Wpisz i kliknij enter

Kyoka – SH

Sześć nowych kompozycji zainspirowanych pobytem w sztokholmskim studio EMS

Wyjątkowy potencjał japońskiej artystki mogliśmy już doskonale poznać przy okazji jej albumów ufunfunfufu (1, 2, 3 i live) popełnionych dla berlińskiego labelu onpa))))) oraz epki iSH wydanej przez Raster-Notona w ramach serii unun prezentującej sylwetki nieznanych szerzej, intrygujących producentów z całego świata. Pozostając w murach renomowanej wytwórni z Chemnitz, Kyoka uraczyła nas następnie swoim piątym pełnogrającym wydawnictwem. Album Is (Is Superpowered) powstał wskutek perfekcyjnego niemal połączenia połamanych brzmień i pulsującej basowej melodyki wzbogaconej, podobnie jak na dotychczasowych kompozycjach, przetworzonym głosem artystki. W ten sposób Kyoka potwierdziła, że jej wcześniejsze dokonania nie były chwilowymi przebłyskami talentu, lecz etapami realizowania własnego, niepowtarzalnego pomysłu na dźwięk.

W epce SH Japonka w zasadzie po raz pierwszy rezygnuje z elementu, który dotychczas był dla niej znakiem rozpoznawczym. Przez odjęcie ze struktury brzmienia swojego głosu artystka sprawia, że jej produkcje wydają się być jeszcze bardziej suche i hermetyczne. To wyzucie z melodii stara się nam zrekompensować szumami i mnogimi efektami. Trzeba jednak przyznać, że pomimo tej drobnej modyfikacji, zasadnicza podejście do brzmienia pozostaje u Kyoki bez zmian.

Odsłuch rozpoczynamy od leniwego susurrus. Spod delikatnego tła wyłaniają się i znikają trzaski oraz fale niedookreślonego dźwięku, które wybrzmiawszy pozostawiają nas pod koniec sam na sam z półminutową ciszą. W smash/hush porządek dyktuje głęboka basowa stopa, po której następują fale mrowiących hi-hatów i drugoplanowych szumów, a przestrzeni dopełniają szeleszczące delaye. Choć definitywnie do pełni szczęścia brakuje tu wrażliwej melodyki głosu Japonki, to właśnie temu fragmentowi płyty najbliżej do stylistyki Is (Is Superpowered). W kolejnych partiach jesteśmy już świadkami typowego dla artystki konstruowania nietuzinkowych rytmów opartych na chwilowych pogłosach, transponowaniu, momentalnym przerywaniu i zagęszczaniu perkusjonaliów. Najbardziej frapujące, dynamiczne tony czekają na słuchacza w zamykającym epkę somniloquy.

Wydawnictwo dostępne jest na winylu oraz kompakcie, który zawierać będzie dwa dodatkowe utwory.

Raster-Noton | 2016

 







Jest nas 13 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy