BNNT – Middle West
Jarek Szczęsny:

Gorzka pigułka.

Ansome – Hands Of The Harbour
Paweł Gzyl:

Punkowy gest.

Lapalux – Amnioverse
Ania Pietrzak:

Jak zachwyca?

Various Artists – X – Ten Years Of Artefacts
Paweł Gzyl:

Techno w swej najbardziej pomysłowej wersji.

Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?



Czwarty numer „Glissando”

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym numerem „Glissando”, pisma poświęconego wszystkim ambitnym zjawiskom muzyki współczesnej oraz innym sztukom prezentowanym w związku z nią. „Glissando” adresowanego jest do tych, którzy szukają czegoś więcej niż sączącej się z komercyjnych rozgłośni papki lub akademickiej i konserwatywnej gatunkowej czystości – do miłośników nowości, oryginalności, przełamywania granic, współtworzenia wartości. W odróżnieniu od poprzednich, 4 numer „Glissanda” poświęcony jest w lwiej części jednemu, ogromnemu i fascynującemu tematowi muzyki elektronicznej. Strona pisma znajduje się tutaj. W odróżnieniu od poprzednich, 4 numer „Glissanda” poświęcony jest w lwiej części jednemu, ogromnemu i fascynującemu tematowi muzyki elektronicznej. Od pionierów z najwcześniejszych i późniejszych studiów elektroakustycznych (SEPR prezentuje jego dzisiejszy dyrektor, Marek Zwyrzykowski, Azymut: Wrocław i SKK to cele Cezarego Duchnowskiego, SARC przybliża Monika Pasiecznik, Feedback rezonuje u Jana Topolskiego, IRCAM jest wyczerpująco opisany przez Dorotę Żórawską-Dobrowolską) poprzez zagadnienia sonoryzmu (wnikliwy esej dr Iwony Lindstedt), usterkowania (tabelka dla aktywnych Jana Topolskiego, postać Kima Cascone’a w perspektywie Michała Libera i specyficzny komiks Krzysztofa Wolańskiego oraz Witolda Wyczańskiego), loopu (zapętlony dialog Michała Mendyka i Jacka Skolimowskiego), montażu studyjnego (przekrojowy tekst Dariusza Brzostka), live electronics (pierwsze tłumaczenie eseju Jean-Claude’a Risseta, wywiad z Philippe’m Manourym i felieton o muzyce laptopowej od Wojciecha Kosmy), techno (opis oficyn od Rafała Księżyka i niepozbawiony tła historycznego wywiad z Plastikmanem) po współczesne postaci i zjawiska z obszaru polskiej oraz zagranicznej sceny muzycznej Te ostatnie odbijają się w wywiadach z Marcusem Schmicklerem, Ireneuszem Sochą czy Arszynem (tu również przegląd płyt dokonany przez Łukasza Iwasińskiego); dwóch odcinkach cyklu małe jest piękne (oficynie Mik.Musik! opisanej przez Wojciecha Mszycę jr i zjawiskach „awangardy dębickiej” w ujęciu Michała Mendyka), sylwetce Bunia (naszkicowanej przez Mateusza Franczaka), w końcu w cyklu wodzenia za ucho (gorący dialog między Janem Topolskim a dr Januszem Zielińskim o antologiach Noise & Electronic, OHM, Haunted Weather).

Nowością jest ankieta, w której z dwoma pytaniami o dziś i jutro elektroniki zwróciliśmy się do parunastu twórców i tak zamieszamy odpowiedzi m.in. Stockhausena, Harveya, Scannera, Nicolaia… Tematu te 80 stron z pewnością nie wyczerpują, ale to już nasz pierwszy krok w tę stronę.

Inny pierwszy krokiem to obszerna prezentacja zapoznanego w Polsce niemieckiego kompozytora Helmuta Lachenmanna, który w listopadzie tego roku obchodzi swoje 70. urodziny: dwa jego eseje po raz pierwszy po polsku (Autoportret i O komponowaniu), przewodnik po arcydziele Mouvement (– vor der Erstarrung) tradycyjnie wodzącego za ucho Krzysztofa Kwiatkowskiego. Wreszcie dyskusja o związkach muzyki z filozofią, która sytuuje Lachenmanna między komponowaniem krytycznym a surkonwencjonalizmem, a która odbywająca się między Dominikiem Mokrzewskim, Janem Topolskim, Sławomirem Wieczorkiem a Magdą Wołczek.

O związkach z matematyką na przykładzie twórczości i myśli Iannisa Xenakisa traktują dwa następne teksty: syntetyczny i śmiały esej dr Wojciecha Jachimiaka oraz samego Xenakisa uwagi o relacjach między rozwojem obu dziedzin. Prezentacje postaci dopełniają możliwie pełne bibliografie tematyczne. Oprócz tego wyjątkowo recenzje (płyty z serii DMR/Wergo przedstawia trzech recenzentów z „Nowej Muzyki”: Grzegorz Filip, Tomasz Kamiński, Sławomir Wieczorek) oraz relacje (o Alt+F4 donosi Jacek Skolimowski, a o Musica Genera – Jan Topolski).

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. ziiz

    zapowiada się rewelacyjnie