Rafael Anton Irisarri – Peripeteia
Jarek Szczęsny:

Ambient wagi ciężkiej.

Bouchons d’oreilles – Stray Dog with a Collar
Jarek Szczęsny:

W połowie drogi.

Chouk Bwa & The Ångströmers – Vodou Alé
Łukasz Komła:

Voodoo z przyszłości.

Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.



Finał Festiwalu: Prefuse 73 z polską orkiestrą!

Tegoroczna edycja Tauron Fsetiwalu Nowa Muzyka zakończy się mocnym akcentem – w Galerii Szyb Wilson wystąpi Prefuse 73 w towarzystwie tyskiej Aukso Orchestra! Projekt, który Scott Herren przygotował specjalnie na tę okazję, nosi nazwę: „The Predicate Compositions”: An exploration in orchestral and preparedelectro acoustic movements.

Dwa ekscytujące żywioły

Finał piątej edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka to przede wszystkim niesamowite miejsce i niesamowite połaczenie dwóch muzycznych żywiołów. Galeria Szyb Wilson to od kilku lat jedno z najważniejszych miejsc na kulturowej mapie Śląska, słynące od lat z interesujących wystaw i niezapomnianych koncertów.

To właśnie w tym liczącym sobie 180 lat budynku przemysłowym gościły takie gwiazdy muzyki elektronicznej, jak DJ Krush (w czasie pamiętnej, pierwszej edycji naszego Festiwalu). ScheneiderTM, mistrzowie elektronicznej awangardy – duet Autechre, czy największa legenda techno, Jeff Mills. Decydując się na zorganizowanie tegorocznego finału w tych właśnie przestrzeniach, chcieliśmy aby śląska tradycja przemysłowa splotła się po raz kolejny z elektroniczną awangardą, dlatego też gościem specjalnym tego koncertu będzie nie kto inny, jak Guillermo Scott Herren.

Scott Herren

Artysta ten, działający już od 13 lat i kryjący się pod dziesiątkami pseudonimów nieustaje w poszukiwaniach, które prowadzą go od zimnej, sterylnej elektroniki, nagrywanej pod szyldem Delarosa & Ashora, poprzez minimalistyczne, rockowo – folkowe kompozycje Savath & Savalas, po cieszący się ogromnym uznaniem fanów ikrytyki IDM-owy hip-hop Prefuse 73 i mistrzowski jazz nagrywany pod fikcyjnym imieniem Ahmada Szabo.

Niezależnie od rodzaju wykonywanej muzyki, wszystkie dzieła Herena charakteryzują się wysokim stopniem komplikacji, rzadko poddają się odbiorcy w czasie pobieżnego przesłuchania, wystarczy jednak poświęcić im odrobinę skupienia, by odkryć, że jest to twórca obdarzony niesłychaną, muzyczną wyobraźnią, zdolny na przykład do ożywienia starych katalońskich pieśni i pokazania ich uroku słuchaczom wychowanym w zupełnie odmiennym środowisku muzycznym, jak również do rozpisania swoich doświadczeń z podróży do Japonii w zwarty koncept album, dzięki któremu możemy poznać stany psychiczne człowieka znajdującego się w zupełnie obcej kulturze.

Prefuse 73

Muzyka Herrena bywa przebojowa, zwłaszcza w odsłonie Prefuse 73, nigdy jednak nie narzuca się nachalnie odbiorcy,nie próbuje wymusić na nim określonych reakcji, nie gra na instynktach i przyzwyczajeniach, wręcz przeciwnie, za każdym razem stara się podążać w jak najmniej oczywistą stronę, uwodząc ciągle obecnym elementem zaskoczenia i niesamowitym talentem autora do pisania zapadających w ucho, efemerycznych melodii, których nie da się zanucić, ale o których nie da się również zapomnieć.

Orkiestra Aukso

To właśnie ta cecha twórczości Herrena skłoniła nas do zaproszenia na koncert finałowy jednej z najbardziej utytułowanych polskich orkiestr kameralnych – tyskiej Orkiestry Aukso, znanej ze współpracy z największymi rodzimymi jazzmanami – Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańką czy Michałem Urbaniakiem oraz otwarcia na najciekawsze rodzaje awangardy we współczesnej muzyce poważnej, co prowokuje porównania z legendarnym Kronos Quartet.

Ich występ u boku Guilermo Scotta Herena to fascynujące spotkanie europejskiej tradycji kameralnej i najciekawszych pomysłów we współczesnej muzyce elektronicznej, połączenie precyzji, jakiej wymaga prowadzenie całej orkiestry ze sztuką spontanicznego improwizowania dźwięków i przekształcania ich na żywo przy pomocy rozbudowanej maszynerii.

Mamy nadzieję, że to niesamowite widowisko stanie się dla Was źródłem niezapomnianych przeżyć, pokazując w jak doskonały sposób mogą się przenikać całkowicie odmienne sposoby myślenia o muzyce i jak wspaniale brzmią tego typu dialogi kultur w miejscu symbolizującym tradycję ufundowaną na zupełnie innych zasadach.

Więcej o festiwalu:

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Zallas

    Może już wskoczył na wyższy level, tylko nikt nic nie wie! 🙂

  2. varelse

    W newsletterze jest „Prefuse 75” :).