Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Zenial – Minotaur

Podążając własną drogą.

Łukasz Szałankiewicz dał się do tej pory poznać jako nieustraszony eksperymentator, ale również twórca bardziej tanecznych odmian elektroniki. Ten pierwszy wątek w twórczości sanockiego artysty stanowią dokonania sygnowane pseudonimem Zenial, a ten drugi – realizacje w duecie z Maćkiem Szymczukiem pod szyldem Aabzu.

Wydany właśnie „Miniotaur” przynosi kolejny po opublikowanej dwa lata temu „Chimerze” materiał dedykowany awangardowym preparacjom. Powstały one w głównej części w sztokholmskim studiu EMS, gdzie podczas swej rezydencji Łukasz miał dostęp do różnego rodzaju analogowego sprzętu. Zestaw uzupełniają rejestracje z koncertu, podczas którego Zenial zagrał wspólnie z norweskim producentem Jørgenem Kudsenem z Information.

Muzyka zawarta na winylowym krążku wskazuje, że sanocki twórca nie ulega chwilowym modom na elektronicznej scenie. Główny wątek jego nowych kompozycji wyznaczają eksperymenty brzmieniowe wypływające z dawnych dokonań duetu Pan Sonic i innych artystów związanych z wytwórnią Sähko. Czyli z jednej strony radykalny minimalizm („Minotaur”), a z drugiej – dźwiękowa agresja, lokująca część kompozycji w sferze noise’u („Psychopomp”).

Mimo abstrakcyjnej formy poszczególnych nagrań, Łukasz wprowadza do swej muzyki elementy dyskretnie porządkujące wijące się sprzężenia i przestery. Czasem jest to nieoczywisty rytm spleciony z miarowych stuków („Lament Of Ghoul”), a kiedy indziej – ambientowe tło („Serapeum”). Wszystko to tworzy mroczny i zawiesisty nastrój, odwołujący się do literatury czy kina spod znaku surrealistycznego horroru.

Pasuje do tego wszystkiego utrzymana w tonie obrazów Zdzisława Beksińskiego (Sanok zobowiązuje!) okładka autorstwa Wiktora Jackowskiego, ale też filmy wideo Władysława Szulca i Mariana Kraczkowskiego (również z Sanoka), które trafiły na płytę DVD dołączoną do winylowej płyty. Kolekcja ruchomych obrazów (autorstwa również Danuty Kielen i Radosława Deruby z Trójmiasta) ilustruje w sugestywny nagrania zarówno z „minotaura”, jak i ze wspomnianej wcześniej „Chimery”.

Zoharum 2015

www.zoharum.com

www.facebook.com/zoharum

www.zenial.pl

www.facebook.com/zeniallo

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.