Wpisz i kliknij enter

VA – Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981

Mamy nową amerykańską oficynę, która niedawno wydała swoje pierwsze wydawnictwo z muzyką haitańską.

Mowa tu o nowojorskiej wytwórni Ostinato Records prowadzonej przez Vika Sohonie. Kompozycje, jakie znalazły się na „Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981” (album ukazał się na winylu i CD z obszerną książeczką), pochodzą z prywatnych zbiorów i archiwów brooklyńskiej rozgłośni radiowej, a także zostały odnalezione w różnych miastach Haiti, takich jak Port-au-Prince, Jacmel czy Saint-Marc.

W trakcie słuchania tych dwudziestu utworów stykamy się z rozmaitymi stylistykami, jakie wówczas panowały na Haiti. Jedno jest pewne: muzyka z tamtego zakątka świata wywodzi się z Afryki Zachodniej. Choć z czasem tamtejsza kultura ewoluowała w inną stronę, a sprawcą tego była polityka kolonialna w wydaniu francuskim. Pod wpływem tej trudnej sytuacji, mieszkańcy z jeszcze większą chęcią wsłuchiwali się w muzykę swoich bliższych (np. Kolumbia, Kuba) lub dalszych sąsiadów (Ameryka Północna). I w ten oto sposób doszło do swoistego mariażu między afro-kubańsko-karaibskimi rytmami, kolumbijską cumbią, merengue (narodowa muzyka i taniec Dominikany) a amerykańskim jazzem, funkiem, soulem, R’n’B czy zydeco (ten gatunek powstał pod koniec lat 20. XX w., a rozwinęli go francuscy Kreole mieszkający w południowo-zachodniej Luizjanie).

Zdaje sobie sprawę z tego, że „Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981” (lipiec 2016) jest niewielkim wycinkiem historii muzyki haitańskiej, ale jakże ważnym i potrzebnym.

 

Strona Facebook Ostinato Records »
Profil na BandCamp »
Słuchaj na Soundcloud »







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy