The Primitive Painter – The Primitive Painter
Paweł Gzyl:

Dźwiękowy klejnot z dawnej epoki.

DIVVAS – Challenger Deep
Łukasz Komła:

W głębinach myśli.

The Exaltics & Heinrich Mueller – Dimensional Shifting
Paweł Gzyl:

Mistrzowska wersja detroitowego electro.

Julius Aglinskas – Daydreamer
Łukasz Komła:

W ambientowym zastygnięciu.

Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who know”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.



Lapalux – ABOVE_BETWEEN_BELOW

Trochę z nowej mody, trochę z wcześniejszych zakusów.

W dniu 9 listopada na profilu Lapaluxa na Bandcampie pojawiło się jego nowe wydawnictwo – krótka kaseta zatytułowana „ABOVE_BETWEEN_BELOW”. Utrzymana jest w konwencji ambientu i składa się z trzech utworów odpowiadających poszczególnym członom tytułu: „Above”, „Between” i „Below”, co poza nawiązaniem do procesu tworzenia zapętlonych nagrań stanowić ma metaforę cyklu życia, śmierci i życia pośmiertnego. Wszystkie trzy utwory zostały nagrane „na żywo”, podczas jednego zapisu.

To odważne założenie jak na pierwsze i do tego tak krótkie ambientowe wydawnictwo Stuarta Howarda. Być może zainspirowała go do nagrania kasety coraz większa moda na ambient. Z drugiej strony Brytyjczyk od samego początku kariery poruszał się na przecięciu idm, glitchu i downtempo, zahaczając w naturalny sposób także o elementy typowe też dla ambientu, choć drogę do nich torował sobie w sposób nieoczywisty. Plusem tego jest za to niewątpliwie fakt wypracowania przez niego oryginalnego stylu muzycznego, z czego wynika też komercyjny sukces producenta, a co za tym idzie popularność na tyle duża, że nawet jego ambientowa kaseta cieszy się sporym rozgłosem. Na tyle dużym, że kasetowy nakład przewidziany na Bandcampie już się rozszedł. Wydawnictwo wciąż możecie nabyć w formie digital.

Emocje i klimat utworów wpisują się w przypisane im cykle / stany istnienia. „Above” brzmi delikatnie i krucho, choć osadzony jest w rzeczywistości. „Between” rozpoczyna się dźwiękami zatapiania wody, które przekształcają się w początkowo niepokojące, a następnie mistyczne loopy, oderwane od tu i teraz. Kończy się on jednak pytaniem otwartym, co dalej? Odpowiedź niesie „Below”, którego brzmienie uspokaja harmonijną prostotą. Słucha się tego na tyle dobrze, że za zaskakujące uważam nagłe zakończenie, budzące wrażenie przygotowanego na szybko i bez finezji. To drobny szczegół, nie wpływający na ocenę całości, choć od takiego speca w zakresie produkcji i aranżacji jak Lapalux można by oczekiwać czegoś bardziej wyszukanego. Niewykluczone jednak, że po prostu czepiam się jako olbrzymia fanka Brytyjczyka.

Oficjalna strona Lapaluxa » Profil na BandCamp » Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze