IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.



Lakker – Tundra

Triumfalny powrót irlandzkich producentów do formuły albumu.

Kiedy w 2007 roku ukazał się debiutancki album duetu Lakker, chyba nikt nie zwrócił na niego uwagi. Nie dość, że wydany był przez małą wytwórnię Lazybird, to zawierał mroczną i ciężką muzykę, daleką od obowiązującego wtedy na elektronicznej scenie minimalu. „Ruido” zyskał jednak szybko z biegiem czasu na znaczeniu, stając się ważnym punktem odniesienia dla późniejszych o kilka lat eksperymentów z techno, IDM-em i industrialem.

Nic więc dziwnego, że w 2011 roku Lakker powrócił w glorii chwały prekursorów eksperymentalnej wersji muzyki klubowej, a o nagrania duetu zaczęły walczyć tak renomowane dziś wytwornie z tego kręgu, jak Killekill, Blueprint, Stroboscopic Artefacts czy R&S. Mało tego – również osobno każdy z Irlandczyków okazał się utalentowanym producentem, czego dowiodły nagrania ich odrębnych projektów – Eomac i Arad.

Nowy album Lakkera w tej sytuacji był jednym z najbardziej oczekiwanych wydawnictw na elektronicznej scenie. Dara Smith i Ian McDonnell jednak długo przygotowywali materiał – koncentrując się głównie na… zdobywaniu ciekawych dźwięków otoczenia. Nic więc dziwnego, że w premierowych utworach duetu znalazły się odgłosy z tuneli na autostradzie w Japonii, bijące dzwony z Niemiec, śpiewy kościelnych chórów z Irlandii czy gardłowe śpiewy pieśniarzy z Mongolii. Wszystko to wplecione jest w starannie przemyślane kompozycje.

Album otwiera „Echtrae” – subtelna miniatura łącząca wokalne sample i zaszumią elektronikę w stylu, którego nie powstydzili by się weterani z Sun Electric. „Milch” przenosi nas już na teren zawiesistego IDM-u – ponieważ głównym elementem kompozycji są bajkowe syntezatory podszyte miarowym pulsem falującego basu. „Mountain Divide” powoli wkracza na teren techno – dudniąc dalekim bitem i furkocząc odrzutowym basem, wnoszącymi jednak eteryczną partię kościelnego chóru.

„Three Songs” eksploduje plemiennymi bębnami – kontrastują one jednak z anielskimi wokalizami, oplecionymi pobrzękującymi blachami. Wolny rytm o dubowym metrum niesie „Ton’neru” – wnosząc ze sobą na płytę przeciągłe pasaże majestatycznych klawiszy. Podobne bity wyznaczają puls „Halite” – ale tym razem nurzają się one w onirycznej elektronice o IDM-owym tonie.

W tytułowej „Tundrze” rozlega się wreszcie rytmika techno – ale o połamanym charakterze i zredukowanym tonie. Mocniejsze uderzenie przynosi „Pylon” – lokując się właściwie blisko londyńskiego dubstepu. W obu nagraniach wyraziste bity napotykają jednak na wyraźne kontrapunkty – ambientowe syntezatory w pierwszym i dronowe wyziewy w drugim z utworów.

„Oktavist” ma wyjątkowo pomysłową konstrukcję. Choć osadzony jest na metalicznych stukach wyznaczających rytm electro, tak naprawdę rytm tworzą tu agresywne warknięcia basu rodem z techno. Wszystko to uzupełnia laboratoryjna elektronika nadająca całości enigmatyczny ton. Industrialne perkusjonalia wiodą nas wprost do finałowej kompozycji „Herald” – ustępując ostatecznie miejsca abstrakcyjnym klawiszom o IDM-owym rodowodzie.

Muzyka z „Tundry” jest tak bogato zaaranżowana, że właściwie wymyka się jednoznacznej klasyfikacji. Irlandzcy producenci co prawda czerpią garściami z różnych odmian elektroniki, ale ograniczają się jedynie do zapożyczania z nich pojedynczych elementów. Potem tworzą z nich własną układankę dźwięków, daleką od oczywistości techno, IDM-u, ambientu czy industrialu. W efekcie powstaje świeża i efektowna muzyka, odsłaniająca zarówno wielki talent producenki jej twórców, jak również nowe możliwości tkwiące w każdej z tych estetyk.

R&S 2015

www.randsrecords.com

www.facebook.com/randsrecords

www.lakker.com

www.facebook.com/lakkermusic

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. szymon

    Wszędzie zawsze wychwalali Lakker’a, ale jakoś nigdy mnie nie mogli „rozczulić”. Teraz chylę czoła – przeszli samych siebie. Poezja.