Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.

Apparat – Capri-Revolution (Soundtrack)
Mateusz Piżyński:

Pierwsza odsłona serii muzyki filmowej Saschy Ringa.

Grischa Lichtenberger – KAMILHAN; il y a péril en la demeure
Paweł Gzyl:

Chrzęszczące ballady.

KeiyaA – Forever Ya Girl
Jarek Szczęsny:

Niepasujące do siebie puzzle.

Atom™ & Jacek Sienkiewicz – Stal
Jarek Szczęsny:

Gotujące się chemikalia.

Kush K – Lotophagi
Łukasz Komła:

Zjadacze lotosu.

Wodorosty – Natura ślepca
Jarek Szczęsny:

Wychłodzona nieustępliwość.

Korzeniecka, Rucki – 2 x perkusja
Jarek Szczęsny:

Nieoczekiwany splot pałeczek i bębnów.



Answer Code Request – Gens

Z większym rozmachem.

Kiedy upadł berliński mur, Patrick Gräser miał zaledwie dziewięć lat. Mieszkał po jego wschodniej stronie w niewielkiej miejscowości Fürstenwalde. Tam edukował się muzycznie, słuchając popularnej rozgłośni młodzieżowej DT64. Za kumpli miał Marcela Dettmana i Marcela Fenglera, którzy skierowali jego zainteresowania w stronę dochodzących z zachodniej części Berlina nowych brzmień. W połowie lat 90. za dnia chłopak pracował w lokalnym tartaku, a wieczorami próbował w domu miksować płyty z techno, jungle’m i IDM-em, kupione w Hard Waxie czy Delirium.

Nic więc dziwnego, że kiedy w drugiej połowie następnej dekady zaczął najpierw didżejować, a potem tworzyć własną muzykę, spod jego ręki wypływała niestereotypowa muzyka, łącząca wszystkie te jego młodzieńcze fascynacje. Początkowo działał pod własnym imieniem i nazwiskiem, a w 2011 roku po wołał do życia projekt Answer Code Request. Jego pierwsze nagrania firmowała własna wytwórnia, ale szybko upomniały się o nie bardziej renomowane tłocznie, w tym Ostgut Ton. Jej nakładem ukazały się najpierw dwie EP-ki, a potem debiutancki album artysty.

Następcą ciepło przyjętego „Code” jest wydany obecnie „Gens”. W przeciwieństwie do swego poprzednika, zawiera on bardziej mroczną i ilustracyjną muzykę. Specjalnością Gräsera było techno osadzone na połamanym rytmie – i nie brak tu takich nagrań („Sphera” czy „knbn2”). Towarzyszą im utwory wpisane w bardziej klasyczną wersję gatunku, podrasowaną oczywiście na tektoniczne brzmienie z Berghain („Ab Intus” czy „Sensa”). Za każdym razem wyrazistej rytmice towarzyszy jednak głęboka i chmurna elektronika, bliska ambientowi czy nawet kosmische musik („Cicadae”).

Druga połowa albumu ma jeszcze bardziej soundtrackowy ton. Wprowadzenie doń stanowią dwie kompozycje skoncentrowane na syntezatorowych arpeggiach – „Orarum” i „Mora”. Potem rozbrzmiewa muzyka wywiedziona wprost z wczesnych płyt wydawanych przez wytwórnię R&S na początku lat 90., łącząca rozedrgane breaki i pulsujące basy bliskie UK hardcore’owi z pastelowymi pasażami klawiszy o ambientowym sznycie („Res”). Gräser moduluje jednak te oldskulowe dźwięki na współczesną modłę, nadając im bardziej zredukowany i minmalowy ton („Audax” czy „Tu”).

Podczas kiedy wydany cztery lata temu „Code” był energetyczną petardą, przypominającą nieco ówczesne dokonania Sheda, tak „Gens” wykracza daleko poza wyznaczone przez wtedy granice. Niemiecki producent nadal czerpie kreatywną energię ze swych młodzieńczych fascynacji, ale tym razem daje się ponieść swej bujnej wyobraźni. Dzięki temu jego nowa muzyka zyskuje nieznany wcześniej rozmach. Jasne – są tu też zwarte i dynamiczne killery o parkietowym potencjale, ale druga część płyty to już zupełnie inne granie. Ale to dobrze: dzięki temu dostaliśmy świetny materiał daleki od przewidywalności.

Ostgut Ton 2018

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/Ostgut.Ton.OFFICIAL

www.facebook.com/answercoderequest

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.