SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Zenial – Minotaur

Podążając własną drogą.

Łukasz Szałankiewicz dał się do tej pory poznać jako nieustraszony eksperymentator, ale również twórca bardziej tanecznych odmian elektroniki. Ten pierwszy wątek w twórczości sanockiego artysty stanowią dokonania sygnowane pseudonimem Zenial, a ten drugi – realizacje w duecie z Maćkiem Szymczukiem pod szyldem Aabzu.

Wydany właśnie „Miniotaur” przynosi kolejny po opublikowanej dwa lata temu „Chimerze” materiał dedykowany awangardowym preparacjom. Powstały one w głównej części w sztokholmskim studiu EMS, gdzie podczas swej rezydencji Łukasz miał dostęp do różnego rodzaju analogowego sprzętu. Zestaw uzupełniają rejestracje z koncertu, podczas którego Zenial zagrał wspólnie z norweskim producentem Jørgenem Kudsenem z Information.

Muzyka zawarta na winylowym krążku wskazuje, że sanocki twórca nie ulega chwilowym modom na elektronicznej scenie. Główny wątek jego nowych kompozycji wyznaczają eksperymenty brzmieniowe wypływające z dawnych dokonań duetu Pan Sonic i innych artystów związanych z wytwórnią Sähko. Czyli z jednej strony radykalny minimalizm („Minotaur”), a z drugiej – dźwiękowa agresja, lokująca część kompozycji w sferze noise’u („Psychopomp”).

Mimo abstrakcyjnej formy poszczególnych nagrań, Łukasz wprowadza do swej muzyki elementy dyskretnie porządkujące wijące się sprzężenia i przestery. Czasem jest to nieoczywisty rytm spleciony z miarowych stuków („Lament Of Ghoul”), a kiedy indziej – ambientowe tło („Serapeum”). Wszystko to tworzy mroczny i zawiesisty nastrój, odwołujący się do literatury czy kina spod znaku surrealistycznego horroru.

Pasuje do tego wszystkiego utrzymana w tonie obrazów Zdzisława Beksińskiego (Sanok zobowiązuje!) okładka autorstwa Wiktora Jackowskiego, ale też filmy wideo Władysława Szulca i Mariana Kraczkowskiego (również z Sanoka), które trafiły na płytę DVD dołączoną do winylowej płyty. Kolekcja ruchomych obrazów (autorstwa również Danuty Kielen i Radosława Deruby z Trójmiasta) ilustruje w sugestywny nagrania zarówno z „minotaura”, jak i ze wspomnianej wcześniej „Chimery”.

Zoharum 2015

www.zoharum.com

www.facebook.com/zoharum

www.zenial.pl

www.facebook.com/zeniallo

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.