Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.



Nowości z Zohoraum

Tym razem przede wszystkim cenne archiwalia z kręgu etno ambientu – dwie klasyczne płyty Vidna Obmana i znakomity album Rapoon.

Dwie nowe płyty Vidna Obmana w katalogi Zoharum, ”The Surreal Sanctuary” oraz ”The Contemporary Nocturne”, nagrane z gościnnym udziałem Steve’a Roacha, Jima Cole’a oraz Jorisa De Backera, pierwotnie ukazały się w 2000 roku za sprawą wydawnictwa Hypnos jako odrębne publikacje. Natomiast ich charakter, czas, w którym powstały kompozycje oraz udział tych samych gości, sprawiają, że tworzą one wspólny, niezwykle przejmującą i bogatą muzycznie spójną całość. Dlatego też, wspólnie z artystą, szefostwo Zoharum, zdecydowało się na wydawnictwo dwupłytowe, zamykające ten rozdział w dyskografii Vidna Obmana.

Kolejnym krążkiem w serii reedycji rzadkich wydawnictw projektu Rapoon jest ”Darker by Light”. Oryginalnie wydany w 1996 roku, stanowi dokument wczesnego okresu twórczości Rapoona. Przypada on na lata 90.  poprzedniego stulecia, a reprezentują go również trzy dotychczas wydane przez Zoharum krążki – ”Vernal Crossing” (1993), ”The Kirghiz Light” (1995) oraz ”The Fires of the Borderlands” (1998). ”Darker by Light” jest również częścią tej stylistyki, na którą składają się statyczne ściany ambientowego dźwięku, dochodzące jakby z oddali i przetworzone rytmy, zainspirowane muzyką etniczną, czasami uzupełnione brzmieniami fletów i piszczałek.

Machinefabriek, czyli Rutger Zuydervelt, jest jednym z najbardziej płodnych twórców na współczesnej scenie muzyki eksperymentalnej. W przeciwieństwie jednak do wielu muzyków posiadających rozbudowane dyskografie, u niego ilość idzie w parze nie tylko z jakością, ale także różnorodnością. ”Short Scenes” to mieszanka elektronicznych faktur i neoklasycznych partii skrzypiec zamknięta w dwudziestu miniaturach. „„Short Scenes” powstały podczas pracy nad ścieżką dźwiękową, na którą pracowałem ze skrzypaczką Anne Bakker. Biorąc serię jej improwizacji jako punkt wyjścia, zacząłem obrabiać i konstruować je w nowe utwory – bez wcześniejszego planu, po prostu dałem się prowadzić przez te nagrania na skrzypce” – opowiada Zuydervelt.

”Meander” to drugi album Tańców Snu, ansamblu stworzonego kilka lat temu przez Indię Czajkowską i Sebastiana Madejskiego, a teraz poszerzonego o gitarzystę Christopha Matyaschka – pasjonata jazzowo-bluesowych brzmień – i perkusjonalistę Adama Rozenmana. Na nowym krążku artyści zapraszają nas do muzycznej podróży, inspirowanej dźwiękami przeszłości, często przeplatanej awangardowymi brzmieniami neoklasycyzujących improwizacji. W gąszczu melodii, brzmień cymbałów i cytry, odbywa się wokalny pojedynek, swoisty dialog głosów, które raz za razem kłócą się, dyskutują, aby w efekcie łączyć się w harmonii.

Kolejną płytą w cyklu reedycji dokonań projektu Genetic Transmission przez Zoharum jest wydany pierwotnie w 2002 roku przez D.S.B.M.W. album „Spójrzcie Пожалуйста, Jakie Piękne Macie Gęby”. Dźwięki zawarte na tym krążku oscylują w rejonach, z których dał się już poznać projekt Tomasza Twardawy (brutuizm, plądrofonia, nagrania terenowe, industrial), jednak w odróżnieniu od wydanych wcześniej sesji, znajdziemy tu o wiele więcej eksperymentów, odwołujących się do techniki cut-up (w duchu Nurse With Wound) oraz preparacji dźwiękowych przy użyciu (po raz pierwszy w ramach Genetic Transmission) komputera.

Wszystkie informacje:

www.zoharum.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze