DIVVAS – Challenger Deep
Łukasz Komła:

W głębinach myśli.

The Exaltics & Heinrich Mueller – Dimensional Shifting
Paweł Gzyl:

Mistrzowska wersja detroitowego electro.

Julius Aglinskas – Daydreamer
Łukasz Komła:

W ambientowym zastygnięciu.

Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.



Figure-Ground – Out Of The Shadows

Odmienne stany świadomości.

Kiedy w ubiegłym roku ukazał się debiutancki album Figure-Ground, podsumowujący jego dotychczasową działalność, nie było dokładnie wiadomo, kto wchodzi w skład duetu. Tropy wiodły do wytwórni Shadow Story, którą prowadzili brytyjscy i serbscy producenci stojący za projektami Dronelock i Ontal. No i faktycznie: dziś już wiadomo, że „Reality Revision” był dziełem dwóch z nich: Alexandra Churcha i Borisa Breneckiego. Nie upłynęło bowiem wiele czasu, a przygotowali oni kolejny zestaw swych utworów – „Out Of The Shadows”.

I tym razem muzyka duetu wywodzi się z brzmień typowych dla początku lat 90., choć już zdecydowanie mocniej podrasowanych na współczesną modłę. Tylko dwa nagrania eksplodują surową energią charakterystyczną dla UK hard core’a. Ale i tak „Naches” i „Bitterness” uzupełnione są bardziej abstrakcyjną elektroniką, łączącą oldskulowe efekty komputerowe z kosmicznymi pasażami. Jeśli rozbrzmiewa tu techno – to bliżej mu do jego aktualnej wersji, rozpostartej między nerwową rytmiką a industrialnymi brzmieniami, jak w „Distaste” czy „Sensory Pleasure”.

Najwięcej na krążku rozedrganego IDM-u, niemal za każdym razem jednak skrzyżowanego z inną estetyką. „Loathing” i „Aversion” wypełniają trzepoczące dźwięki i chmurne syntezatory, ale ciężkie i masywne bity mają zdecydowanie dubstepową proweniencję. W „Relief” i „Fury” aż gęsto robi się od glitchowych szumów i trzasków, ale za podstawę służą im breakbeatowe podkłady. Jedynie momentami ten IDM przybiera bardziej klasyczną wersję, bliską wczesnym dokonaniom Auetchre, jak choćby w bajkowym „Fiero” czy wyciszonym „Compassion”.

Co ciekawe muzyka z „Out Of Shadows” została zrealizowana według konkretnego konceptu. Trzynaście składających się nań kompozycji było częścią eventu zorganizowanego na jesieni zeszłego roku w Bradford z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego przez internetowy serwis MYMUP, zajmujący się pomocą ludziom z problemami tego rodzaju. I trzeba przyznać, że Figure-Ground wywiązali się bez zarzutu z podjętego zadania, tworząc pełną emocji rozwichrzoną muzykę, ciekawie oddającą skrajnie odmienne stany psychiczne człowieka. Oczywiście ta wiedza nie jest niezbędna – bo album broni się bez problemu również wyłącznie swą dźwiękową zawartością.

Shadow Story 2017

www.shadowstory.co.uk

www.facebook.com/pages/Shadow-Story/1413181452290866

www.facebook.com/figuregroundmusic

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.