Coil – The Gay Man’s Guide To Safer Sex +2 OST
Ania Pietrzak:

Absolutne kuriozum!

Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.



Wolfgang Voigt – Kafkatrax

Nestor niemieckiej nowej elektroniki, obecny na jej scenie dokładnie od dwudziestu lat, nie ustaje w eksperymentowaniu. A z tym wiadomo – bywa różnie. Dlatego nie dziwi, że w trakcie swych dźwiękowych eksploracji tworzył on rzeczy wybitne (choćby serie nagrań firmowane nazwami wytwórni Profan i Studio 1), jak również nieudane (ubiegłoroczny „Freiland Klaviermusik”).

Tym razem dostajemy płytę będącą efektem doświadczeń w pracy z ludzkim głosem. Za podstawę znajdujących się na niej nagrań Wolfgang Voigt wykorzystał audiobook z nagraniami książek Franza Kafki. Najpierw ukazały się trzy dwunastocalówki w limitowanym nakładzie 199 egzemplarzy każda (już sprzedane), a teraz przyszedł czas na poszerzoną kompilację wszystkich utworów w wersji kompaktowej.

Album otwiera akustyczny eksperyment w stylu dawnych dokonań Blixy Bargerlda – niemiecki producent manipuluje ludzkim głosem w radykalny sposób, nakładając na siebie kolejne frazy czytanej po niemiecku prozy Kafki i uzupełniając je studyjnymi pogłosami. Efekt jest niesamowity – mamy wrażenie, jakbyśmy się znaleźli w głowie osoby cierpiącej na schizofrenię. Choć podobno Voigt temu zaprzecza – wybór Kafki jako źródła sampli wydaje się oczywisty. Nagrania z płyty tworzą bowiem paranoiczny nastrój osaczenia, idealnie odpowiadający klimatowi powieści słynnego pisarza.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/1826984-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=1826984-02″ allowscriptaccess=”always”]

Oprócz skoncentrowanych wyłącznie na ludzkim głosie „Kafkatrax 1.0” i „Kafkatrax 2.0”, reszta kompozycji ma zdecydowanie bardziej muzyczny charakter. Zgodnie ze swoim upodobaniem, Voigt sięga po minimalistyczne struktury rytmiczne składające się z tanecznych podkładów bitu i basu w klasycznym metrum dla kolońskiego techno. Gdy jednak uważniej wsłuchać się w rytmikę tych nagrań, odsłoni ona przed nami swe tajemnice.

Oto okazuje się bowiem, że niemiecki producent raz stosuje marszowe tempo podrasowane basowym loopem przypominającym wojskowe dęciaki („Kafkatrax 1.2”), a kiedy indziej sięga po twarde struktury o klubowej proweniencji („Kafkatrax 2.2”) lub spowolnione bity uplastycznione na dubową („Kafkarax 3.3”) czy industrialną („Kafkatrax 3.4”) modłę. Co najciekawsze – ta minimalistyczna rytmika staje się przedmiotem narracji całego albumu. Wykorzystując ją, Voigt kreuje początkowo radosny i podniosły nastrój, potem tworzy klimat monotonii i znudzenia, by wreszcie zakończyć swą opowieść w typowo kafkowskim stylu – pogrążając słuchacza w zamęcie i niepokoju.

Nie tylko samą rytmiką posiłkuje się jednak niemiecki twórca – w „Kafkatrax 2.1” przyjemny oddech świeżości wnosi melodyjna partia fortepianu, „Kafkatrax 2.2” rezonuje podniosłymi tonami monumentalnych klawiszy, a w „Kafkatrax 3.1” – rozbrzmiewa soniczny loop w niemal detroitowym stylu. Wszystko to oplatają ludzkie głosy – spowolnione, przyspieszone, zdeformowane, rozdzielone, połączone, zbite w gęstą chmurę toksycznego szumu… Wbrew pozorom nie odczuwa się jednak efektu przeładowania – wszystko wydaje się być tutaj idealnie na swoim miejscu.

Ta pozornie zimna i brzydka struktura dźwiękowa ma jednak głęboko ludzkie tchnienie – te plączące się po całej płycie ludzkie głosy, niczym czyścowe dusze po ziemi, ewokują bowiem najgłębsze emocje, od smutku i niepokoju, po strach i rozpacz. Wyrazista formuła muzyczna większości kompozycji bierze je jednak w nawias – przypominając, że to jednak akademicki eksperyment na tkance współczesnej sztuki.

Profan 2011

www.kompakt.fm

www.myspace.com/kompakt

www.wolfgang-voigt.com

www.myspace.com/wolfgangvoigt

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. 99vadim

    Chyba jeszcze długo György Kurtag pozostanie jedynym, który odniósł >prawdziwy sukces< z Kafką w muzyce.