Pejzaż – Blues
Bartek Woynicz:

Nostalgiczna nóżka chodzi.

Jacaszek – Music For Film
Mateusz Piżyński:

To nie jest soundtrack, chociaż…

Sleeparchive – Trust
Paweł Gzyl:

Techno sprowadzone do loopów.

Trampique – Life Outside The Mirror
Jarek Szczęsny:

Melancholia codzienności.

Jan Wagner – Kapitel
Łukasz Komła:

Autentyczna bruzda.

Ian William Craig – Red Sun Through Smoke
Jarek Szczęsny:

Mgnienia poczucia straty.

Christian Löffler – Lys
Paweł Gzyl:

Piosenka jest dobra na wszystko?

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 2
Paweł Gzyl:

Soundtrack do współczesnego „acid westernu”.

Skalpel – Highlight
Bartek Woynicz:

Balsam na czas zarazy.

Electric Indigo – Ferrum
Paweł Gzyl:

W atomowym silosie.

Stian Westerhus – Redundance
Jarek Szczęsny:

Ucieczka od tradycyjnych piosenek.

Immortal Onion – XD [Experience Design]
Jarek Szczęsny:

Nie spodziewałem się ich tam spotkać.

Moses Sumney – græ Part 1
Jarek Szczęsny:

Przestrzeń okrojona ze skrajności.

Blind Boy De Vita – Cumpà
Łukasz Komła:

Z cienia w ogień!



Eff Dst – Blackout

Muzyka maszyn prosto z Białorusi.

Eff Dst jest tworzącym w Mińsku producentem, który doskonale potrafi włożyć w swój mechaniczny blender gatunki ze styku industrialu, ambientu, idm i innych pochodnych muzyki zakłóceń. Dzięki specjalizującej się w wydawaniu takich kąsków tłoczni Hymen Records, od kwietnia możemy cieszyć się doskonałym albumem reprezentującym najlepszą stronę nowych brzmień.

Począwszy od rozpoczynającego płytę „Amb” po ostatni „Solar Opposite”, zostaję uwikłany w subtelną grę na granicy jawy i snu. Wysublimowane tekstury przestrzennego ambientu łączą się z łoskotem fabrycznego industrialu, a imputowane co jakiś czas eksperymentalne próby z IDM, nadają całości po prostu piorunującego wrażenia. Fakt, można się tutaj doszukać akcentów znanych z dokonań duetu Vex’d, wydającego wcześniej w tej samej tłoczni Hecq’a ale nie można zarzucić Białorusinowi znakomitej roboty w tworzeniu obrazowej muzyki.

Weźmy na ten przykład tytułowy „Blackout”, gdzie obok przemysłowych i fabrycznych łoskotów, producent częstuje surowymi dźwiękami gitary i metalicznym basem (mam skojarzenia z Broken Note). W „Woods of Mystery” zabrano mnie w głębię oceanu na pokładzie nieznanej mi konstrukcji. Pomrukujący subbas lawiruje po dolnych rejestrach utworu, a łańcuchowe hi-haty skaczą pomiędzy kabinami załogi. Zawieszone na filtrze delay syntezatorki oraz przyjemny bit nadają temu numerowi wszystkie przymioty dobrego IDMu, z którym można zejść jeszcze głębiej.

„Digital Sun” jest jednym z najlepszych utworów na płycie. Hipnotyczny i rozpięty na całej ścieżce syntezator wprowadza nostalgiczny pad o brzmieniu zbliżonym do kosmiche musik. Zacinające hi-haty mieszają się z przesterowanymi werblami i kastanietami. Wzmocniona stopa dobija z całą siłą mój okręt podwodny do samego dna, by ostatecznie osadzić go na jakby przygotowanym miejscu.

W „Disarray” słyszę rezonansowe pogłosy oraz zgniataną pod wpływem ciśnienia stal. Nagle spod dna zaczyna wychodzić potężna platforma, która w tempie zbliżonym do 140 bpm chwyta statek i przymocowuje do kolosalnego rusztowania. Przy akompaniamencie kwaśnych syntezatorów oraz niebiańskich chórów, odpalono przymocowane wcześniej silniki. Zaczynam unosić się ku górze i ostatecznie przebijam taflę lodowatej wody. Jestem już ponad ziemską atmosferą.

W „Organic Frequency” wpadam w złomowisko utworzone z umieszczonych tu całe dekady temu satelity i inny kosmiczny złom. Zakłócenia, kilka usterek, sprzężeń i lecę dalej. „Pereptual” jest zapisem przelotu obok zasysającej wszystko czarnej dziury, gdzie czas i przestrzeń zaczynają być jednym strumieniem – fascynującą osobliwością.

Całość kończy subtelna ambientowa etiuda „Solar Opposite”. Znalazłszy się naprzeciw Słońca dotykam absolutu stojącego u podstaw istnienia naszego wszechświata. Z oddali dociera do mnie tajemniczy i szepczący głos „To tylko ułamek całości”. Wspaniały trip. Genialny album.

Hymen Records | 14.04.2017

Eff Dst FB

Eff Dst Bandcamp

Hymen Records Bandcamp

 

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.