Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.

Jónsi & Alex Somers – Lost and Found
Jarek Szczęsny:

Dla przyjemnego słuchania.

Conforce – Dawn Chorus
Paweł Gzyl:

Mistrzowski popis holenderskiego producenta.

Tunes Of Negation – Reach The Endless Sea
Jarek Szczęsny:

Problem leży gdzie indziej.

BNNT is Jacek Sienkiewicz – Multiversion #5
Jarek Szczęsny:

Część piąta – finał.



Visions Congo – Mulago Sound Studio

Szef Discrepant przywdział nowy alias i zafundował nam wehikuł do Afryki.

Mowa tu o Gonçalo F Cardoso, którego znamy z takich przedsięwzięć jak Gozno czy Papillon. Regularnie na Nowej Muzyce przybliżam wydawnictwa Gozno: „Ark Eulogy” (2014), „Dies Irae” (2016, reedycja), „Samboia Kanguick” (2016). Jeżeli interesuje was kolaż dźwiękowy lub po prostu pieczołowicie skonstruowana muzyka eksperymentalna, to wszystkie wcielenia Cardoso są wskazane.

Visions Congo z kolei jest projektem ukierunkowanym na Afrykę, ale już sama zawartość dwóch kompozycji, jakie znalazły się na czarnym krążku „Mulago Sound Studio”, nie jest tak czytelna, jasna, oczywista. Cardoso w roku 2015 spędził sześć miesięcy na Czarnym Lądzie – odwiedził Ugandę, Kongo, Tanzanię i Zanzibar. W tych wszystkich państwach interesowały go najbardziej tereny przylegające do dużych jezior i ich warstwa dźwiękowa. Po zebraniu materiału z field recordingiem, portugalski artysta, cały czas będąc w Afryce, zabrał się do tworzenia swoich surrealistycznych kolaży.

Oba fragmenty – „Old Parrots of Leper Island” i „The Hoima Witch and the Songye Mask” – mogłyby być częścią jakiegoś filmu. Za tym stwierdzeniem, przemawia choćby drobiazg (sampl) z drugiego utworu, gdzie słyszymy dwukrotnie powtarzaną frazę „Cobra Verde”, będącą jednocześnie tytułem filmu Wernera Herzoga z 1987 roku nakręconego skądinąd w Ghanie.

Odgłosy natury (śpiew ptaków, nocne koncerty cykad, szum fal itd.) są tratowane na równi z syntetyczną elektroniką czy samplingiem. Nie brakuje także brzmień lokalnych instrumentów, jak i głosów napotkanych mieszkańców. Visions Congo jedynie potwierdza wielką klasę Cardoso jako rozwijającego się eksperymentatora, a „Mulago Sound Studio” można opatrzyć podtytułem – „2017: Afrykańska odyseja kosmiczna”.

05.05.2017 | Discrepant

 

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.