Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.

Jónsi & Alex Somers – Lost and Found
Jarek Szczęsny:

Dla przyjemnego słuchania.



Resina

Wytwórnia 130701, czyli pododdział FatCat Records, opublikowała debiutancki album Karoliny Rec nagrywającej jako Resina.

Artystka urodziła się w 1982 roku i pochodzi z Trójmiasta, gdzie studiowała wiolonczelę w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie mieszka w Warszawie. Rec jest związana od wielu lat z rodzimą sceną niezależną (współpracowała z Maciejem Cieślakiem, Michałem Bielą czy Natalią Fiedorczuk). Napisała też wiele ścieżek do spektakli teatralnych.

30 września miała swoją premierę jej płyta, pt. „Resina”, którą produkował Cieślak. Nagrania zostały zarejestrowane w studiu na żywo, co też bardzo wyraźnie słychać. W późniejszym etapie prac nad materiałem praktycznie nie korzystano z zabiegów postprodukcyjnych. Jej instrumentalna muzyka powstała w oparciu o brzmienie wiolonczeli i prostych efektów elektronicznych (m.in. looper). Co nieznaczny, że mamy do czynienia z prostackimi eksperymentami. To nie tym razem. Karolina opowiada o wielu różnych inspiracjach, począwszy od Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, przez awangardowe zespoły rockowe i elektronikę, po rodzimą muzykę ludową. Wpływy tej ostatnie można zauważyć choćby w nazewnictwie i charakterystycznej artykulacji w dwuczęściowej kompozycji „Tatry I, II”.

Jednak trzeba podkreślić, że twórczość Resiny nie jest dźwiękową wariacją na temat folkloru góralskiego i także niewiele ma wspólnego z akademickim wykorzystaniem wiolonczeli. Nazwa projektu (z języka łacińskiego „resina” oznacza „żywica”) kieruje nasze myślenie na zupełnie inne tory. Chodzi tu o mocną więź artystki z przyrodą (sama zaznacza, że bardzo odczuła przeprowadzę ze spokojnej Gdyni do zatłoczonej Warszawy), a z drugiej strony o wpływ jakości drewna na brzmienie instrumentu. Kiedy Karolina pracowała nad utworami, jej wiolonczela uległa przypadkowemu zniszczeniu. Rozpaczliwe szukanie nowego instrumentu dodatkowo zmotywowało artystkę do ukończenia nagrywania. Dzisiaj możemy cieszyć się siedmioma kompozycjami z longplaya „Resina”. Wielowarstwowe połacie Resiny utkane z przeróżnych zapętleń, fraz czy użytych technik robią duże wrażenie, przynajmniej na mnie.

Słuchając nagrań Karoliny mam chyba najwięcej skojarzeń z islandzką Bedroom Community i amerykańską „szkołą” eksperymentowania z wiolonczelą: Arthur Russell, Yo-Yo Ma, Duane Pitre, Cory Allen czy Shannon Hayden (w tym roku wydała ciekawą płytę „You See The World”). Z kolei biorąc pod lupę europejską scenę to wydaje mi się, iż Karolina Rec znalazłaby wspólny język z Cécile Schott (aka Colleen).

 

Strona Facebook Resiny »Strona oficyny 130701 »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze