SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Hieroglyphic Being – The Red Notes

Pokręcone dźwięki, stylistyczne zawijasy i poskręcana wyobraźnia.

W kilku rozmowach towarzyskich byłem zaskakiwany pytaniem o to jak wśliznąć się do świata szeroko pojętej ambitnej elektroniki. Chodziło o w miarę bezbolesne wniknięcie. W takich sytuacjach bywam bezradny. Zawsze ważę w myślach stopień trudności, zawiłości czy gęstości muzycznych tekstur. Tylko czy mój barometr może być obiektywny? Jakoś tak się składa, że gdy już decyduję się coś polecić to związek z jazzem mieć to musi. Na ten przykład polecam dość często zespół Jaga Jazzist. W międzyczasie pojawiła się płyta, którą śmiało mogę wciągnąć na listę poleceń. I to w trybie ekspresowym, gdyż najnowszy krążek Hieroglyphic Being próbuje łagodnością wpłynąć na świat. Naturalnie ze względu na jazzowe nawiązania.

Nie jest to jazz klasyczny, o czym przekonać się można już przy pierwszym kontakcie z „Youth Brainwashing And The Extremist Cults”. Od razu zostajemy wpuszczeniu w świat pokręconych dźwięków, stylistycznych zawijasów i poskręcanej wyobraźni. Nagromadzenie form ekspresji i ilości dźwięków na tak małej przestrzeni jest imponujące. Hieroglyphic Being znany jest ze swojego stylu uprawiania muzyki, ale na nowym albumie szafuje nim aż miło. Wszystko podszyte automatem perkusyjnym. Warto zwrócić uwagę, że na „The Red Notes” nie występuje agresja ani inne emocje o zabarwieniu negatywnym. Entuzjaści brylowania na parkiecie powinni zwrócić uwagę na „The Emotional Listener”, w którym bombastyczność oplata od sekundy pierwszej.

W tym miejscu można przywołać ducha Sun Ra, Pharoah Sandersa czy całej sceny z Chicago (skąd przecież pochodzi Jamal Moss). Jazz w formie acidowej atakuje w „The Seduction Syndrome”. Operuje mocnym beatem, rwanymi partiami fortepianu, zapętleniami perkusyjnymi z dodatkiem rozlewających się loopów. Ta muzyka ciągle kąsa, na tyle skutecznie, że wszelkie rozważania o jej oryginalności bledną przy jej intensywności. Nie zawsze miarą jakości musi być nowatorskość. Przełom lat 80 i 90 wypełnia szczelnie „Video Jazz”. Ten album nie byłby tak dobry, gdyby zabrakło na nim momentów iście mistrzowskich. Do takich należy czternastominutowy „The Red Notes (Original)”.

Czternaście minut to dość czasu, aby sobie i słuchaczom coś udowodnić. Po pierwsze: pokrętna linia melodyczna ma sens, ale musi mieć znakomitego wykonawcę. Po drugie: w czasach sms`ów, tweetów i wszelkich ograniczeń liczby znaków, długość ma znaczenie. Seriale telewizyjne, grube powieści, no i długie utwory muzyczne, które osiągają apogeum swej dramatyczności, dają wyraz twórczej potencji, ale co równie istotne, stanowią furtkę do imaginarium właściwego tylko muzyce. „The Red Notes (Original)” jako moment kluczowy całej płyty, pełen jest nieokiełznanej energii, wypełniony po brzegi esami-floresami, ciekawymi zakątkami, w które Hieroglyphic Being nas wprowadza. Jest czas na pauzę, jest czas na trans oraz podnoszący ciśnienie finał. Triumf wyobraźni.

Soul Jazz | 2018

FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze