Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.

Upsammy – Zoom
Paweł Gzyl:

Zbliżenie na kruche piękno.

Alois – Azul
Łukasz Komła:

Stąpać po niebieskim.

Sote – Moscels
Jarek Szczęsny:

Ku wizjonerskiemu futuryzmowi.



Thurston Moore – Rock N Roll Consciousness

Album Thurstona jest bezpieczny jak noszenie bielizny.

Legenda Thurstona Moore`a została mocno nadszarpnięta przez jego eks-małżonkę, a dokładnie jej książkę. Jego rozwód z Kim Gordon kładzie się długim cieniem nad tą płytą.

„Rock n Roll Consciousness” zawiera pięć piosenek o dość mocno rozbudowanej konstrukcji. Problematyczny jest sam tytuł wydawnictwa. Tylko ze skrawkowych tekstów wynika czym lub kim mogłaby być tytułowa „świadomość”. To jakaś enigmatyczna przyszłość, profetka i wyrocznia w jednej osobie. Takie definicje padają w otwierającym płytę „Exalted”. Ten ponad 11-minotowy twór przynosi wszystko co znamy już z dokonań Amerykanina. Rozmyty rytm, pobrzękująca metalicznie gitara i lekka nonszalancja, ale bez przesady. Żadnych przegięć czy elektronicznych dodatków. Innymi słowy bezpieczeństwo ponad wszystko.

Drugi w kolejce „Cusp” nie przynosi żadnych zaskoczeń. Artysta stara nam się udowodnić, że potrafi wytrwale utrzymać szybkie tempo przez parę minut. Od muzyki rockowej naprawdę wymagam jedynie, aby nie traktowała słuchacza jako zachowawczej istoty, która poświęca swój czas na słuchaniu czterech płyt na krzyż. Pomimo szacunku do dorobku artystycznego Moore`a nie mogę nie wytknąć, że „Cusp” jest po prostu słabe i dość przewidywalne. Lepiej radzi sobie Lee Renaldo albo Jim O`Rourke.

Niepotrzebnym dodatkiem są popisy gry na gitarze. Gryf mknie ku górze wydając z siebie piętrową solówkę. Chyba coś przeoczyłem, bo wcześniej jakoś tego nie słyszałem w twórczości Moore`a. Ta przesada rzuca się w uszy i psuje odbiór tej płyty. Sprawia, że ten album staje się bezpieczną przystanią dla brodatych fanów. Dość odpychająca wizja. No, ale dość znęcania się. Niezły jest utwór wieńczący płytę. W „Aphrodite” artysta w końcu schodzi z bezpiecznej ścieżki by wejść w kłującą gęstwinę. Piski gitar, niejednorodne tempo czy też zgrzytliwy posmak utworu sprawiają, że na moment wiara w naszego gitarzystę wraca. I choć ta mistyczna otoczka w sferze tekstów mi przeszkadza to mam nadzieję, że historia Thurstona nie skończy się na tym dość przeciętnym albumie. Kim Gordon jest tu pryzmatem przez który na tę płytę spoglądam. Jej książka wyraziła jasny pogląd, że kobiety w rocku będą miały więcej do powiedzenia niż faceci. To już się dzieje.

Thurston Moore “Rock N Roll Consciousness”, Ecstatic Peace! 2017

O Artyście

FB

Książka Kim Gordon

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.