SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



VA – Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981

Mamy nową amerykańską oficynę, która niedawno wydała swoje pierwsze wydawnictwo z muzyką haitańską.

Mowa tu o nowojorskiej wytwórni Ostinato Records prowadzonej przez Vika Sohonie. Kompozycje, jakie znalazły się na „Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981” (album ukazał się na winylu i CD z obszerną książeczką), pochodzą z prywatnych zbiorów i archiwów brooklyńskiej rozgłośni radiowej, a także zostały odnalezione w różnych miastach Haiti, takich jak Port-au-Prince, Jacmel czy Saint-Marc.

W trakcie słuchania tych dwudziestu utworów stykamy się z rozmaitymi stylistykami, jakie wówczas panowały na Haiti. Jedno jest pewne: muzyka z tamtego zakątka świata wywodzi się z Afryki Zachodniej. Choć z czasem tamtejsza kultura ewoluowała w inną stronę, a sprawcą tego była polityka kolonialna w wydaniu francuskim. Pod wpływem tej trudnej sytuacji, mieszkańcy z jeszcze większą chęcią wsłuchiwali się w muzykę swoich bliższych (np. Kolumbia, Kuba) lub dalszych sąsiadów (Ameryka Północna). I w ten oto sposób doszło do swoistego mariażu między afro-kubańsko-karaibskimi rytmami, kolumbijską cumbią, merengue (narodowa muzyka i taniec Dominikany) a amerykańskim jazzem, funkiem, soulem, R’n’B czy zydeco (ten gatunek powstał pod koniec lat 20. XX w., a rozwinęli go francuscy Kreole mieszkający w południowo-zachodniej Luizjanie).

Zdaje sobie sprawę z tego, że „Tanbou Toujou Lou: Meringue, Kompa Kreyol, Vodou Jazz, & Electric Folklore from Haiti 1960 – 1981” (lipiec 2016) jest niewielkim wycinkiem historii muzyki haitańskiej, ale jakże ważnym i potrzebnym.

 

Strona Facebook Ostinato Records »Profil na BandCamp »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.