Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.



Nowości z The Helen Scarsdale Agency

Amerykański label zabiera nas do Turcji (Ekin Fil) i Szwajcarii (Francisco Meirino).  

hms_038_M2

Ekin Fil – „Being Near” (24.06.2016 | The Helen Scarsdale Agency)

Artystka pochodzi ze Stambułu, a jej prawdziwe nazwisko to Üzeltüzenci. Do tej pory Fil opublikowała kilka płyt, pierwsza pochodzi z 2013 roku i nosi tytuł „Ekin Fil” (Students of Decay). Rok później wydała „A Moon Heart” nakładem zacnej amerykańskiej oficyny Bathetic Records. W tym roku zdążyła już wypuścić kasetę, pt. „Heavy”. Mimo tego, wydaje mi się, iż twórczość Turczynki pozostaje nadal stosunkowo słabo znana w Polsce. Na początku grała na gitarze i śpiewała w rockowym zespole Proudpilot. Jedna solowe dokonania Fil to zupełnie inna przestrzeń poszukiwań, bowiem należy ją kojarzyć z ambientem, elektroniką, transowo-psychodeliczną atmosferą przy udziale przetworzonych dźwięków gitary i melancholijnego głosu.

Fil powołuje się na takich artystów jak Cocteau Twins, Cranes czy Slowdive. Bez wątpienia echa Cocteau Twins pobrzmiewają w poszczególnych utworach Ekin, szczególnie słychać to w jej partiach wokalnych. Jeśli spojrzymy całościowo na kompozycje Fil to umiejscowiłbym je gdzieś pomiędzy tym, co robi Liz Harris (Grouper), Christian Fennesz (np. w „Almost Silence”) i William Basinski. Tyle że w mojej opinii Ekin Fil powoli spycha Grouper na drugi plan. Płyta „Being Near” bardzo głęboko zapadła w moją pamięć, a nagranie „Stranger Than Them” „roztopi” najbardziej zatwardziałe dusze tego świata.

Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

_HMS037_front

Francisco Meirino – „Surrender, Render, End” (24.06.2016 | The Helen Scarsdale Agency)

Dyskografia szwajcarskiego artysty zajmującego się szeroko pojętą muzyką eksperymentalną rozrasta się w imponującym tempie. Znamy go też z nagrań jako Francis De Omeirin czy Phroq, ale najwięcej płyt wydał pod własnym nazwiskiem. Meirino wielokrotnie współpracował z innymi twórcami, choćby z Kiko C. Esseivą, Dave’em Phillipsem czy Nicolasem Bernierem. Szwajcar tworzy niezwykle abstrakcyjne formy, manipulując taśmami, białym szumem i preparowanym field recordingiem. Niejednokrotnie w jego kompozycjach natkniemy się na noise’owe wątki. Jednym słowem: dźwiękowe laboratorium na ludzkiej percepcji.

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Strona The Helen Scarsdale Agency »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.