Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Nokta Festival – relacja

W miniony weekend zakończył się opolski, kameralny festiwal sztuk audiowizualnych Nokta.

W piątek przestrzeń teatru była wygospodarowana na cele festiwalu z wyłączeniem dużej sceny. To znaczy, że muzyka ogniskowała się w foyer oraz Modelatorni. Nie był to do końca przemyślany zabieg, gdyż program był realizowany symultanicznie na dwóch sąsiadujących ze sobą scenach, co powodowało wzajemne zagłuszanie się. Wygrywał ten kto grał głośniej.

O ile repertuar sceny Modelatorni skupiał się przede wszystkich na elektronice – techno, tech-house, ambient, to w foyer były momenty bardziej gitarowe czy orientalne (gongi, mantry).

Każdemu muzycznemu punktowi towarzyszyła inna wizualizacja, za każdym razem tworząc nową jakość, tętniącą synergię.

Ari Dykier, fot. Anastasia Vodianko

Pierwszego wieczoru najciekawszym momentem był występ Tomka Mreńcy, który mimo utrudnień spowodowanych dobiegającymi zza ściany dźwiękami, potrafił zbudować genialną atmosferę. Połączenie mrocznego ambientu i neo-classicalu w wizualnej oprawie autorstwa nieformalnego kolektywu V17 wydawało się rodzić nową jakość. Jaką? Było tam coś z cyfrowego brutalizmu, ciężkiej dekonstrukcji, kontrolowanej jakościowej agonii. Balans stanowiły harmoniczne, zapętlające się, a wręcz wirujące dźwięki skrzypiec.

Tomasz Mreńca, fot. Tomasz Ozdoba

Chwilę później, zastąpił go DESU – producent, muzyk, a od niedawna również DJ. Modelatornie opanowała wówczas bardziej gęsta, zbliżona do estetyki mrocznego techno elektronika, która można powiedzieć rozpoczęła etap bardziej klubowy piątkowego eventu.

Kolejnym punktem programu elektronicznego Modelatorni był audiowizualny projekt artysty tworzącego pod pseudonimem Lucas Palmer – Palms Collectors. Jak można się dowiedzieć od organizatora, głównymi inspiracjami artysty są wielkomiejskie przestrzenie kontrastujące z rajskimi sceneriami, kosmos, natura, fotografia dokumentalna, graffiti, cyfrowa rzeczywistość i tajemnice ludzkiej egzystencji.

Wielka szkoda, że tak ciekawe muzyczne propozycje nie trafiły do zbyt dużej liczby odbiorców. Kameralny charakter tego wydarzenia aż nazbyt mocno wyraził się w piątkowej frekwencji. Ciężko tłumaczyć to kumulacją zagranicznych artystów w sobotę, ale pewnie miało to pewien wpływ na dysproporcję w liczbie uczestników.

Drugiego dnia włączona do festiwalu została Duża Scena, na której można było zobaczyć występy takich artystów, jak Body Package wraz z VJ Black Pony, Tides From Nebula z wizualizacjami od VJ Mentalny oraz gwiazdę wieczoru, Władysława Komendarka.

Nokta Festival na Facebooku
Nokta Festival 2019

Nokta Festival 2019, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze