Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.



29. Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku

Dzisiaj startuje w Białymstoku kolejna edycja festiwalu Dni Sztuki Współczesnej, który potrwa do 7 czerwca. Organizatorzy imprezy jak co roku proponują sporą gamę różnych wydarzeń, a są to m.in. wystawy, filmy, spektakle teatralne i oczywiście muzyka.

Jak piszą twórcy:

Dni Sztuki Współczesnej to festiwal, który składa się z unikatowych prezentacji wielu dziedzin sztuki. Wyznacza nowe trendy i ukazuje fuzje gatunków. Często jako pierwszy przeciera szlaki kolejnym nietypowym realizacjom. To najstarszy i największy tego typu festiwal w regionie.

Program przygotowany przez Białostocki Ośrodek Kultury zapowiada się ciekawie, stanowi mieszankę najróżniejszych propozycji skupionych wokół tematu „Polifonie/Narracje alternatywne”. Festiwal dofinansowano z budżetu Miasta Białegostoku oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Obszerny program imprezy można prześledzić na stronie: www.2014.dsw.bialystok.pl/program

Poniżej kilka propozycji muzycznych, jakie można będzie zobaczyć podczas tegorocznej edycji:

Król - Nielot

Piątek, 30 maja, godz. 20.00: Król + Zerova – klub Fama (ul. Legionowa 5); bilet 10 zł, ze specjalną ulotką DSW wstęp wolny

Błażej Król, nie bez powodu nazywany królem melancholii, to jeden z najbardziej charakterystycznych twórców na polskiej scenie ostatnich lat. Wyrazisty, tajemniczy styl, niecodzienna barwa głosu, swoboda w czerpaniu ze stylistyki lat 80. i 90. czy sugestywne, zagęszczone teksty, od których większość z nas zdążyła już się odzwyczaić, to tylko niektóre z jego wyróżników. Po znakomitym debiucie z zawieszonym w tym roku duetem UL/KR, a także doskonale przyjętym solowym albumie „Nielot”, gorzowski artysta serwuje słuchaczom wyjątkowe koncerty, w czasie których mają okazję dotknąć subtelnego i niespokojnego świata „dokładnie w połowie między wschodem a zachodem słońca”. Król ostatnio pojawił się w naszym cyklu „3 pytania”.

Zerova

Po trzech albumach długogrających i akustycznej EP-ce, białostocka formacja Zerova odkrywa przed nami nieoczywiste strony nieoczywistych tekstów Witolda Gombrowicza. Koncert w ramach DSW będzie pierwszym wykonaniem materiału z płyty „Gombrowicz” od momentu jej premiery. Charakter i fantazję grupy doceniło wielu, wśród nich – gitarzysta The Cranberries, Noel Hogan, który wziął udział w nagraniu eterycznego utworu „Józiu”. Tutaj pisałem o płycie „Gombrowicz”.

Zion-Train

Sobota, 31 maja, godz. 21:00: Zion Train + Joint Venture + Radikal Guru – klub Fama (ul. Legionowa 5); bilety 30 zł przedsprzedaż, 35 zł w dniu imprezy

Zion Train

Najbardziej uznana marka światowego cyfrowego dubu, obchodząca w 2014 roku 25-lecie swojego istnienia, powraca do Białegostoku po latach, żeby wystąpić w ramach Dni Sztuki Współczesnej.

Brytyjska grupa Zion Train działa na styku reggae i nowoczesnej muzyki klubowej. Jej trzon stanowi Neil Perch – muzyk, didżej, producent i specjalista od remiksów. Zespół po raz pierwszy pojawił się w Polsce w 1996 roku i od tamtej pory gościł w naszym kraju kilkadziesiąt razy, konsekwentnie budując status lubianej i szanowanej gwiazdy. Na koncie ma kilkanaście płyt, ostatnią jest wysoko oceniany album „State Of Mind”. W Białymstoku Zion Train wystąpi w składzie z DJ Perchem, Dubdaddą oraz dwuosobową sekcją dętą.

Mateusz Miller aka Radikal Guru, to jeden z najbardziej znanych polskich producentów muzyki dubstep i dub, w którego twórczości odnaleźć można wpływy roots reggae, uk steppers i muzyki Dalekiego Wschodu. W labelu Dubbed Out Records wydał serię singli, które długo nie schodziły z list bestsellerów brytyjskich sklepów z muzyką niezależną. Jego nagrania można było usłyszeć w takich stacjach radiowych jak BBC Asian Network, Rinse FM czy Sensimedia Network. Obecnie współpracuje z wytwórnią Moonshine Recordings, co zaowocowało m.in. świetnie przyjętym albumem „The Rootstepa”. Występuje na festiwalach i w klubach całej Europy.

Joint Venture Sound System

Pochodzący ze Zgorzelca pionierzy polskiej sceny sound system, mimo upływu czasu wciąż pozostają oryginalni i eklektyczni, a ich sety okraszone są dubową dynamiką w iście punkowym stylu. Mirosław Dzięciołowski i Mariusz Dziurawiec prezentują radykalne brzmienia muzyki roots reggae, electro dub, nowoczesnej muzyki etnicznej, rasta jungle i dubstep – w ich wykonaniu nie usłyszysz słodkich melodii ani tekstów.

Świetliki

Czwartek, 5 czerwca, godz. 18.00: Świetliki – klub Fama (ul. Legionowa 5); bilety 15 zł przedsprzedaż, 20 zł w dniu koncertu

Zespół Świetliki powstał 22 lat temu w Krakowie i od razu mocno zadebiutował – ich pierwszymi słuchaczami, podczas spotkania poetów Na Głos, byli m.in. Czesław Miłosz i Wisława Szymborska. W 1993 roku ukazał się pierwszy album Świetlików „Ogród Koncentracyjny”, który spotkał się z dużym zainteresowaniem krytyków i słuchaczy. Podobnie było z drugą płytą zespołu, „Cacy Cacy Fleischmaschine” (1996), nominowaną do nagrody Fryderyka’96 w kategoriach: muzyka alternatywna i piosenka poetycka. Kolejne płyty Świetlików to „Perły przed wieprze” (1999), „Złe Misie” (2001) z gościnnym udziałem Katarzyny Nosowskiej i Lecha Janerki oraz „Las Putas Melancólitas” (2005), na której jako pełnoprawny członek zespołu wystąpił Bogusław Linda. Utwór z tego albumu, „Filandia”, wykonywany razem z kwartetem smyczkowym Grupa MoCarta, gościł przez 30 tygodni na liście przebojów radiowej Trójki.

Najnowszym krążkiem zespołu jest, wydana po ośmiu latach przerwy, „Sromota”. Przez lata istnienia, grupa utrwaliła swój własny, niepowtarzalny styl muzyczny, wiele koncertując i zdobywając sobie liczne grono wiernych słuchaczy. Największą indywidualnością zespołu jest Marcin Świetlicki, nie tylko wokalista, ale przede wszystkim poeta, wyśpiewujący własne wiersze, zdobywca wielu nagród literackich w tym m.in. Nagrody Kościelskich czy Nagrody Literackiej Gdynia.

Bokka

Sobota, 7 czerwca, godz. 20.30: BOKKA + The Dumplings + DJ Koola (Audiosfera) – klub Fama (ul. Legionowa 5); bilety 10 zł przedsprzedaż, 15 zł w dniu koncertu

BOKKA

Jeden z najgłośniejszych debiutów tego sezonu na polskiej scenie. Zespół od początku działa incognito! Wiadomo tylko, że jego członkowie są doświadczonymi muzykami, a wydawnictwo, które za nimi stoi (Nextpop) odpowiedzialne jest za sukces innych nieszablonowych artystów (Fismoll, Kari). Szturmem wdarli się na polskie i zagraniczne sceny, podbijając serca słuchaczy i krytyków, w tym prestiżowego serwisu Pitchfork. Trójka artystów występuje w maskach, zwracając tym samym naszą uwagę tylko na to, co najważniejsze tu i teraz – ich niezwykłą, przepełnioną klimatem muzykę; tajemniczą, podobnie jak sami muzycy. Pierwszy singiel BOKKI – „Town of Strangers” zmasterowała w Londynie legendarna Mandy Parnell, odpowiedzialna za brzmienie Björk, Depeche Mode, Sigur Rós, Little Dragon czy Paula McCartneya.

The Dumplings

Jedna z największych sensacji muzycznych ubiegłego roku w Polsce. Duet The Dumplings łączy w swej muzyce młodość z bezkompromisowością, pokoleniowe teksty ze świeżym spojrzeniem na elektronikę, chwytliwe melodie z tanecznym smutkiem. Siedemnastoletnia Justyna Święs i osiemnastoletni Kuba Karaś poznali się podczas pewnego konkursu piosenki i postanowili razem grać. Na początku tworzyli indie-rockowe akustyczne piosenki, ale szybko przekonali się do elektroniki. W styczniu tego roku weszli do domowego studia nagraniowego Bartosza Szczęsnego, producenta ich krążka (znanego też z duetu Rebeka) i nagrali kilkanaście piosenek na debiutancki album. W Białymstoku zagrają tuż po jego premierze. W najbliższym czasie The Dumplings będzie można zobaczyć m.in. na festiwalu Open’er, The Great Escape w Brighton i United Island w Pradze.

DJ Koola (Audiosfera)

Koola to weteran podlaskiej sceny klubowej i fetyszysta winylowego brzmienia. Jako DJ przemierzył polski światek klubowy od nadmorskiego Sfinksa po zakopiańskiego Ampstronga. Jego kolekcja płytowa sięga kilku tysięcy czarnych krążków, którymi najchętniej dzieli się z bywalcami białostockiego klubu Metro. Ostatnimi czasy najchętniej porusza się w muzycznych rejonach gdzieś pomiędzy glitch electro i nu-disco doceniając jednak także eksperymentalną elektronikę i nie zapominając o swych korzeniach, czyli klasycznym techno.

Bilety do kupienia:

– w kasie Kina Forum w przedsprzedaży, ul. Legionowa 5, tel. 85 746 13 20
– w miejscach spektakli na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia lub na tej stronie: www.bilety.bok.bialystok.pl

 

Oficjalna strona festiwalu »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.