Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Alva Noto & Ryuichi Sakamoto – Glass

Szkło – odmiana przez przypadki.

Powrót do zdrowia Ryuichi`ego Sakamoto fetowałem już dwukrotnie pisząc o jego albumie „async” oraz o płycie, gdzie inni twórcy składali mu hołd. Sam artysta obecnie skupił się na współpracy z Alva Noto czego dowodem właśnie wydany album „Glass”. Tytuł zdradza wszystko jeśli chodzi o główny muzyczny składnik. Tytułowe szkło stanowi główny składnik zatopiony w warstwie dźwiękowej. Tak naprawdę mówimy tu o jednym utworze trwającym ponad trzydzieści minut. Obcowanie z nim przypomina obserwowanie opadających fusów, które tworzą kształty jednocześnie je deformując w trybie ciągłym. Szczególnie, że dzieje się to „na żywo”.

Materiał powstał w trakcie improwizacji zarejestrowanej w Glass House, modernistycznym domu zaprojektowanym przez Philipa Johnsona w New Canaan. „Glass” daje też możliwość długiemu przyglądaniu się zmienności formy dźwiękowej na skutek jej kontaktów z przestrzenią czy pojawiającymi się odgłosami. Obaj twórcy dokładają jeszcze drony i arytmiczność co zaburza obraz percepcji. Wybrzmiewające szumy tworzą ambientowe tło. Całość przybiera formę niemal spektaklu, w którym dominuje zimna, a nawet lodowata aura.

Dronowa powłoka bywa dziurawiona ostrymi brzmieniami. Nie brakuje też powłóczystych rozwibrowań i akustycznych dźwięków. Tajemnicza atmosfera wodzi słuchacza za nos. Mocno abstrakcyjny wymiar utrudnia zadanie opisania. Najlepiej przeżyć to samemu. W trakcie nagrywania wykorzystano też naturalne, rezonansowe właściwości szkła umieszczając mikrofony wokół budowli. Żaden misterny plan nie stoi za tym nagraniem. Artyści idą w towarzystwie swojego instynktu, korzystając z tego co przynosi przypadek. Dodając swoje wtręty do intensywności w trakcie ciągłego tworzenia. Wykorzystywane „szklane” efekty są najmocniejszymi akcentami utworu. Ciekawe ile osób mogło widzieć i słyszeć ten występ na żywo. To musiało być wyjątkowe doświadczenie. Nie mając porównania z obcowaniem na żywo, pozostaje wyrazić wdzięczność, że Noton wydał ten materiał na płycie dla dobra ogółu.

Noton | 2018

FB

Strona Noton

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. tg3178

    To jest „stara” płyta Alva Noto. Ostatnio bardzo udany album: „Unieqav”

    • Jarek Szczęsny

      Materiał nie jest najnowszy, ale wydanie już tak. Oczywiście, że najnowszym, solowym wydawnictwem Alva Noto jest „Unieqav”, o czym pewnie będzie można przeczytać na NM.