Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.

Apparat – Capri-Revolution (Soundtrack)
Mateusz Piżyński:

Pierwsza odsłona serii muzyki filmowej Saschy Ringa.

Grischa Lichtenberger – KAMILHAN; il y a péril en la demeure
Paweł Gzyl:

Chrzęszczące ballady.

KeiyaA – Forever Ya Girl
Jarek Szczęsny:

Niepasujące do siebie puzzle.

Atom™ & Jacek Sienkiewicz – Stal
Jarek Szczęsny:

Gotujące się chemikalia.

Kush K – Lotophagi
Łukasz Komła:

Zjadacze lotosu.



Zenial – Minotaur

Podążając własną drogą.

Łukasz Szałankiewicz dał się do tej pory poznać jako nieustraszony eksperymentator, ale również twórca bardziej tanecznych odmian elektroniki. Ten pierwszy wątek w twórczości sanockiego artysty stanowią dokonania sygnowane pseudonimem Zenial, a ten drugi – realizacje w duecie z Maćkiem Szymczukiem pod szyldem Aabzu.

Wydany właśnie „Miniotaur” przynosi kolejny po opublikowanej dwa lata temu „Chimerze” materiał dedykowany awangardowym preparacjom. Powstały one w głównej części w sztokholmskim studiu EMS, gdzie podczas swej rezydencji Łukasz miał dostęp do różnego rodzaju analogowego sprzętu. Zestaw uzupełniają rejestracje z koncertu, podczas którego Zenial zagrał wspólnie z norweskim producentem Jørgenem Kudsenem z Information.

Muzyka zawarta na winylowym krążku wskazuje, że sanocki twórca nie ulega chwilowym modom na elektronicznej scenie. Główny wątek jego nowych kompozycji wyznaczają eksperymenty brzmieniowe wypływające z dawnych dokonań duetu Pan Sonic i innych artystów związanych z wytwórnią Sähko. Czyli z jednej strony radykalny minimalizm („Minotaur”), a z drugiej – dźwiękowa agresja, lokująca część kompozycji w sferze noise’u („Psychopomp”).

Mimo abstrakcyjnej formy poszczególnych nagrań, Łukasz wprowadza do swej muzyki elementy dyskretnie porządkujące wijące się sprzężenia i przestery. Czasem jest to nieoczywisty rytm spleciony z miarowych stuków („Lament Of Ghoul”), a kiedy indziej – ambientowe tło („Serapeum”). Wszystko to tworzy mroczny i zawiesisty nastrój, odwołujący się do literatury czy kina spod znaku surrealistycznego horroru.

Pasuje do tego wszystkiego utrzymana w tonie obrazów Zdzisława Beksińskiego (Sanok zobowiązuje!) okładka autorstwa Wiktora Jackowskiego, ale też filmy wideo Władysława Szulca i Mariana Kraczkowskiego (również z Sanoka), które trafiły na płytę DVD dołączoną do winylowej płyty. Kolekcja ruchomych obrazów (autorstwa również Danuty Kielen i Radosława Deruby z Trójmiasta) ilustruje w sugestywny nagrania zarówno z „minotaura”, jak i ze wspomnianej wcześniej „Chimery”.

Zoharum 2015

www.zoharum.com

www.facebook.com/zoharum

www.zenial.pl

www.facebook.com/zeniallo

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.