Wpisz i kliknij enter

Kœnig – 1 Above Minus Underground

Porażony realizm.

Czy Lukas König zaczerpną swój alias artystyczny od nazwiska Marie Pierre Kœniga – francuskiego generała, uczestnika obu wojen światowych? Tego nie wiem, ani też nigdzie nie wyczytałem takich informacji. Choć nie sądzę, aby tak było. Kœnig, bo właśnie pod taką nazwą nagrywa austriacki perkusista, kompozytor, raper i multiinstrumentalista, który studiował między innymi w wiedeńskim Gustav Mahler Konservatorium.

Kœnig
Kœnig, fot. mat. prasowe

Szybko się okazało, że jego zainteresowania muzyczne są znacznie szersze niż stricte muzyka akademicka, współczesna czy elektroakustyczna, gdy na debiutanckiej EP-ce „k​œ​nig” z 2015 roku okazał swoje hip-hopowo-elektroniczne oblicze. Od pierwszy nagrań zaczął zapraszać do współpracy też różnych raperów i raperki. Nastąpiła kontynuacja obranej ścieżki na pierwszym longplayu „Best of 28” (2017). Po trzech latach wrócił z kolejnym pełnym i – jak się okazało – znakomitym albumem „Messing” (2020). Na tym krążku wśród osób nawijających znaleźli się chociażby raper Colin Julius Bobby o gujańskich korzeniach, a działający pod pseudonimem Sensational, Elvina Brandhia czy Coco Béchamel.

König idzie za ciosem i serwuje w tym roku nową płytę „1 Above Minus Underground”. Austriacki artysta nie odpuszcza i zaprasza do wspólnych peregrynacji coraz to nowe głosy, ale nie rezygnuje ze swoich stałych współpracowników (Sensational, Elvin Brandhi). Premierowe kompozycje zostały „usypane” – jak kopce wspomnień – z różnych sesji, które następnie przerodziły w samplowy budulec dający możliwość stworzenia podkładów pod rapowe konstelacje. Słychać tu strzępki dźwięków trąbki i saksofonu Aquilesa Navarro, Martina Eberle’a i Chrisa Pitsiokosa, gitary Juliena Despreza, syntezator modularny Nika Hummera czy skrecze Victorii Shen.

A jakie słyszymy wokale na „1 Above Minus Underground”? W „Last Dance” gęsty beat, przesiekany noise’em, oplata swoim głosem nowojorska raperka Nappy Nina (sprawdźcie jej tegoroczny solowy album „Mourning Due”). Tuż po niej wjeżdża Moor Mother („Another One”) i preparacje auto tune’owe głosów Otis Lyn Alfreds Koenig na drugim planie. W tym przypadku żonglerka tym urządzeniem wypadła naprawdę ciekawe, dobrze wpisując się w całość. Sensational skacze wprost do głębin elektronicznego falowania („Diffidence”), by wytarzać się w tych dusznych i eksperymentalnych brzmieniach. „Ratchet” z elektroniką i skreczami Victorii Shen znakomicie obrazuje proces z jakim spotkała się perkusja Kœniga w trakcie pracy nad tym materiałem. Chodzi o ponowne ich zmultiplikowanie za pomocą syntezatorów modularnych.

Świetnie wypada fragment „Due Dilligance” z udziałem Willa Brooksa – członka duetu Dälek, który ciśnie silnymi przemyśleniami na temat kondycji świata, a w tle grząska sekcja rytmiczna oblana modularnym błotem i free jazzowymi wstawkami z rejonów Fire! Orchestry. W „Full Mantis” słyszymy zasłużoną postać dla amerykańskiego i światowego rapu, czyli Byrona Dwayne’a „Guilty” Simpsona, którego ogromnie cenił J Dilla.

Irańska artystka dźwiękowa i wokalistka Rojin Sharafi w nagraniu „جنگ، خو ِد حقیقت است – War Is The Unveiling Of The Truth” odziera z jakichkolwiek złudzeń to czym jest wojna, odwołując się do sytuacji w swoim kraju. Choć jej słowa mają wydźwięk globalny. Instrumentalna kompozycja „Kali” jest jak smolisty walec, który mógłby się ciągnąć w nieskończoność. Unoszą się tu trip-hopowej źdźbła, ale  wirują w swoim königowym świecie, w który uderza radykalnie z „pięści” walijska i bezkompromisowa artystka Elvina Brandhi, twórczo wykorzystująca meandry auto-tune’a i krzyku. To chyba najmocniejszy fragment na całej płycie.

„1 Above Minus Underground” dryfuje po niezmierzonej tafli niepokojów oraz lęków z majaczącą i pojękującą rzeczywistością, której jeszcze głębszym urzeczywistnieniem są słowa wyśpiewane albo często wykrzyczane przez różnych tu artystów. Kœnig zaś doskonale – po raz kolejny – sprawdza się w roli lidera, „dyrygenta” czy też „mózgu operacyjnego” nadającego ten puls do pobudzenia emocji, przemyśleń i w efekcie konstatacji stanu obecnego. Lukas König rozwija konsekwentnie swoją dźwiękową wizję o coraz większym polu rażenia i zaskakującej świeżości. On dopiero się rozkręca i jestem przekonany, że zaskoczony nas jeszcze wielokrotnie.

Ventil Records | kwiecień 2023


Strona Kœnig: https://lukaskoenig.com/ 

FB: https://www.facebook.com/keymasterkoenig/

Strona Ventil Records: http://ventil-records.com/

FB: https://www.facebook.com/ventilrecords/

 







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy