Emika ‎– Falling In Love With Sadness
Mateusz Piżyński:

Czy uptempo to dobra kanwa na smutne opowieści?

Terence Fixmer – Through The Cortex
Paweł Gzyl:

Nastrój, nie energia.

Mazutti – Kształt Jazzu Który Ma Dojść
Jarek Szczęsny:

Albo i nie.

Aphex Twin – Collapse EP
Ania Pietrzak:

Ukochany troll częstuje kryształami.

Tim Hecker – Konoyo
Jarek Szczęsny:

Wkurz przemądrzałego realistę.

Kaczmarek – K.A.C.Z.M.A.R.E.K.
Paweł Gzyl:

Kolejny krok w stronę eksperymentu.

Envee, Teielte oraz Petite Noir
Jarek Szczęsny:

Polska i reszta świata.

The Lotus Eaters – Desatura
Paweł Gzyl:

Wycinki ze studyjnych improwizacji.

Marie Davidson – Working Class Woman
Jarek Szczęsny:

Alternatywny bal.

Puce Mary – The Drought
Paweł Gzyl:

Dominacja czy uległość?

The Dumplings // Oxford Drama
Jarek Szczęsny:

Młodzi, zdolni, elektroniczni.

Various Artists – Air Texture Vol. VI – Selected By Steffi & Martyn
Paweł Gzyl:

Breakbeatowa wersja ambientu.

Szun Waves – New Hymn To Freedom
Jarek Szczęsny:

Pasuje jak ulał.

Stephen Lopkin – Clyde Built
Paweł Gzyl:

Świetlista elektronika w stylu Motor City.



Mikel R. Nieto – Dark Sound

Hiszpański artysta dźwiękowy w swojej książce „Dark Sound” porusza wiele zagadnień związanych z hałasem, ciszą i słuchaniem. Oprócz tekstów naukowych mamy też nagrania terenowe zarejestrowane w lasach tropikalnych Ekwadoru.   

Mikel R. Nieto jest także naukowcem, wykłada na różnych uczelniach, prowadzi warsztaty oraz konstruuje własne mikrofony, pozwalające mu odkrywać nowe metody zapisu dźwięku w terenie. „Dark Sound” to jego pierwsza pozycja w katalogu niemieckiej oficyny Gruenrekorder. W pierwszej kolejności dostajemy do ręki czarną książkę, w twardej oprawie, 176 stron, którą najlepiej czyta się przy świetle dziennym z uwagi na sposób w jaki ją wykonano – na czarnych, atramentowych kartkach wydrukowano teksty w kolorze przypominającym „złoto”. Artykuły są napisane w czterech językach: huao, baskijskim, hiszpańskim i angielskim. Po zapoznaniu się z książką, sięgamy po płytę wypełnioną nagraniami terenowymi pochodzącymi z lasów tropikalnych położonych we wschodniej części Ekwadoru, a dokładnie chodzi tu o plemię Huaorani zamieszkujące las Yasuní i posługujące się językiem huao. To indiańskie plemię jest wyjątkowe, uważa się ich za pierwotnych mieszkańców tych lasów.

„Dark Sound” przybliża czytelnikowi problem tzw. ekopolityki w tamtym rejonie świata. W książce znajdziemy różne raporty, zestawienia i skany dokumentów, mówiące o ogromnym zagrożeniu dla ludzi oraz środowiska w postaci hałasu, jaki generuje tam bezwzględny i krwiożerczy przemysł naftowy. Inspirujące są też teksty R. Nieto dotyczące aktu słuchania i ciszy. W wielu miejscach autor powołuje się na myśli kluczowych filozofów XX wieku, takich jak Martin Heidegger, Michel Foucault czy Jacques Derrida. Jeśli chodzi o proces słuchania, R. Nieto wielokrotnie nawiązuje w swojej pracy do aktualnych zachowań członków plemienia Huaorani. Choć jak sam pisze: „Słuchanie nie może być pojmowane w kategoriach biologicznych. Nic nie jest obiektywne i nigdy obiektywizm nie powinien być celem słuchania. Nie jesteśmy neutralnymi obserwatorami, a wręcz przeciwnie – jesteśmy słuchaczami interesującymi się otoczeniem. Historia mówiona uczy nas uważnie słuchać ciszy w tym, co mówią do nas inni ludzie, a cały ten proces polega na ujarzmianiu własnego ego.

Według plemiennych myślicieli, dzisiejsza młodzież Huaorani nie potrafi rozmawiać, słyszy ale nie umie słuchać – utracili zdolność myślenia. Takimi oto słowami opisują tę sytuację: „Dzisiejsi mężczyźni są jak kurczaki: mają skrzydła, ale nie umieją wysoko latać.”„Słuchanie innych ludzi potwierdza moje własne istnienie” – pisze R. Nieto. Tylko uważne słuchanie dźwięków zwierząt pozwoli myśliwym zdobyć pożywienie. Wystarczy, że przyjdzie pora deszczowa i nieustannie padający deszcz czyni z nich w pewnym sensie ludzi niepełnosprawnych. Więc jeśli dokładnie wsłuchamy się w materiał z „Dark Sound”, gdzie głównie stykamy się z odgłosami przyrody w zestawieniu z hałasem wytwarzanym przez człowieka, czyli m.in. warkotem maszyn oraz ogromnym hukiem silników nisko przelatującego samolotu, uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa cisza w życiu Huaorani. Ale to tylko jeden z aspektów tego niezwykle skomplikowanego problemu przed jakim stają mieszkańcy lasów Yasuní.

24.06.2016 | Gruenrekorder

 

Oficjalna strona artysty »Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze