Skalpel – Highlight
Bartek Woynicz:

Balsam na czas zarazy.

Electric Indigo – Ferrum
Paweł Gzyl:

W atomowym silosie.

Stian Westerhus – Redundance
Jarek Szczęsny:

Ucieczka od tradycyjnych piosenek.

Immortal Onion – XD [Experience Design]
Jarek Szczęsny:

Nie spodziewałem się ich tam spotkać.

Moses Sumney – græ Part 1
Jarek Szczęsny:

Przestrzeń okrojona ze skrajności.

Blind Boy De Vita – Cumpà
Łukasz Komła:

Z cienia w ogień!

Camea – Dystopian Love
Paweł Gzyl:

Futurystycznie i kobieco.

Shabaka and the Ancestors – We Are Sent Here By History
Jarek Szczęsny:

On wie więcej.

The Fear Ratio – They Can’t Be Saved
Paweł Gzyl:

Suma najlepszych elementów.

Earth Trax – LP1
Jarek Szczęsny:

Nic ponadto.

Radosław Kurzeja – Ogród botaniczny w Palermo
Jarek Szczęsny:

Niekontrolowane lenistwo.

Koza – Patologya
Jarek Szczęsny:

Atrakcyjność ujemna.

Caribou – Suddenly
Bartek Woynicz:

Co nagle, to po diable?

FOQL & Fischerle – Personal Wastelands
Jarek Szczęsny:

Triskeliony.



Jesień

Mamy już Złotą Jesień (zespół) i Jasień (wytwórnia). Teraz dochodzi toruńskie trio działające pod nazwą Jesień, a ich debiutancka płyta nosi tytuł „Jeleń”.

Myślę, że artyści tworzący zespół Jesień są rozpoznawani w świecie muzycznego niezalu i nie tylko. Michał Supcziński (bas) prowadzi także kasetowy label Złe Litery, promujący różne projekty z Torunia i okolic. Szymon Szwarc (gitara, głos) znany jest też z działalności literackiej. Publikował m.in. w „Kresach”, „Portrecie”, „Tyglu Kultury” czy „Ricie Baum”. Wydał dwie książki poetyckie: „Kot w Tympanonie” (Biblioteka Rity Baum, 2013) oraz „Umowa o Dzieło” (WBPiCAK, 2014). A na perkusji gra Maciej Karmiński. – Grupa Jesień to formacja bez lidera. Działamy demokratycznie. Chcemy, żeby to było jasne dla każdego. Tworzymy na gruncie toruńskim i staramy się budować w tym mieście scenę, przyczyniając się do rozwoju kultury niezależnej – podkreślają muzycy.

fot. Małgorzata Replińskafot. Małgorzata Replińska

Panowie prężnie działają jako animatorzy kultury, bowiem w Toruniu organizują rozmaite cykle: „Małe Echo” (muzyka eksperymentalna), „Odczyt Dźwięku” (łączenie poezji i muzyki), „Improzje” (muzyka improwizowana, od 2016 roku nawiązali współpracę z warszawskim Impro-mitingiem) oraz „Trzaski” – prezentujące nieoczywistą muzykę do tańca, przy jednoczesnym wykorzystaniu żywych instrumentów (ten cykl odbywa się w klubie NRD).

Do tej pory Jesień wydała trzy EP-ki. 6 kwietnia 2016 roku nakładem gdyńskiej oficyny Music is the Weapon ukazał się ich pierwszy długogrający album „Jeleń”. Muzycy Jesieni krążą blisko rockowo-garażowego grania, a z drugiej strony to tylko punkt wyjścia do dalszych działań. Wśród inspiracji wymieniają polską śmietankę alternatywy, czyli zespoły Ewa Braun, Ścianka czy Starzy Singers. Trio Jesień nie kopiuje ani w oczywisty sposób nie odwołuje się do wyżej wymienionych kapel. W moim odczuciu w warstwie dźwiękowej zdecydowanie bliżej im do Kristen, The Kurws, Sonic Youth i Swans. Wsłuchajcie się choćby w utwór „Mistrzostwa Świata”, by poczuć klimat amerykańskich grup (w tym fragmencie wokal Szymona Szwarca może nieco kojarzyć się z Tomaszem Budzyńskim).

Inaczej sytuacja się przedstawia w kwestii tekstów „niepiosenek” Jesieni, które zostały napisane w języku polskim i nie są to banalne wierszyki ubrane w mocne gitarowe riffy. Tu się zgodzę, że Ścianka to dobre skojarzenie. Członkom Jesieni nie są obce też takie gatunki jak noise-rock, muzyka improwizowana i free jazz. W nagraniu „Paluszki” mamy znakomite partie saksofonu Natana Kryszka z warszawskiego tria Pokusa. Jesień to nie tylko drapieżne i bezkompromisowe granie, gdyż czasami zdarza im się zwolnić tempo, czego przykładami są kompozycje „Czemu”, „Der Schimmel I i II”, transowe „Do Bozi”, „Pokoik” czy psychodeliczne/post-rockowe „Dziewczyny z Kurska”.

Jak sami przyznają, płyta „Jeleń” to dwanaście utworów o miłości, śmierci, bogu, diable, stawianiu, przestawaniu i sporcie.

 

Strona Facebook Jesieni »Profil na BandCamp »Strona Facebook Music is the Weapon »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.