A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.



Nokta Festival – relacja

W miniony weekend zakończył się opolski, kameralny festiwal sztuk audiowizualnych Nokta.

W piątek przestrzeń teatru była wygospodarowana na cele festiwalu z wyłączeniem dużej sceny. To znaczy, że muzyka ogniskowała się w foyer oraz Modelatorni. Nie był to do końca przemyślany zabieg, gdyż program był realizowany symultanicznie na dwóch sąsiadujących ze sobą scenach, co powodowało wzajemne zagłuszanie się. Wygrywał ten kto grał głośniej.

O ile repertuar sceny Modelatorni skupiał się przede wszystkich na elektronice – techno, tech-house, ambient, to w foyer były momenty bardziej gitarowe czy orientalne (gongi, mantry).

Każdemu muzycznemu punktowi towarzyszyła inna wizualizacja, za każdym razem tworząc nową jakość, tętniącą synergię.

Ari Dykier, fot. Anastasia Vodianko

Pierwszego wieczoru najciekawszym momentem był występ Tomka Mreńcy, który mimo utrudnień spowodowanych dobiegającymi zza ściany dźwiękami, potrafił zbudować genialną atmosferę. Połączenie mrocznego ambientu i neo-classicalu w wizualnej oprawie autorstwa nieformalnego kolektywu V17 wydawało się rodzić nową jakość. Jaką? Było tam coś z cyfrowego brutalizmu, ciężkiej dekonstrukcji, kontrolowanej jakościowej agonii. Balans stanowiły harmoniczne, zapętlające się, a wręcz wirujące dźwięki skrzypiec.

Tomasz Mreńca, fot. Tomasz Ozdoba

Chwilę później, zastąpił go DESU – producent, muzyk, a od niedawna również DJ. Modelatornie opanowała wówczas bardziej gęsta, zbliżona do estetyki mrocznego techno elektronika, która można powiedzieć rozpoczęła etap bardziej klubowy piątkowego eventu.

Kolejnym punktem programu elektronicznego Modelatorni był audiowizualny projekt artysty tworzącego pod pseudonimem Lucas Palmer – Palms Collectors. Jak można się dowiedzieć od organizatora, głównymi inspiracjami artysty są wielkomiejskie przestrzenie kontrastujące z rajskimi sceneriami, kosmos, natura, fotografia dokumentalna, graffiti, cyfrowa rzeczywistość i tajemnice ludzkiej egzystencji.

Wielka szkoda, że tak ciekawe muzyczne propozycje nie trafiły do zbyt dużej liczby odbiorców. Kameralny charakter tego wydarzenia aż nazbyt mocno wyraził się w piątkowej frekwencji. Ciężko tłumaczyć to kumulacją zagranicznych artystów w sobotę, ale pewnie miało to pewien wpływ na dysproporcję w liczbie uczestników.

Drugiego dnia włączona do festiwalu została Duża Scena, na której można było zobaczyć występy takich artystów, jak Body Package wraz z VJ Black Pony, Tides From Nebula z wizualizacjami od VJ Mentalny oraz gwiazdę wieczoru, Władysława Komendarka.

Nokta Festival na Facebooku
Nokta Festival 2019

Nokta Festival 2019, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze