John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.

Kuzu – Hiljaisuus
Jarek Szczęsny:

Konieczna dawka brutalizmu.

Antigone – Rising
Paweł Gzyl:

Tour de force francuskiego producenta.

Kaos Protokoll – Everyone Nowhere
Łukasz Komła:

Było pytanie, jest odpowiedź!  

We Will Fail – Dancing
Jarek Szczęsny:

Wywrotka przed metą.



Derek Piotr – Tempatempat

Medytacyjna muzyka elektro-eksperymentalna rodem z Indonezji.

Derek Piotr to urodzony w Polsce, a mieszkający na stałe w Redding (USA), doceniany (pochlebne recenzje xlr8r i The Quietus), dwudziestotrzyletni elektroakustyczny muzyk i producent, który przy komponowaniu posługuje się wcześniej nagranymi dźwiękami z terenu, a przede wszystkim koncentruje się na manipulowaniu swojego głosu.

„Tempatempat” to jego 4 album, tym razem wydany dla polskiego Monotype Records. Tytuł krążka odnosi się bezpośrednio do języka indonezyjskiego i w zależności jak go podzielimy oznacza „czwarte miejsce”, czyli tempat empat lub „kuźnię” czyli tempa tempat. Całość 14 numerów (w tym remix autorstwa Steve’a Rodena) to próba przetransponowania tradycyjnej muzyki muzułmańskiego kraju Azji Południowo-Wschodniej na współczesną, eksperymentalną muzykę elektroniczną. W dwóch utworach najnowszy projekt Dereka wsparli wyjątkowi artyści multimedialni: kompozytor i programista Szymon Kaliski, oraz wizjoner, znany z grania muzyki z plastrów drzewa Bartholomäus Traubeck.

Derek Piotr – „Rift”

Najnowsza propozycja Dereka jeszcze bardziej niż poprzednie skupia się na wykorzystywaniu możliwości wokalu. Trzy utwory zostały całkowicie stworzone przy pomocy głosu twórcy. W “Rift” największą ciekawość wzbudzają wszystkie odhumanizowane dźwięki „kapiącego” bitu, “Encloses” chociażby przez sub-bass może przynieść na myśl skojarzenia z „Medúllą” Björk, zaś „Conifers” przenosi nas na pustkowie minimalistycznego ambientu.

W innych pozycjach „Tempatempat” jak w chociażby nagranych przez Dereka podczas sufickiego transu klamrowych „Bhadrakali” i “Yogyakarta” autor nie boi się przełamywać surowości podkładu często dysonansującym zaśpiewem, co daje bardzo wciągający, choć z początku nie łatwy w odbiorze efekt. Interesująco wypada też stosowanie często znienawidzonego efektu Auto-tune i to wobec zmultiplikowanych ścieżek głosowych, jak chociażby w trzeszczącym „Thicket of Light-Needles” czy nieomal tanecznym „Mandala”. Młody producent potrafi z wielkim wyczuciem zrównoważyć elektroniczną ornamentykę czy glitchowanie („Takataka”,”Terminal”, „Mahakali”) z intymną akustyką, np. fortepianu w „Slow March”.

Prawie godzinny album przygotowany przez amerykańskiego producenta to niezwykle dojrzały, oryginalny i spójny materiał. Pomimo, że jest jednocześnie najbardziej przystępnym z dotychczasowych longplay’ów Dereka to w dalszym ciągu wymaga od słuchacza dużego skupienia, ale potrafi też się odwdzięczyć zabraniem w odległą, egzotyczną, paraoniryczną podróż pełną głębokich przeżyć.

28.04.14 | Monotype Records

www.facebook.com/derekpiotrsound
www.derekpiotr.bandcamp.com/album/tempatempat
www.derekpiotr.com/

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Kniaź84/999

    Okropne, nie puściłbym tego kumplowi, a co dopiero wydawać.

  2. Wład Palownik

    Słabe. Jak większość dzisiejszej elektroniki…Pinkanie, pierdzenie i 100 filtrów z laptopa. Już po 5 minutach nadające się tylko do kosza. Tak to jest jak każdy chcę dziś być artystą żeby 10.000 znajomych z FB mogło zalajkować nie przesłuchawszy nawet do końca.