Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



S.A.M. – Dream State Of A Bellmaker

Jak u księdza Twardowskiego.

Samuel Andre Madsen zadebiutował pod swoim własnym imieniem i nazwiskiem, realizując od początku obecnej dekady serię winylowych singli, wypełnionych korzennym deep house’m. Nic więc dziwnego, że dziś wchodzi obok Lazara Hoche i Malina Genie w skład supergrupy specjalizującej się w tego rodzaju muzyce – Mandar. Debiutancki album międzynarodowego projektu wypełniły, jak pamiętamy, taneczne killery uzupełnione refleksyjną elektroniką. I właśnie za te fragmenty z zestawu odpowiedzialny był przede wszystkim duński producent. Realizuje on bowiem również tego rodzaju muzykę, działając pod pseudonimem S.A.M. Po opublikowaniu kilkunastu drobniejszych wydawnictw, debiutuje teraz na rynku albumów zestawem „Dream State Of A Bellmaker”, wydanym nakładem jego własnej wytwórni Delaphine.

Osiem nagrań z płyty układa się w historię miłosnego związku jego autora. Kiedy zakochiwał się on w swej wybrance, zaczynał tworzyć materiał – a kiedy miłość wygasła, płyta była na ukończeniu. Nic więc dziwnego, że kompozycje są wyjątkowo mocno nasycone emocjami. „Baby, I’m Sorry” otwiera tę opowieść uwodząc ambientowym ukojeniem, by potem ustąpić miejsca minimalowemu techno zanurzonemu w przestrzennej elektronice w „Alone In Crowd”. „Out Of Touch” pulsuje stukającym rytmem uzupełnionym operowym śpiewem i onirycznymi syntezatorami. Najlepiej wypada jednak w tym zestawie „Pour Aisha” – łącząc galopujący bit z mruczącym basem na tle przeciągłych klawiszy.

Druga część płyty ma nieco odmienny charakter. Rozpoczyna się od epickiego ambientu, skoncentrowanego na syntetycznych smyczkach („Two Hearts In Doubt”). Po miniaturowym „Mirror” rozbrzmiewa jazzowa partia basu – prowadząc nas w stronę ekscentrycznego downtempo osadzonego na nieoczywistym rytmie i monochromatycznym tle. Finał kolekcji stanowią trzy połączone ze sobą kompozycje: „Thank You/Dream State Of A Bellmaker/Big Sur”, które syntetyzując elementy fusion, ambientu i dubu, zamieniają miłosną historię w metafizyczną przypowieść.

Madsen ma podobno stopień naukowy z teologii – i uważa, że muzyka jest jedną z najwyższych form porozumienia międzyludzkiego, dotykającą bezpośrednio duchowej sfery człowieka. Fascynacja ideami sufich zaprowadziła go niegdyś na Bliski Wschód, gdzie w jednym z meczetów studiował nauki tamtejszych mistyków. Przełożenie tych doświadczeń na dźwięki odbyło się w przypadku „Dream State Of A Bellmaker” w dosyć naturalny sposób. W efekcie powstała pełna rozmachu muzyka, łącząca wywiedziony z minionej dekady hipnotyczny minimal z klasycznym ambientem i jazzowymi inklinacjami. Mocniej tu jednak odbijają się miłosne rozterki niż duchowe poszukiwania autora – co przypomina pamiętny wers księdza Twardowskiego: „Niebo chodzi po ziemi/ Ziemia chodzi po niebie/ Jest jeden świat”.

Delaphine 2017

www.soundcloud.com/s-a-m-productions

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.