Robin Saville – Build A Diorama
Paweł Gzyl:

Na powitanie wiosny.

Ku_tzu – Architekci wspomnień
Jarek Szczęsny:

Miejsce, w którym wszystko słychać.

NOON – Nobody, Nothing, Nowhere
Bartek Woynicz:

„Above me, below, me all around me”

Desire Marea – Desire
Jarek Szczęsny:

To nie pierwszy taki przypadek.

His Master’s Voice – Log: Canis Majoris
Paweł Gzyl:

Podróż w stronę Syriusza.

Cel (Felix Kubin & Hubert Zemler) – Cel
Jarek Szczęsny:

Radosne odbicie.

Fabrizio Rat – Shades Of Blue
Paweł Gzyl:

Modularna polifonia.

Long Arm – Silent Opera
Jarek Szczęsny:

Trip-hop nigdzie nie odszedł.

Jeff Parker & The New Breed – Suite For Max Brown
Łukasz Komła:

Projekcja magicznych obrazów.

Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.



Oiseaux-Tempête – Tarab

Nie pomińcie tego!

Kilka tygodni temu opisałem fantastyczny materiał koncertowy Oiseaux-Tempête – „The True History of the Tortoise & the Hare According to Lord Dunsany” zarejestrowany z libańskimi muzykami tworzącymi pod nazwą The Bunny Tylers (Charbel Haber, Fadi Tabbal). Dwupłytowe wydawnictwo „Tarab” z kolei powstało w wyniku ubiegłorocznej trasy koncertowej francuskiej grupy, podczas której promowali swoją znakomitą płytę „Al-‚An !”. Dodam, że słowo „tarab” w arabskiej nomenklaturze oznacza „euforię”, „egzaltację” i „ekstazę”.

Oiseaux-Tempête zagrali w Holandii (Le Guess Who?), Kanadzie (tam supportowali np. Jerusalem In My Heart w Montrealu i Toronto), były też Bruksela i Berlin, a także bejrucki festiwal Irtijal. Występując w tych różnych miejscach na świecie rejestrowali nagrania z gościnnym udziałem rozmaitych artystów. Pojawiły się trzy utwory z głosem G.W.Soka (niegdyś The Ex), słychać Sylvaina Joassona z francuskiego zespołu Mendelson oraz libańskich muzyków takich jak Charbel Haber, Radwan Ghazi Moumneh, Abed Kobeissy i Ali El Hout (aka Two Or The Dragon).

Podczas koncertów zdekonstruowano i przearanżowano na nowo „Grasse Matinée” do wiersza Jacques Préverta i „Ouverture & Tuesday, And The Weather Is Clear” do słów Mahmouda Darwisha. Oprócz tego są także słowa Nazima Hikmeta w „Ütopiya / On Living” w świetny sposób wypowiedziane przez Soka.

„Tarab” kapitalnie oddaje koncertowe szaleństwo, bezkompromisowość i szczerość przekazu unikalnego transu, jaki drzemie w członkach Oiseaux-Tempête (Frédéric D. Oberland, Stéphane Pigneul – w trasie koncertowej nie wzięli udział dwaj inni muzycy ze składu O-T) oraz ich wspaniałych gościach – nie wymieniłem jeszcze Paula Régimbeaua (aka Mondkopf) obsługującego analogowe syntezatory, mooga itd.


Niestety, ale jeszcze nie widziałem na żywo Oiseaux-Tempête, ale czuję, że to będzie endemiczne przeżycie, które zapamiętam na bardzo długo. Słuchając „Tarab” – wcześniej „The True History of the Tortoise (…)” – nie wierzę, że ktoś będzie wstanie oprzeć się sile hipnozy Oiseaux-Tempête siedząc choćby w domowym fotelu, na ławce w parku, jadąc pociągiem (tak, to także muzyka drogi!) czy leżąc gdziekolwiek. Wystarczy zamknąć oczy, bo pod powiekami same tworzą się przedziwne i mroczne obrazy niczym z filmów noir wtapiających się w bliskowschodnią odmienność, dodatkowo podgrzaną ciepłem i zarazem surowością analogowych syntezatorów. Oiseaux-Tempête nie ścieli post punkowo-rockowego, noise’owego i free jazzowego pazura! Raczej go wypolerowali i zaostrzyli, aby dalej nim „kłuć”. Oby tylko częściej i więcej!

Kupcie „Tarab” na każdym nośniku. W wersji cyfrowej jest dodatkowa ponad szesnastominutowa kompozycja „Through The Speech Of Stars” z udziałem Radwana Ghaziego Moumneha.

22.06.2018 | Sub Rosa

 

Strona Oiseaux-Tempête » Profil na Facebooku »Strona Sub Rosa »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze