Idris Ackamoor & The Pyramids – An Angel Fell
Łukasz Komła:

Idris Ackamoor na szczycie kolejnej piramidy!

Betonkust & Palmbomen II – Center Parcs
Paweł Gzyl:

Soundtrack do wspomnień z taśmy VHS.

Eltron – Le Volte EP
Ania Pietrzak:

Panie i Panowie, zapraszamy do podwodnego tańca! Wężykiem, wężykiem…

Lolasister – Infinite Jest EP
Łukasz Komła:

Debiutancka EP-ka szwajcarskiego zespołu Lolasister to poetycki mariaż folku i jazzu.  

LUMP – Lump
Jarek Szczęsny:

Produkt wysokiej jakości.

AMMAR 808 – Maghreb United
Łukasz Komła:

Syntezator zjednoczył Maghreb!

Watergate 24 – Mixed By Jimi Jules
Paweł Gzyl:

Ucieczka w tropiki.

Patrick Higgins – Dossier
Jarek Szczęsny:

Pół na pół.

Eartheater – IRISIRI
Paweł Gzyl:

Pociągająca niejednoznaczność.

Âme – Dream House
Paweł Gzyl:

Wymarzony album, wymarzony dom.

Jon Hassell – Listening To Pictures (Pentimento Volume One)
Łukasz Komła:

81-letni twórca terminu „Czwarty Świat” wraca z nowym albumem. To nie jest fake!

Oneohtrix Point Never – Age Of
Jarek Szczęsny:

Piosenki – tak. Koncept – nie.

Mgun – Axiom
Paweł Gzyl:

Z szacunkiem dla poprzedników.

Mary Lattimore – Hundreds of Days
Jarek Szczęsny:

Odrębny mikrokosmos.



Mikel R. Nieto – Dark Sound

Hiszpański artysta dźwiękowy w swojej książce „Dark Sound” porusza wiele zagadnień związanych z hałasem, ciszą i słuchaniem. Oprócz tekstów naukowych mamy też nagrania terenowe zarejestrowane w lasach tropikalnych Ekwadoru.   

Mikel R. Nieto jest także naukowcem, wykłada na różnych uczelniach, prowadzi warsztaty oraz konstruuje własne mikrofony, pozwalające mu odkrywać nowe metody zapisu dźwięku w terenie. „Dark Sound” to jego pierwsza pozycja w katalogu niemieckiej oficyny Gruenrekorder. W pierwszej kolejności dostajemy do ręki czarną książkę, w twardej oprawie, 176 stron, którą najlepiej czyta się przy świetle dziennym z uwagi na sposób w jaki ją wykonano – na czarnych, atramentowych kartkach wydrukowano teksty w kolorze przypominającym „złoto”. Artykuły są napisane w czterech językach: huao, baskijskim, hiszpańskim i angielskim. Po zapoznaniu się z książką, sięgamy po płytę wypełnioną nagraniami terenowymi pochodzącymi z lasów tropikalnych położonych we wschodniej części Ekwadoru, a dokładnie chodzi tu o plemię Huaorani zamieszkujące las Yasuní i posługujące się językiem huao. To indiańskie plemię jest wyjątkowe, uważa się ich za pierwotnych mieszkańców tych lasów.

„Dark Sound” przybliża czytelnikowi problem tzw. ekopolityki w tamtym rejonie świata. W książce znajdziemy różne raporty, zestawienia i skany dokumentów, mówiące o ogromnym zagrożeniu dla ludzi oraz środowiska w postaci hałasu, jaki generuje tam bezwzględny i krwiożerczy przemysł naftowy. Inspirujące są też teksty R. Nieto dotyczące aktu słuchania i ciszy. W wielu miejscach autor powołuje się na myśli kluczowych filozofów XX wieku, takich jak Martin Heidegger, Michel Foucault czy Jacques Derrida. Jeśli chodzi o proces słuchania, R. Nieto wielokrotnie nawiązuje w swojej pracy do aktualnych zachowań członków plemienia Huaorani. Choć jak sam pisze: „Słuchanie nie może być pojmowane w kategoriach biologicznych. Nic nie jest obiektywne i nigdy obiektywizm nie powinien być celem słuchania. Nie jesteśmy neutralnymi obserwatorami, a wręcz przeciwnie – jesteśmy słuchaczami interesującymi się otoczeniem. Historia mówiona uczy nas uważnie słuchać ciszy w tym, co mówią do nas inni ludzie, a cały ten proces polega na ujarzmianiu własnego ego.

Według plemiennych myślicieli, dzisiejsza młodzież Huaorani nie potrafi rozmawiać, słyszy ale nie umie słuchać – utracili zdolność myślenia. Takimi oto słowami opisują tę sytuację: „Dzisiejsi mężczyźni są jak kurczaki: mają skrzydła, ale nie umieją wysoko latać.”„Słuchanie innych ludzi potwierdza moje własne istnienie” – pisze R. Nieto. Tylko uważne słuchanie dźwięków zwierząt pozwoli myśliwym zdobyć pożywienie. Wystarczy, że przyjdzie pora deszczowa i nieustannie padający deszcz czyni z nich w pewnym sensie ludzi niepełnosprawnych. Więc jeśli dokładnie wsłuchamy się w materiał z „Dark Sound”, gdzie głównie stykamy się z odgłosami przyrody w zestawieniu z hałasem wytwarzanym przez człowieka, czyli m.in. warkotem maszyn oraz ogromnym hukiem silników nisko przelatującego samolotu, uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa cisza w życiu Huaorani. Ale to tylko jeden z aspektów tego niezwykle skomplikowanego problemu przed jakim stają mieszkańcy lasów Yasuní.

24.06.2016 | Gruenrekorder

 

Oficjalna strona artysty »Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze