Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Joshua Abrams & Natural Information Society

Międzynarodowy Dzień Jazzu to najlepsza okazja, by rozpakować nową płytę Joshua Abramsa.

Chicagowski multiinstrumentalista nagrywa od lat solo, jak i ze swoją formacją Natural Information Society, którą współtworzą znakomici instrumentaliści: Lisa Alvarado (harmonium, instrumenty perkusyjne), Michael Avery (perkusja), Ben Boye (autoharp, fortepian, Wurlitzer), Ari Brown (saksofon tenorowy), Emmett Kelly (gitara elektryczna) i Frank Rosaly (perkusja). Sam lider najczęściej chwyta za bas, guimbri (inaczej sintir, lutnia grupy etnicznej Gnawa pochodzącej z terenów Afryki Zachodniej i Środkowej), czelestę, różnego rodzaju dzwonki czy klarnet.

Abrams od jakiegoś czasu wydaje przynajmniej jeden album rocznie: dwa lata temu z Natural Information Society i Bitchin Bajas wypuścił krążek „Automaginary” (Drag City) oraz solowy materiał „Magnetoception” (Eremite Records). Przy okazji naprowadzę was na ciekawy trop, jaki podsunął mi kolega, mianowicie w roku 2013 Abrams pojawił się na wydawnictwie wenezuelskiego artysty Iñigo Ugarteburu – „For The Unknown”. Sprawdźcie nazwiska pozostałych muzyków, jakich zaprosił Ugarteburu do stworzenia tej płyty.

Przechodząc do meritum, czyli longplaya „Simultonality” (14.04.2017 | Glitterbeat / Eremite Records), gdzie od pierwszych sekund polirytmiczna maszyneria w „Maroon Dune” wciąga nas w świat transowej ekwilibrystyki rytmicznej i nie wypuszcza aż do samego końca. Po drodze czeka nas kawał wyśmienitego jazzu zabarwionego między innymi wpływami afrykańskimi, choć z różnych części tego kontynentu. Na przykład w „Ophiuchus” instrumenty klawiszowe przywodzą na myśl dokonania Hailu Mergia. Pewnego rodzaju wyciszenie przynosi minimalistyczny „St. Cloud”, z kolei w kapitalnym „Sideways Fall” sekcja rytmiczna wraca do żywiołowego rozwijania tematu polirytmii – krautrockowy wir grupy Can, i pamięć o zmarłym w tym roku Jakim Leibezeitcie, napędzały amerykański muzyków. Całość wieńczy numer „2128 1/2″ okraszony wspaniałym solem saksofonu tenorowego Browna – free jazz w objęciach spiritual jazzu z planety Alice Coltrane.

Myślę, że „Simultonality” znajdzie się w niejednym porządnym podsumowaniu tego roku.

Strona NIS »Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »Strona Eremite »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.