SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Alva Noto – nasza rozmowa

Legendarny niemiecki producent i współzałożyciel oficyny Raster-Noton, Carsten Nicolai, znany między innymi jako Alva Noto, opowiada o swojej nowej płycie, tworzeniu i nie tylko. Niedawno ukazał się album Noto, pt. „Xerrox Vol.3” (nasza recenzja).

Łukasz Komła: Opowiedz, jak powstawała twoja płyta „Xerrox Vol.3”?

Alva Noto: Zbierałem nowy materiał i różne sample przez długi okres czasu. Mam tu na myśli z jednej strony klasyczne sample, a z drugiej – utworzone w sposób naturalny, coś na kształt ludzkich feromonów, na podstawie fal radiowych, czyli turbulencje atmosferyczne lub upiorne dźwięki zarejestrowane przez radioteleskopy. Gdy moja kolekcja nabrała sporych rozmiarów, doszedłem do wniosku, że muszę się zaszyć w studiu, aby to wszystko ułożyć w jedną całość i później nagrać. Nazwałbym ten proces w większym lub mniejszym stopniu przekodowywaniem.

Tworząc „Xerrox Vol.3” inspirowałeś się filmami, które oglądałeś w dzieciństwie. A jakie dziś kino porusza twoje zmysły i wyobraźnię?

Dziś raczej w niewielkim stopniu inspiruje mnie kino. Ale uwielbiam kiedy reżyser ma ogromne wyczucie dźwięku i potrafi w znakomity sposób połączyć obraz z muzyką. Dobrymi przykładami są filmy „Birdman” i „Whiplash”, w których muzyka/dźwięk odgrywa ważną rolę.

„Xerrox Vol.3” to niezwykle emocjonalny album, pełen różnych barw, odcieni i, co najważniejsze, wyrywający słuchacza z objęć rzeczywistości. Co cię najbardziej fascynuje w tworzeniu muzyki?

Możliwość stworzenia świata lub uniwersalnego języka bez słów. Niesamowite, że muzyka może wywołać w nas tak wiele silnych emocji. Jest to jeden z cudów, który mnie fascynuje.

Czym dla ciebie jest muzyka ambient? I jak wyobrażasz sobie ten gatunek za 20/30 lat?

Nie lubię kategoryzować i trudno powiedzieć… ale przede wszystkim widzę przyszłość w muzyce elektronicznej, gdyż daje ona mnóstwo możliwości. Oczywiście wiąże się to z rozwojem technologicznym. Tak długo, jak będziemy rozwijać nowe narzędzia i nowe metody syntezy, będziemy tworzyć nową muzykę.

Wielu naszych czytelników zainteresowanych jest warsztatem pracy artysty. Czy mógłbyś opowiedzieć o oprogramowaniu i sprzęcie, jaki wykorzystałeś podczas pracy nad nowym albumem, czy jakiś instrument, syntezator był dla ciebie szczególnie inspirujący?

W znacznej mierze pracuję z cyfrowym dźwiękiem. Nie mam żadnych zewnętrznych urządzeń. Oprogramowanie jest moim prawdziwym narzędziem, szczególnie te mniejsze programy służące do edycji i syntezy drobnych ziaren, a także max/msp. Jednak najważniejszym elementem mojego studia jest zestaw głośników ME Geithain 901K1.

Na swoim koncie masz mnóstwo interesujących kolaboracji (Michael Nyman, Scanner, Ryuichi Sakamoto, Zeitkratzer). Czy planujesz w najbliższym czasie nagrywać coś nowego z innymi artystami?

Raczej będę koncentrował się na solowych produkcjach. Planuję wydać pod koniec tego roku nowy album Alva Noto z serii UNI. Choć zamierzam też kontynuować moją współpracę z Cyclo., Signal, DV i Anne-Jamesem Chatonem. W przyszłym roku wytwórnia Raster-Noton będzie świętować swoje 20-lecie, w związku z tym planujemy wiele imprez, performance’ów i instalacji.

*Foto: Dieter Wuschanski

Strona Raster-Noton »Profil na Facebooku »Strona Facebook Alva Noto »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.