Juan Atkins & Moritz von Oswald present Borderland – Angles
Krystian Zakrzewski:

Pokątne rozmowy mistrzów.

Jonas Kopp – Cosmic Control Center EP
Krystian Zakrzewski:

Jonas dalej na orbicie.

SassyBlack – New Black Swing
Jarek Szczęsny:

Połowa THEESatisfaction solo.

Karen Gwyer – Rembo
Ania Pietrzak:

Okazuje się, że twarde i szybkie techno może być ciepłe.

Marc Romboy & Dortmunder Philharmoniker – Reconstructing Debussy
Paulina Miedzińska:

Gdzie ten Debussy?

Civvie – Inheritance
Jarek Szczęsny:

Wolność i improwizacja.

Urbanski – Selected Works
Ania Pietrzak:

Muzyczny lek dla wrażliwców, chroniący ich dłonie przed zranieniem.

Andromeda Mega Express Orchestra – Vula
Jarek Szczęsny:

18-osobowa kamanda wywodząca się z Berlina.

Katharina Klement – peripheries
Łukasz Komła:

Austriacka eksperymentatorka wybrała się do Belgradu, żeby odpowiedzieć sobie na kilka pytań związanych z fonosferą tego miejsca.

Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson ‎– Negative Chambers
Mateusz Piżyński:

Harmonia zdefiniowana przez abstrakcyjny i bliżej niezlokalizowany folk.

Pan Daijing – Lack
Paweł Gzyl:

Jeden z najbardziej oczekiwanych debiutów roku.

Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens
Jarek Szczęsny:

Wszystkie grzechy debiutu.

Sharif Sehnaoui / Adam Gołębiewski – Meet The Dragon
Łukasz Komła:

Skrzyżowanie kultur w awangardzie.

Post Scriptum – Until You Drop EP
Paweł Gzyl:

Nasz rodak w barwach Sonic Groove.

3 pytania – Duane Pitre

Specjalnie dla Nowej Muzyki Duane Pitre opowiada czego słucha, jakie ostatnio kupił płyty, nad czym pracuje i gdzie zagra.   

W kwietniu 2012 roku Duane Pitre wydał swój, jak na razie, najnowszy krążek pt. „Feel Free”. Płyta „Feel Free”, znalazła się wśród najlepszych albumów 2012 roku, w rankingach różnych zachodnich pism muzycznych jak choćby „The Wire”, „Dusted”, „Uncut” czy „The Out Door”.

„Feel Free” to kompozycja podzielona na pięć części. Funkcjonuje na krążku jako sekstet na elektronikę, skrzypce, cymbały, harfę, wiolonczelę i kontrabas. Muzyka z „Feel Free” wciąga swoja aurą i wykonaniem od pierwszych sekund. Moje refleksje na temat płyty doskonale wyrażą słowa Toma Johnsona (na temat minimalizmu)…

Wysokości i rytmy zmieniają się minimalnie, bez przerwy coś się pojawia, a coś znika. To bardzo drobne zmiany, a jeśli potrafimy się do nich dostroić, mogą nas całkowicie zaabsorbować.

Muzyka Duane’a Pitre’ego jest „odbiciem” i potwierdzeniem słów Johnsona. Ten album uwalnia czas.

Duane Pitre – amerykański kompozytor awangardowy, performer, zajmujący się sztuką akustyczną (sound art). Jego prace często skupiają się na interakcji pomiędzy dźwiękiem instrumentów akustycznych i elektronicznych, między chaosem a dyscypliną. Kompozytor wykorzystuje alternatywne systemy strojenia, które koncentrują się na mikrotronach, pozwalające mu odkrywać wyjątkowe struktury harmoniczne. Twórca licznych instalacji dźwiękowych i różnych przedsięwzięć związanych z projektem ISSUE Project Room. Jego albumy wydaje jedna z najciekawszych wytwórni na świecie Important Records. Pojawiają się one także nakładem takich labeli jak Root Strata, NNA czy Quiet Design.


Nagrania Duane’a znalazły się na rożnych składankach obok Keitha Rowe’a, Sir Richarda Bishopa, Tetuzi Akiyamy czy Jandka. Jako kurator przyczynił się do wydania w 2009 roku kompilacji z nagraniami legend sceny improwizowanej i  awangardowej: Pauline Oliveros, Ellen Fullman, Grega Davisa czy Charlesa Curtisa.

Duane koncertował w całych Stanach Zjednoczonych, grał też w Wielkiej Brytanii i Europie, m.in. w słynnymi londyńskim klubie Tony’ego Conrada Cafe OTO.

Czego ostatnio słuchasz?

Ostatnio, kiedy nie pracuję nad własną muzyką, więcej czasu spędzam na czytaniu książek (które najczęściej ocierają się o tematyką około muzyczną). Kiedy czytam to staram się, aby wokół mnie panowała cisza, jeśli oczywiście jest to możliwe. Bez względu na gatunek literacki, nigdy nie słucham muzyki czytając książki. Może powinienem nagrać własną muzykę do czytania…

Chociaż dziwnym trafem, niedawno kupiłem sporą ilość winyli, a były to m.in.:

• King Tubby – „The Dub Organiser”
• McCoy Tyner – „Time for Tyner”
• Les Musiciens de Provence – „L’Art des Flûtes Provençales”
• Ellen Fullman/Konrad Sprenger – „Ort”
• Alice Coltrane/Carlos Santana – „Illuminations”
• John Coltrane Quartet – „Crescent”
• Charlie Byrd – „Byrdland”
• Couperlin/D’Anglebert-  „French Harpsichord Masterpieces”
• Dariush Dolat-Shahi – „Electronic music, Tar and Sehtar”

Nad czym obecnie pracujesz?

Niedawno skończyłem materiał na nowy album pt. „Bridges”, ukaże się on w maju lub w czerwcu, nakładem oficyny Important Records. Pracowałem nad nim przez ostatnie cztery miesiące. Następnie zrobiłem sobie krótką przerwę, ale obecnie już wróciłem do muzykowania… Teraz zajmuję się wydaniem solowej płyty zarejestrowanej na żywo i planuję w najbliższym czasie nawiązać współpracę z innymi artystami. Właśnie przygotowałem drobny fragment muzyczny, który będzie uzupełniał w tym tygodniu, jeden z wernisaży w Genewie w związku z projektem Sang Bleu.

Gdzie zagrasz w najbliższym czasie?

W najbliższym czasie będę miał serię koncertów na wschodnim wybrzeżu USA, większość z nich odbędzie się w Nowym Jorku, gdzieś w okolicach maja lub czerwca. Mam też w planach trasę na jesień po Europie. Jestem cały czas otwarty na różne propozycje dotyczące występów, mam nadzieję, że takie oferty otrzymam. Bardzo chciałbym przyjechać i zagrać koncert w Polsce.

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 3

  1. Widzę że seria wywiadowcza się rozrasta. Świetnie.

    A przy okazji – może raz na tydzień seria 20 pytań? 😉 Nie narzekam, bo te miniaturki są fajne, szczególnie jak mają wprowadzenie, ale miło czyta się dłuższe formy.

  2. Aes

    Wiem, że jestem monotematyczny, ale solówka Duane’a została również wymieniona jako jedna z ulubionych płyt w rankingu Taylora Deupree. ;]

  3. jaro

    Zapracowany człowiek.