Steve Hauschildt i Ben Chatwin
Jarek Szczęsny:

Muzyka filmowa bez filmu.

Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex
Łukasz Komła:

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

Actress x London Contemporary Orchestra ‎– LAGEOS
Jarek Szczęsny:

Przesunięta granica.

Patryk Cannon – Family Movies Waves And Friends
Jarek Szczęsny:

Światowo jest.

Shygirl – Cruel Practice EP
Jarek Szczęsny:

Supernowa.

kIRk – Ich dzikie serca
Łukasz Komła:

„Ich dzikie serca” nadają naszym sercom rytm.

Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters
Jarek Szczęsny:

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy.

Jaye Jayle – No Trail and Other Unholy Paths
Jarek Szczęsny:

Americana poddana eksperymentom.

Trzy z Trzech Szóstek
Jarek Szczęsny:

Duy Gebord, Surowa Kara Za Grzechy i Krew.

Palmer Eldritch – Sidereal
Jarek Szczęsny:

Dobre kombinacje.

Kamasi Washington – Heaven And Earth
Jarek Szczęsny:

Kumulacja kulminacji.

Jimi Tenor – Order of Nothingness
Łukasz Komła:

Soundtrack tego lata!

Tropic of Coldness – Framed Waves
Jarek Szczęsny:

Nawet latem jest tu zimno.

Skadedyr – Musikk!
Łukasz Komła:

Norweskie „Szkodniki” potrafią zmysłowo kąsać awangardę! 



Brzoska/Marciniak/Markiewicz – Brodzenie

Poezja i improwizacja.

Korzystam, choć pewnie zostanie to wykpione, z portalu LubimyCzytać.pl. Pozwala to ogarnąć masę tekstów, które przerzucam w ciągu roku przed oczami, a jest ich dużo więcej niż średnia krajowa wyliczona przez Bibliotekę Narodową. Z pewnością można mój stan określić jako patologię, ale mnie to nie przeszkadza. Pozwoliło mi to sprawdzić ile tomów poezji przeczytałem w 2017 roku. Wynik nie jest powalający. Otóż wyszło mi, że 1 (słownie: jeden). Była to „Drobna zmiana” Marcina Świetlickiego. Nie ma się czym szczycić, ale pokazuje to, że całość duchowej strawy w tym zakresie wypełnia mi muzyka z tekstem. Kolejnym takim wypełnieniem z pewnością jest album „Brodzenie”.

Trop poety Świetlickiego nie jest tu przypadkiem, bo w trio Brzoska/Marciniak/Markiewicz ten pierwszy poetą właśnie jest. Z resztą z jego słownomuzyczną twórczością można się było spotkać przy okazji dwóch płyt duetu Brzoska i Gawroński. Dość powiedzieć, że lista tematów poruszanych w tekstach na płycie jest rozpięta między światowymi sprawami, a tymi intymnymi. Wielbiciele konkretu znajdą tu coś dla siebie „Joan Miró rysuje wiersz na plaży w palma de mallorca”. Ci, którzy wolą aurę niedomówienia i niepokoju z pewnością docenią „Drun drun” czy „Mosty”.

Skład uzupełniają gitarzysta Łukasz Marciniak oraz trębacz Marcin Markiewicz. I to właśnie w ich znakomitemu zgraniu, swobodzie zmienności stylów oraz umiejętności tworzenia melodii „Brodzenie” zawdzięcza swoją siłę. Dają temu wyraz już w pierwszym utworze. „Basquiat” efektownie prezentuje westernowy styl. Należy docenić ten moment, bo jest on jednocześnie zaskakujący i angażujący. Pokrętna logika muzyków prowadzi po różnych stylach muzycznych. Reprezentantem tropikalnego, słonecznego wręcz grania jest utwór o Joan Miró i Ferrà.

W paru miejscach Łukasz Marciniak wchodzi w buty Raphaela Rogińskiego. Słychać to w kapitalnym „(p)atti (s)mith” oraz „Klepsydrze”. W tym miejscu należy odnotować, że za mastering odpowiadał Michał Kupicz. Moje ulubione fragmenty to „Mosty” i „Drun drun”. Ten pierwszy z szalenie, literacką frazą – „Woda zrobiła to miasto” – kusi niepokojem. Bez wątpienia głównym magnesem jest tu gra Markiewicza. Soczyste, rozciągnięte frazy trąbki, stawiają mocne akcenty. Drugi z kolei, zawiera dźwięki instrumentów spreparowane, przetworzone i stanowiące niemal ambientową materię. Niestety nie wszystko jest tak udane. Zamykające trzy utwory pozostawiają spory niedosyt w zestawieniu z początkiem płyty. Są chwile, kiedy zespół mógłby bardziej improwizować, dorzucić więcej szaleństwa, a odjąć stylizację. Trochę zajęło mi też przyswojenie manieryczności Brzoski. Pomimo to utwory lepsze mają w sobie na tyle magnetyczności, że „Brodzenia” słuchać należy.

Fundacja Kaisera Söze | 2018

Bandcamp

FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze