokalną, podtrzymując jej pierwotną energię za pomocą syntezatorowych dronów.

Z kolei w „NEW feat OLD” (utwór pochodzi z 2008 roku) całkiem niespodziewanie z zaszumionej tkanki elektronicznych dźwięków, wyłania się typowy hip-hopowy beat, który po chwili zostaje zdemolowany przez artystkę, a co za tym idzie – zostaje wypchnięty w urzekający sposób w ramiona syntezatorowych objęć. „NEW feat OLD” w wersji Fennesza wypada wyśmienicie, gdyż w bardzo ciekawy sposób muzyk rozkłada całość na czynniki pierwsze, używając do tego charakterystycznego brzmienia gitary i efektów granularnych.

Zawsze podkreślam, że siłą kreatywnego remiksu jest rozbicie nagrania w „drobny pył” i ułożenia z niego czegoś nowego, świeżego. Autorzy większości remiksów jakie spotykamy, w absurdalny sposób okaleczają nasze uszy – przynajmniej moje – swym aranżacyjnym podobieństwem do oryginału. EP-ka „RE:EM” jest tego zaprzeczeniem!

01.10.2015 | Musica Genera / Bocian Records

 

Strona Musica Genera »Strona Bocian Records »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.