SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Orphan Ann – The Practice Of Surrender

Piękno w mroku.

Pojawienie się w sztokholmskim podziemiu wytwórni Northern Electronics w 2013 roku zelektryzowało tamtejszą scenę elektroniczną. Wokół tłoczni prowadzonej przez Abdullę Rashima skupiło się całe grono młodych i utalentowanych producentów. Należała doń również Sofia Al Rammal Sturdza, która już w rok po uruchomieniu firmy zadebiutowała w jej barwach efektowną płytą „Письмо”. Kontynuacją zawartych na niej ambientowych medytacji okazały wydawnictwa duetu Föd Död, w skład którego wszedł obok szwedzkiej artystki sam Varg. Dwie nagrane przezeń płyty również lokowały się w rejonach mrocznej elektroniki, tym razem uzupełnionej jednak na synth-popową modłę.

Twórcy z Northern Electronics szybko nawiązali bliską współpracę ze swymi kolegami i koleżankami nagrywającymi dla kopenhaskiej wytwórni Posh Isolation. Jej nakładem w 2016 roku ukazała się kompilacja „You And Me Now”. Wśród znajdujących się na niej kompozycji takich artystów jak Puce Mary czy Internazionale pojawiły się cztery utwory projektu Orphan Ann. Jego twórczynią była Sofia Al Rammal Sturdza, która tym razem zaprosiła do współpracy koleżankę ze Sztokholmu – Anję Enerud. Po dwóch latach przerwy dostajemy nowy materiał duetu – jego debiutancki album „The Practice Of Surrender”, zrealizowany dla młodej firmy ze Sztokholmu – Moloton.

Pierwsza część płyty ma mocno depresyjny ton. Rozbrzmiewają tu zamglone pasaże syntezatorowe i eteryczne wokalizy podszyte marszowymi i dudniącymi bitami. Tak dzieje się w otwierających płytę „Vi är överallt” i „The Practice Of Surrender”. „Du kommer aldrig nära igen” i „Den stora knullfesten” tworzą jeszcze bardziej gęstą i mroczną atmosferę, wnosząc ze sobą kobiece krzyki i beznamiętne melodeklamacje. Pod koniec zestawu do głosu dochodzą post-punkowe wpływy: „Fever” ozdabia śpiew przywodzący na myśl dokonania This Mortal Coil czy Cocteau Twins, a „Я уезжаю” – przetworzone na industrialną modłę głosy z radia. Całość wieńczy ku zaskoczeniu słuchacza wyprowadzająca go z mroku świetlista kompozycja – „När vi såg genom glas”.

Dziewięć nagrań z „The Practice Of Surrender” czerpie pełnymi garściami z rozmaitych estetyk. Mamy tu wpływy wywiedzionego z black metalu stylu zwanego „dungeon synth”, ale również klasycznego ambientu. Szwedzkie producentki wykorzystują też pomysły rodem z power electronics czy post-industrialu, a spowijający całość nastrój mizantropii, każe przypomnieć sobie o Death In June i innych projektach z neofolkowej sceny. Sofia i Anja potrafią te wszystkie inspiracje przekuć na wyjątkowo zimną i mroczną muzykę, która ujmuje jednak niezwykłym pięknem. Może gdyby materiał ten firmowali mężczyźni, miałby on bardziej brutalne brzmienie. A tak całość jest delikatna i niejednoznaczna – ale szalenie sugestywna.

Moloton 2018

www.moloton.com

www.facebook.com/molotontapes

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze