A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.



Nowości z Zoharum

Na początek tego roku trójmiejska wytwórnia proponuje nowy album Maćka Szymczuka – ale nie tylko.

„Light of the Dreams” to czwarta solowa płyta Maćka Szymczuka wydana w Zoharum. Składa się na nią osiem kompozycji, w których ambientowe brzmienia splatają się z transowymi i orientalnymi wpływami, jakie do tej pory mogliśmy usłyszeć w jego innych projektach. Jest więc ona nie tylko konsekwentną kontynuacją wcześniejszych wydawnictw solowych, ale i rozwija pomysły, jakie słyszeliśmy na płytach AABZU czy Another One.

Motywem przewodnim są sny, ale płyta nie jest zatopiona w leniwym klimacie. Łatwiej na niej odnaleźć surrealistyczne wizje, szalone zmiany nastrojów i muzycznej akcji. W najnowszych utworach słychać odwołania do afrobeatu, dubu, czy psychodeli rodem z lat 60. i 70. Wprawne ucho usłyszy też ślady kultowej syntezy FM, czyli syntezatorowego brzmienia rozsławionego w latach 80. A wszystkiemu temu towarzyszy motto z Piera Paolo Pasoliniego: „Truth lies not only in a dream, but in many dreams”.

Nowa Ziemia jest młodym projektem z Gdyni, za którym stoi Artur Krychowiak, znany z zespołu God’s Own Prototype. Ma na koncie dwie płyty: „Trajektorie” oraz „Sceneria”. Nowa Ziemia 2 to z kolei kolaboracyjny projekt, którego konwencja oparta jest na dwóch duetach – z Dawidem Adrjanczykiem (Akpatok) i Michałem Banasikiem (Tranquilizer).

Zarejestrowane utwory są wypadkową muzyki improwizowanej, ambientowej i eksperymentalnej. Twórcy swoim niekonwencjonalnym podejściem wykorzystują awangardowe rozwiązania w poszukiwaniu nowego brzmienia gitary. Z jednej strony, słychać tutaj muzykę drone w jej licznych odmianach, a z drugiej – elementy akustyczne nadają jej niemal etnicznego posmaku.

„Circuit Intégré” to seria wydawnicza Zoharum, wymodelowana na wzór „Prospective 21e Siècle”, wydawanej przez Philips na przełomie lat 60. i 70. poprzedniego wieku. Ma ona za zadanie prezentować najciekawszych młodych wykonawców szeroko pojętej muzyki elektronicznej. W drugiej części wzięły udział projekt Docetism, Ghosts of Breslau oraz Ixora.

Docetism to alias Macieja Banasika, który wcześniej tworzył jako Atum, Contemptus Mundi i Topografia.  W działającym od 2012 roku nowym projekcie penetruje rejony bliższe dub ambient. Ghosts of Breslau początkowo skupiał się on na tworzeniu dźwiękowych pejzaży, a obecnie bliżej mu do drone’owych faktur.  Ixora to połączone siły Gaap Kvlt i Micromelancolié. W ich muzyce słychać echa zarówno drone ambient, jak i eksperymentalnego techno.

„Assemblage” to piąty album Rutgera Zuydervelta wydany w barwach Zoharum. Płyta, podobnie jak wyprzedany już album ”Dubbeltjes”, ma podtytuł ”Gathered Eccentrics” i zbiera rzadkie nagrania Machinefabriek z kompilacji, wydawnictw kolaboracyjnych oraz EP-ki ”Nerf”. Pośród nagrań można również znaleźć niepublikowane ścieżki dźwiękowe do filmów i instalacji.

Album pokazuje rozwój artysty w okresie 2010-2016. Jest także dobrą kolekcją wprowadzającą w świat muzyki Rutgera Zuydervelta. Swoistym ”best of”, ale bez najbardziej znanych utworów. Na płycie jest aż 15 nagrań –  a co artysta podkreślał przy okazji ”Dubbeltjes”, krótkie kompozycje przez swoje ograniczenia dają pole do eksperymentowania, a jednocześnie tworzenia spójnych form.

Expo 70 wyrasta na jeden z czołowych projektów związanych z Zoharum. Czwartą pozycją projektu Justina Wrighta w katalogu polskiej wytwórni jest podwójny album ”Live in the Pit-KFJC 89.7FM”. Zbiera on dwa wydane osobno w niewielkich nakładach koncerty, które odbyły się w kalifornijskim radiu KFJC w 2008 i w 2010 roku.

Hipnotyczne, leniwe dźwięki gitary, wspierane szczątkowymi partiami automatu perkusyjnego to idealna ścieżka dźwiękowa dla pilotów statków kosmicznych, choćby i tych wyimaginowanych. Gdzieś daleko w tle słychać echa koncertowej strony ”Ummagumma” Pink Floyd, ”Atem” Tangerine Dream czy „Trip-Flip Out-Meditation” Zweistein. Czyli psychodelia, kosmosche musik i kraut rock w jednym.

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.