Wpisz i kliknij enter

Joshua Abrams & Natural Information Society

Międzynarodowy Dzień Jazzu to najlepsza okazja, by rozpakować nową płytę Joshua Abramsa.

Chicagowski multiinstrumentalista nagrywa od lat solo, jak i ze swoją formacją Natural Information Society, którą współtworzą znakomici instrumentaliści: Lisa Alvarado (harmonium, instrumenty perkusyjne), Michael Avery (perkusja), Ben Boye (autoharp, fortepian, Wurlitzer), Ari Brown (saksofon tenorowy), Emmett Kelly (gitara elektryczna) i Frank Rosaly (perkusja). Sam lider najczęściej chwyta za bas, guimbri (inaczej sintir, lutnia grupy etnicznej Gnawa pochodzącej z terenów Afryki Zachodniej i Środkowej), czelestę, różnego rodzaju dzwonki czy klarnet.

Abrams od jakiegoś czasu wydaje przynajmniej jeden album rocznie: dwa lata temu z Natural Information Society i Bitchin Bajas wypuścił krążek „Automaginary” (Drag City) oraz solowy materiał „Magnetoception” (Eremite Records). Przy okazji naprowadzę was na ciekawy trop, jaki podsunął mi kolega, mianowicie w roku 2013 Abrams pojawił się na wydawnictwie wenezuelskiego artysty Iñigo Ugarteburu – „For The Unknown”. Sprawdźcie nazwiska pozostałych muzyków, jakich zaprosił Ugarteburu do stworzenia tej płyty.

Przechodząc do meritum, czyli longplaya „Simultonality” (14.04.2017 | Glitterbeat / Eremite Records), gdzie od pierwszych sekund polirytmiczna maszyneria w „Maroon Dune” wciąga nas w świat transowej ekwilibrystyki rytmicznej i nie wypuszcza aż do samego końca. Po drodze czeka nas kawał wyśmienitego jazzu zabarwionego między innymi wpływami afrykańskimi, choć z różnych części tego kontynentu. Na przykład w „Ophiuchus” instrumenty klawiszowe przywodzą na myśl dokonania Hailu Mergia. Pewnego rodzaju wyciszenie przynosi minimalistyczny „St. Cloud”, z kolei w kapitalnym „Sideways Fall” sekcja rytmiczna wraca do żywiołowego rozwijania tematu polirytmii – krautrockowy wir grupy Can, i pamięć o zmarłym w tym roku Jakim Leibezeitcie, napędzały amerykański muzyków. Całość wieńczy numer „2128 1/2″ okraszony wspaniałym solem saksofonu tenorowego Browna – free jazz w objęciach spiritual jazzu z planety Alice Coltrane.

Myślę, że „Simultonality” znajdzie się w niejednym porządnym podsumowaniu tego roku.

Strona NIS »
Strona Glitterbeat »
Profil na Facebooku »
Strona Eremite »







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy