Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.



Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)

Trip-hop is not dead (yet).

Kristian Jabs zaczął tworzyć pierwsze nagrania bardzo wcześnie – miał zaledwie osiemnaście lat. Trafił wtedy na studia do Bristolu, gdzie od razu zwrócił uwagę na cykl imprez klubowych pod nazwą „Abstractions”. Grano na nich bowiem drum & bass, gatunek który sam próbował tworzyć. Jabs podrzucił swoje nagrania organizującemu „Abstractions” didżejowi – i wkrótce Nick Callaghan został jednym z jego przyjaciół. Niebawem do dwóch fanów połamanych rytmów dołączył trzeci – Tom Cooper. Od słowa do słowa i młodzi Anglicy założyli grupę Ruffhouse.

Działalność tria nie wyczerpywała pomysłowości Jabsa, dlatego powołał on do życia solowy projekt – Pessimist. Zaczynał również od energetycznego drum & bassu. Z czasem jego muzyka zaczynała jednak zwalniać tempo i nabierać ciężaru. Punktem kulminacyjnym tego procesu była EP-ka „Balaklava” wydana w 2016 roku przez pododdział Blackest Ever Black – A14. Kolejne dwunastocalówki dla Osiris Music UK czy Creme Organisation potwierdziły zwrot Jabsa w stronę techno. Syntezą tych doświadczeń okazał się wydany dwa lata później debiutancki album Pessimista dla Blackest Ever Black.

Mimo sukcesu krążka, brytyjski producent postanowił rozstać się z firmą Kirana Sande. Nagrał dla niej jeszcze tylko EP-kę „Through The Fog” w 2017 roku – i założył własną wytwórnię. Działalność Pessimist Productions zainaugurowała solowa dwunastocalówka szefa tłoczni – „SPRTLZM”. Szybko okazało się, że Jabs lubi też współpracę z innymi artystami. Pierwszym tego efektem była wydana niedawno płyta Pessimista z Tomem Cooperem ukrywającym się pod pseudonimem Karim Mass. Teraz dostajemy debiutancki album najnowszego projektu artysty – duetu Boreal Massif z Loop Factionem.

Umieszczone tuż na wstępie „We All Have An Impact” i „Low Forties” mają minimalistyczne brzmienie: dudniące breaki uzupełniają tu tylko chmurne partie syntezatorów i rytualne dzwonki. „Angel Of Dub” jeszcze bardziej zwalnia tempo, nurzając rozciągnięte akordy gitary w glitchowych szumach i trzaskach. Ciepłe tchnienie muzyki z Jamajki niosą również dwa kolejne utwory: „Weather In August” i „Deerhound”.

„Fast Faction” ma szybsze tempo i niepokoi zawodzącyi klawiszami. Wraz z „Artificial World (A Manmade Catastrophe)” wkraczamy w krąg trip-hopu o gęstej atmosferze i hipnotycznym rytmie. „Somewhere In Galicia” to z kolei sielska psychodelia, utkana z sampli akustycznej gitary, rozedrganej elektroniki i świdrujących pogłosów. Na finał rozbrzmiewa niekonwencjonalny ambient – w niesionym pohukującymi syntezatorami „Spatial Patterns”.

„We All Have Impact (Even Hippies Do)” to płyta, która opowiada o degradacji środowiska i konieczności zatroszczenia się o ekologię. Towarzyszy temu muzyka, która spodoba się przede wszystkim tym, którzy lubią elektronikę z lat 90. Brytyjscy producenci sięgają bowiem przede wszystkim po schedę berlińskiego dubu spod znaku Pole’a czy Fenina. Śmiało przywołują też trip-hopowy kanon – i to nie tylko ten spod znaku Massive Attack, ale też zapomnianej wytwórni Mo’ Wax. Wszystko to składa się na smolistą i chmurną muzykę, idealną na jesienne wieczory.

Pessimist Productions 2019

www.facebook.com/pessimistdnb

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze