Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.



SCSI-9 – Easy As Down


W tym czasie podbili oni nie tylko rodzimą Rosję, ale również zachodnią Europę, nagrywając płyty dla tak znanych wytwórni, jak Trapez, Force Tracks czy Kompakt. W dwa lata od ukazania się ich ostatniego albumu – „The Line Of Nine” – otrzymujemy jego następcę – „Easy As Down” – który potwierdza, że SCSI-9 nie mają sobie równych w łączeniu ciepłych brzmień, nostalgicznego nastroju i klubowych bitów.
Jeśli chodzi o motorykę poszczególnych nagrań, pozornie nie ma tu żadnych zmian. Większość utworów z płyty utrzymana jest w miarowym tempie głębokiego deep techno, o którym decydują masywne bity i sążniste basy („Easy As Down”). Czasem rosyjscy producenci flirtują z lżejszym tech-housem, ale to też słyszeliśmy wcześniej na ich poprzednich krążkach („Together”). Nowością są kompozycje wpisane w minimalowe struktury rytmiczne – a więc kruche bity oplecione chrzęszczącymi klikami („Blue Wolf From North”). Podkłady te, wpisane w konstrukcję poszczególnych nagrań, doskonale pasują do całości, tworząc jednorodnie brzmiące utwory.


Urokliwe melodie, które są znakiem rozpoznawczym muzyki SCSI-9, wywodzą się zapewne z rosyjskiego folkloru – stąd ich tęskna, nostalgiczna, momentami wręcz smutna nuta („The Rime”). Kubikov i Miluytenko podają je oczywiście w nowoczesny sposób – zarówno poprzez pląsające akordy strzelistych klawiszy („Vesna, Lastic & Elliott”) czy ciepłe pochody łagodnie mruczącego basu („Waterglide”), jak również przez eteryczne wokalizy („Nothing Will Change It”). Nowością w twórczości duetu są dźwięki akustycznych instrumentów. Słyszymy tu bowiem pastelowe partie trąbki i wibrafonu („Vesna, Lastic & Elliott”), wprowadzające pulsację ska rwane akordy gitary („Boys Away”) czy tworzący mroczny klimat chmurny kontrabas („Moses Tale”). Wszystko to zostało wtopione w szeroko rozlane tła o niemal ambientowym rodowodzie, nadające całości przestrzenny, a momentami niemal kosmiczny („Outtro”) rozmach.
O ile na wczesnych płytach SCSI-9 skupiali się na tanecznym charakterze swym nagrań, to dziś, nie rezygnując z klubowej motoryki, bardziej koncentrują się na tworzeniu intymnego i niepowtarzalnego nastroju. I trzeba im przyznać, że na „Easy As Down” osiągają świetne rezultaty.
Sprawdź

2008

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.