SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Kneebody + Daedelus – Kneedelus

Płyta wyjątkowa, szkoda by przeszła bez echa.

Po niezwykle ciepło przyjętych wydawnictwach Kamasi’ego Washingtona czy Thundercata poszerzających granice współczesnego jazzu label FlyLo w listopadzie zeszłego roku wypuścił niemniej ciekawy krążek, który chyba jednak nie odbił się należnym mu echem. „Kneedelus” jest efektem współpracy doświadczonego (5 albumów od 2005 roku; nominacja do Grammy) kwintetu jazzowego oraz niezwykle uznanego producenta Alfreda „Daedelusa” Darlingtona. Do niecodziennego połączenia sił doszło za sprawą licealnej jeszcze przyjaźni między tym ostatnim, a saksofonistą bandu Benem Wendelem.


Kneebody & Daedelus – „Drum Battle”

Wspólna płyta ma znamiona koncept-albumu, gdyż przyświeca jej zobrazowanie tzw. teorii technologicznej osobliwości w myśl, której ludzkość dąży do coraz większego połączenia z technologią, czego apogeum byłoby stworzenie sztucznej inteligencji, co zaś w konsekwencji mogłoby być zagrożeniem dla istnienia człowieka. Faktycznie już samo założenie połączenia organicznie brzmiących instrumentów z nieujarzmioną elektroniką wydaje się być spójne z tematem. Wśród swoich inspiracji Kneebody wymienia różnorodnych artystów takich jak Billa Frisell, D’Angelo, Radiohead, Squarepusher czy Queens of the Stone Age. Elementów wszystkich wymienionych stylistyk faktycznie można się dopatrzyć.


Kneebody & Daedelus – „The Hole”

Rytmicznym rozedrganiem imponuje chyba najbardziej oryginalne na płycie (obok noise’ującego „The Hole”) „Looping”, choć niemniej unerwione perkusyjnie jest nawiązujące do słynnych bębniarskich pojedynków (np. Krupa vs. Rich)  „Drum Battle” czy też breakbeatowe „Platforming”. Na ten nowocześnie kreślony sztafaż rytmiczny nakładane są plamy ciepłego Rhodesa oraz tematy ogrywane przez saksofon i trąbkę. Utwór „Rounds” mógłby na przykład celnie wpasować się w niedawno wydaną reinterpretację Autechre autorstwa Pink Freud. Pośród 10 numerów tworzących to oryginalne dzieło sporo jest też kompozycji wyciszonych, bardziej klasycznych w formie i brzmieniu („Home”, „They Are We”, „Not Love”), które z powodzeniem mogłyby zasilić katalog Manfreda Eichera (zresztą w stylizacji okładki można doszukać się pewnego nawiązania do tych z ECM).

Brainfeeder potwierdza krążkiem „Kneedelus”, że jest wydawcą wyznaczającym trendy, zwłaszcza w dziedzinie łączenia jazzu z elektroniką. Zachodziło ryzyko, że balans pomiędzy 5-ką klasycznie wykształconych Kalifornijczyków, a muzycznym innowatorem będzie zaburzony i silna EDM-owska osobowość Daedelusa przeciągnie ten projekt w swoją stronę. Tak się nie stało, proporcja jest wyważona idealnie i słucha się jej z niezwykłą przyjemnością.

27.11.2015 | Brainfeeder

http://www.kneebody.com/
https://www.facebook.com/Kneebody
https://soundcloud.com/brainfeeder

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. adamashnova

    Klasa ♪!♪!♪!!!!