Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.



Oiseaux-Tempête – Tarab

Nie pomińcie tego!

Kilka tygodni temu opisałem fantastyczny materiał koncertowy Oiseaux-Tempête – „The True History of the Tortoise & the Hare According to Lord Dunsany” zarejestrowany z libańskimi muzykami tworzącymi pod nazwą The Bunny Tylers (Charbel Haber, Fadi Tabbal). Dwupłytowe wydawnictwo „Tarab” z kolei powstało w wyniku ubiegłorocznej trasy koncertowej francuskiej grupy, podczas której promowali swoją znakomitą płytę „Al-‚An !”. Dodam, że słowo „tarab” w arabskiej nomenklaturze oznacza „euforię”, „egzaltację” i „ekstazę”.

Oiseaux-Tempête zagrali w Holandii (Le Guess Who?), Kanadzie (tam supportowali np. Jerusalem In My Heart w Montrealu i Toronto), były też Bruksela i Berlin, a także bejrucki festiwal Irtijal. Występując w tych różnych miejscach na świecie rejestrowali nagrania z gościnnym udziałem rozmaitych artystów. Pojawiły się trzy utwory z głosem G.W.Soka (niegdyś The Ex), słychać Sylvaina Joassona z francuskiego zespołu Mendelson oraz libańskich muzyków takich jak Charbel Haber, Radwan Ghazi Moumneh, Abed Kobeissy i Ali El Hout (aka Two Or The Dragon).

Podczas koncertów zdekonstruowano i przearanżowano na nowo „Grasse Matinée” do wiersza Jacques Préverta i „Ouverture & Tuesday, And The Weather Is Clear” do słów Mahmouda Darwisha. Oprócz tego są także słowa Nazima Hikmeta w „Ütopiya / On Living” w świetny sposób wypowiedziane przez Soka.

„Tarab” kapitalnie oddaje koncertowe szaleństwo, bezkompromisowość i szczerość przekazu unikalnego transu, jaki drzemie w członkach Oiseaux-Tempête (Frédéric D. Oberland, Stéphane Pigneul – w trasie koncertowej nie wzięli udział dwaj inni muzycy ze składu O-T) oraz ich wspaniałych gościach – nie wymieniłem jeszcze Paula Régimbeaua (aka Mondkopf) obsługującego analogowe syntezatory, mooga itd.


Niestety, ale jeszcze nie widziałem na żywo Oiseaux-Tempête, ale czuję, że to będzie endemiczne przeżycie, które zapamiętam na bardzo długo. Słuchając „Tarab” – wcześniej „The True History of the Tortoise (…)” – nie wierzę, że ktoś będzie wstanie oprzeć się sile hipnozy Oiseaux-Tempête siedząc choćby w domowym fotelu, na ławce w parku, jadąc pociągiem (tak, to także muzyka drogi!) czy leżąc gdziekolwiek. Wystarczy zamknąć oczy, bo pod powiekami same tworzą się przedziwne i mroczne obrazy niczym z filmów noir wtapiających się w bliskowschodnią odmienność, dodatkowo podgrzaną ciepłem i zarazem surowością analogowych syntezatorów. Oiseaux-Tempête nie ścieli post punkowo-rockowego, noise’owego i free jazzowego pazura! Raczej go wypolerowali i zaostrzyli, aby dalej nim „kłuć”. Oby tylko częściej i więcej!

Kupcie „Tarab” na każdym nośniku. W wersji cyfrowej jest dodatkowa ponad szesnastominutowa kompozycja „Through The Speech Of Stars” z udziałem Radwana Ghaziego Moumneha.

22.06.2018 | Sub Rosa

 

Strona Oiseaux-Tempête » Profil na Facebooku »Strona Sub Rosa »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze