Wpisz i kliknij enter

Czwarty numer „Glissando”

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym numerem „Glissando”, pisma poświęconego wszystkim ambitnym zjawiskom muzyki współczesnej oraz innym sztukom prezentowanym w związku z nią. „Glissando” adresowanego jest do tych, którzy szukają czegoś więcej niż sączącej się z komercyjnych rozgłośni papki lub akademickiej i konserwatywnej gatunkowej czystości – do miłośników nowości, oryginalności, przełamywania granic, współtworzenia wartości. W odróżnieniu od poprzednich, 4 numer „Glissanda” poświęcony jest w lwiej części jednemu, ogromnemu i fascynującemu tematowi muzyki elektronicznej. Strona pisma znajduje się tutaj. W odróżnieniu od poprzednich, 4 numer „Glissanda” poświęcony jest w lwiej części jednemu, ogromnemu i fascynującemu tematowi muzyki elektronicznej. Od pionierów z najwcześniejszych i późniejszych studiów elektroakustycznych (SEPR prezentuje jego dzisiejszy dyrektor, Marek Zwyrzykowski, Azymut: Wrocław i SKK to cele Cezarego Duchnowskiego, SARC przybliża Monika Pasiecznik, Feedback rezonuje u Jana Topolskiego, IRCAM jest wyczerpująco opisany przez Dorotę Żórawską-Dobrowolską) poprzez zagadnienia sonoryzmu (wnikliwy esej dr Iwony Lindstedt), usterkowania (tabelka dla aktywnych Jana Topolskiego, postać Kima Cascone’a w perspektywie Michała Libera i specyficzny komiks Krzysztofa Wolańskiego oraz Witolda Wyczańskiego), loopu (zapętlony dialog Michała Mendyka i Jacka Skolimowskiego), montażu studyjnego (przekrojowy tekst Dariusza Brzostka), live electronics (pierwsze tłumaczenie eseju Jean-Claude’a Risseta, wywiad z Philippe’m Manourym i felieton o muzyce laptopowej od Wojciecha Kosmy), techno (opis oficyn od Rafała Księżyka i niepozbawiony tła historycznego wywiad z Plastikmanem) po współczesne postaci i zjawiska z obszaru polskiej oraz zagranicznej sceny muzycznej Te ostatnie odbijają się w wywiadach z Marcusem Schmicklerem, Ireneuszem Sochą czy Arszynem (tu również przegląd płyt dokonany przez Łukasza Iwasińskiego); dwóch odcinkach cyklu małe jest piękne (oficynie Mik.Musik! opisanej przez Wojciecha Mszycę jr i zjawiskach „awangardy dębickiej” w ujęciu Michała Mendyka), sylwetce Bunia (naszkicowanej przez Mateusza Franczaka), w końcu w cyklu wodzenia za ucho (gorący dialog między Janem Topolskim a dr Januszem Zielińskim o antologiach Noise & Electronic, OHM, Haunted Weather).

Nowością jest ankieta, w której z dwoma pytaniami o dziś i jutro elektroniki zwróciliśmy się do parunastu twórców i tak zamieszamy odpowiedzi m.in. Stockhausena, Harveya, Scannera, Nicolaia… Tematu te 80 stron z pewnością nie wyczerpują, ale to już nasz pierwszy krok w tę stronę.

Inny pierwszy krokiem to obszerna prezentacja zapoznanego w Polsce niemieckiego kompozytora Helmuta Lachenmanna, który w listopadzie tego roku obchodzi swoje 70. urodziny: dwa jego eseje po raz pierwszy po polsku (Autoportret i O komponowaniu), przewodnik po arcydziele Mouvement (– vor der Erstarrung) tradycyjnie wodzącego za ucho Krzysztofa Kwiatkowskiego. Wreszcie dyskusja o związkach muzyki z filozofią, która sytuuje Lachenmanna między komponowaniem krytycznym a surkonwencjonalizmem, a która odbywająca się między Dominikiem Mokrzewskim, Janem Topolskim, Sławomirem Wieczorkiem a Magdą Wołczek.

O związkach z matematyką na przykładzie twórczości i myśli Iannisa Xenakisa traktują dwa następne teksty: syntetyczny i śmiały esej dr Wojciecha Jachimiaka oraz samego Xenakisa uwagi o relacjach między rozwojem obu dziedzin. Prezentacje postaci dopełniają możliwie pełne bibliografie tematyczne. Oprócz tego wyjątkowo recenzje (płyty z serii DMR/Wergo przedstawia trzech recenzentów z „Nowej Muzyki”: Grzegorz Filip, Tomasz Kamiński, Sławomir Wieczorek) oraz relacje (o Alt+F4 donosi Jacek Skolimowski, a o Musica Genera – Jan Topolski).







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
ziiz
ziiz
18 lat temu

zapowiada się rewelacyjnie

Polecamy