Alberich – Quantized Angel
Paweł Gzyl:

Suma wszystkich przemian.

Amnesia Scanner And Bill Kouligas – Lexachast
Jarek Szczęsny:

Taniec z kaktusem.

HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.



Zenial – Minotaur

Podążając własną drogą.

Łukasz Szałankiewicz dał się do tej pory poznać jako nieustraszony eksperymentator, ale również twórca bardziej tanecznych odmian elektroniki. Ten pierwszy wątek w twórczości sanockiego artysty stanowią dokonania sygnowane pseudonimem Zenial, a ten drugi – realizacje w duecie z Maćkiem Szymczukiem pod szyldem Aabzu.

Wydany właśnie „Miniotaur” przynosi kolejny po opublikowanej dwa lata temu „Chimerze” materiał dedykowany awangardowym preparacjom. Powstały one w głównej części w sztokholmskim studiu EMS, gdzie podczas swej rezydencji Łukasz miał dostęp do różnego rodzaju analogowego sprzętu. Zestaw uzupełniają rejestracje z koncertu, podczas którego Zenial zagrał wspólnie z norweskim producentem Jørgenem Kudsenem z Information.

Muzyka zawarta na winylowym krążku wskazuje, że sanocki twórca nie ulega chwilowym modom na elektronicznej scenie. Główny wątek jego nowych kompozycji wyznaczają eksperymenty brzmieniowe wypływające z dawnych dokonań duetu Pan Sonic i innych artystów związanych z wytwórnią Sähko. Czyli z jednej strony radykalny minimalizm („Minotaur”), a z drugiej – dźwiękowa agresja, lokująca część kompozycji w sferze noise’u („Psychopomp”).

Mimo abstrakcyjnej formy poszczególnych nagrań, Łukasz wprowadza do swej muzyki elementy dyskretnie porządkujące wijące się sprzężenia i przestery. Czasem jest to nieoczywisty rytm spleciony z miarowych stuków („Lament Of Ghoul”), a kiedy indziej – ambientowe tło („Serapeum”). Wszystko to tworzy mroczny i zawiesisty nastrój, odwołujący się do literatury czy kina spod znaku surrealistycznego horroru.

Pasuje do tego wszystkiego utrzymana w tonie obrazów Zdzisława Beksińskiego (Sanok zobowiązuje!) okładka autorstwa Wiktora Jackowskiego, ale też filmy wideo Władysława Szulca i Mariana Kraczkowskiego (również z Sanoka), które trafiły na płytę DVD dołączoną do winylowej płyty. Kolekcja ruchomych obrazów (autorstwa również Danuty Kielen i Radosława Deruby z Trójmiasta) ilustruje w sugestywny nagrania zarówno z „minotaura”, jak i ze wspomnianej wcześniej „Chimery”.

Zoharum 2015

www.zoharum.com

www.facebook.com/zoharum

www.zenial.pl

www.facebook.com/zeniallo

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.