Fabrizio Rat – Shades Of Blue
Paweł Gzyl:

Modularna polifonia.

Long Arm – Silent Opera
Jarek Szczęsny:

Trip-hop nigdzie nie odszedł.

Jeff Parker & The New Breed – Suite For Max Brown
Łukasz Komła:

Projekcja magicznych obrazów.

Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.



Orphan Ann – The Practice Of Surrender

Piękno w mroku.

Pojawienie się w sztokholmskim podziemiu wytwórni Northern Electronics w 2013 roku zelektryzowało tamtejszą scenę elektroniczną. Wokół tłoczni prowadzonej przez Abdullę Rashima skupiło się całe grono młodych i utalentowanych producentów. Należała doń również Sofia Al Rammal Sturdza, która już w rok po uruchomieniu firmy zadebiutowała w jej barwach efektowną płytą „Письмо”. Kontynuacją zawartych na niej ambientowych medytacji okazały wydawnictwa duetu Föd Död, w skład którego wszedł obok szwedzkiej artystki sam Varg. Dwie nagrane przezeń płyty również lokowały się w rejonach mrocznej elektroniki, tym razem uzupełnionej jednak na synth-popową modłę.

Twórcy z Northern Electronics szybko nawiązali bliską współpracę ze swymi kolegami i koleżankami nagrywającymi dla kopenhaskiej wytwórni Posh Isolation. Jej nakładem w 2016 roku ukazała się kompilacja „You And Me Now”. Wśród znajdujących się na niej kompozycji takich artystów jak Puce Mary czy Internazionale pojawiły się cztery utwory projektu Orphan Ann. Jego twórczynią była Sofia Al Rammal Sturdza, która tym razem zaprosiła do współpracy koleżankę ze Sztokholmu – Anję Enerud. Po dwóch latach przerwy dostajemy nowy materiał duetu – jego debiutancki album „The Practice Of Surrender”, zrealizowany dla młodej firmy ze Sztokholmu – Moloton.

Pierwsza część płyty ma mocno depresyjny ton. Rozbrzmiewają tu zamglone pasaże syntezatorowe i eteryczne wokalizy podszyte marszowymi i dudniącymi bitami. Tak dzieje się w otwierających płytę „Vi är överallt” i „The Practice Of Surrender”. „Du kommer aldrig nära igen” i „Den stora knullfesten” tworzą jeszcze bardziej gęstą i mroczną atmosferę, wnosząc ze sobą kobiece krzyki i beznamiętne melodeklamacje. Pod koniec zestawu do głosu dochodzą post-punkowe wpływy: „Fever” ozdabia śpiew przywodzący na myśl dokonania This Mortal Coil czy Cocteau Twins, a „Я уезжаю” – przetworzone na industrialną modłę głosy z radia. Całość wieńczy ku zaskoczeniu słuchacza wyprowadzająca go z mroku świetlista kompozycja – „När vi såg genom glas”.

Dziewięć nagrań z „The Practice Of Surrender” czerpie pełnymi garściami z rozmaitych estetyk. Mamy tu wpływy wywiedzionego z black metalu stylu zwanego „dungeon synth”, ale również klasycznego ambientu. Szwedzkie producentki wykorzystują też pomysły rodem z power electronics czy post-industrialu, a spowijający całość nastrój mizantropii, każe przypomnieć sobie o Death In June i innych projektach z neofolkowej sceny. Sofia i Anja potrafią te wszystkie inspiracje przekuć na wyjątkowo zimną i mroczną muzykę, która ujmuje jednak niezwykłym pięknem. Może gdyby materiał ten firmowali mężczyźni, miałby on bardziej brutalne brzmienie. A tak całość jest delikatna i niejednoznaczna – ale szalenie sugestywna.

Moloton 2018

www.moloton.com

www.facebook.com/molotontapes

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze