Rafael Anton Irisarri – Peripeteia
Jarek Szczęsny:

Ambient wagi ciężkiej.

Bouchons d’oreilles – Stray Dog with a Collar
Jarek Szczęsny:

W połowie drogi.

Chouk Bwa & The Ångströmers – Vodou Alé
Łukasz Komła:

Voodoo z przyszłości.

Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.



Variant – Vortexual (Element One & Two)

Dźwiękowa medytacja nad czasem i przestrzenią.

Jednym z największych wydarzeń na elektronicznej scenie Detroit jest coroczny Movement Festival. Wielu miejscowych artystów przygotowuje z tej okazji specjalne nagrania, które publikują w limitowanych edycjach. Tak zrobił też Stephen Hitchel, realizując na tegoroczną edycję imprezy nowe utwory swego projektu Variant. Dwie wersje kompozycji „Vortexual” najpierw poznali jego fani będący tego lata na Movement Festivalu, a teraz – docierają one do nas w postaci dwóch kompaktowych krążków.

„Vortexual (Element One)” to psychodeliczna wizja muzyki Varianta wpisana w formułę zdubowanego ambientu. Jej naczelną zasadą jest modulowanie dźwięku poprzez manipulacje jego częstotliwościami. Utwór zaczyna się od splątanych ze sobą strumieni kanalizacyjnych szumów. W pewnym momencie uzupełnia je masywny puls potężnego basu, wprowadzające ze sobą szeroko rozlaną falę łagodnie kumkających akordów. Wszystko to podszyte jest dubowymi pogłosami, które rezonują gwałtownymi uderzeniami skorodowanych klawiszy. Muzyka płynie w wolnym tempie, zmierzając do wyciszonego finału.

„Vortexual (Element Two)” ma bardziej rozbudowaną konstrukcję. I tym razem nagranie rozpoczyna się od ambientowej elektroniki. Niebawem zostaje ona jednak ozdobiona rwanymi uderzeniami szorstkich akordów. W pewnym momencie uderza dubowy bas i mocny bit rodem z techno. Hipnotyczny puls oplatają smugi kosmicznych syntezatorów, tworząc przestrzenny charakter kompozycji. Rytmika też zostaje poddana modyfikacji – gdyż pod koniec rozbrzmiewają plemienne conga podrasowane na dubową modłę. Rozpędzone nagranie traci swój impet dopiero w ostatnich minutach, zamieniając się ponownie z dub-techno w kojący ambient.

„This is music to love to, to pray to, to heal to, to float in and drift away” – opisuje te dwie kompozycje sam ich autor. I rzeczywiście – obie wersje „Vortexual” spełniają wszystkie wymienione przezeń funkcje, sprawiając że ta dźwiękowa medytacja nad czasem i przestrzenią ma na słuchacza zbawienny wpływ, kojąc jego psychikę i wnosząc duchowy powiew do powszedniej codzienności. Tak działa jedyna w swym rodzaju synteza trzech naczelnych elementów muzyki Stephena Hitchela – dubu, techno i ambientu.

Echospace 2015

www.echospacedetroit.com

www.facebook.com/echospace

www.facebook.com/echospacedetroit

www.echospacedetroit.bandcamp.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.