The Chemical Brothers – No Geography
Jarek Szczęsny:

Wszystkie znane chwyty.

Kucz/Bilińska – Kucz/Bilińska
Jarek Szczęsny:

To nie jest płyta na dzisiejsze czasy.

Logos – Imperial Flood
Paweł Gzyl:

Sielski krajobraz wschodniej Anglii przełożony na awangardowy grime.

Alberich – Quantized Angel
Paweł Gzyl:

Suma wszystkich przemian.

Amnesia Scanner And Bill Kouligas – Lexachast
Jarek Szczęsny:

Taniec z kaktusem.

HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.



S U R V I V E – RR7349

Czy syntezatorowi kowboje śnią o elektrycznych owcach?

Czwarty pełnowymiarowy album kwartetu z Austin to jedna z najbardziej wyczekiwanych tegorocznych premier na scenie elektronicznej. A wszystko za sprawą hitu minionych wakacji: stylizowanego na lata 80. ubiegłego wieku serialu Stranger Things. Wśród czynników, które złożyły się na sukces tej Netfliksowej produkcji śmiało wymienić można utrzymany w retrofuturystycznym klimacie soundtrack autorstwa Kylie’a Dixona i Michaela Steina, na co dzień członków S U R V I V E.

Ścieżka dźwiękowa do Stranger Things stanowi idealny wstęp do RR7349 lub, jak powiedzieliby entuzjaści sztuki kulinarnej, soczystą przystawkę przed daniem głównym. Tematy i pomysły pojawiające się w serialowym podkładzie w zarysie, dopiero na najnowszym longplayu Teksańczyków mają szansę wybrzmieć w pełnej krasie.

Płyta ukazuje zespół (w którego skład poza sławną dwójką wchodzą również Adam Jones
i Mark Donica) jako pojętnych uczniów i wiernych kontynuatorów Johna Carpentera, Brada Fiedela, Vangelisa oraz Tangerine Dream. Panowie z S U R V I V E, podobnie jak ich mistrzowie przed laty, potrafią za pomocą syntezatorowego instrumentarium (głównie Korgów i – nomen omen – Rolandów) kreować niesamowity nastrój tajemniczości i grozy. Świetnie radzą sobie także z dozowaniem napięcia i emocji, nostalgiczne tła przeplatając dynamicznymi fragmentami o rozbudowanej rytmice (Dirt), a motywy mroczne kontrapunktując pogodnymi (Wardenclyffe).

Kolejnymi atutami grupy są: umiejętność oszczędnego operowania rozmaitymi dźwiękowymi smaczkami (jak fabryczne odgłosy i zmodulowane zaśpiewy w Other), zmysł do prostych, acz nie banalnych melodii (znajdziecie ich tu bez liku), a nadto wykonawcza wszechstronność pozwalająca muzykom na swobodne lawirowanie między tak odległymi stylami jak ambient, synth-pop czy IDM.

Zawartość krążka przywodzi na myśl doskonałe oprawy muzyczne Mgły, Terminatora, Łowcy androidów czy Podpalaczki. Jednocześnie żadnej spośród dziewięciu kompozycji na RR7349 nie sposób uznać za owoc zbyt dosłownej inspiracji kultowymi już score’ami sprzed ponad trzech dekad.

Kwartet autentyzmem bije na głowę większość swoich konkurentów i nie mam wątpliwości, że nawet gdy minie cały ten hajp (cóż za językowy potworek) na eksploatowanie ejtisów
(i następny), a wszyscy epigoni epoki odejdą w niepamięć, twórczość formacji
P R Z E T R W A.

___________
Dopowiem jeszcze, że album opublikowała kojarzona raczej z metalową ekstremą niż eksperymentalną elektroniką wytwórnia Relapse Records, a tytuł wydawnictwa stanowi numer katalogowy płyty.

 

Bandcamp 
Facebook 
Relapse Records 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.