Lolasister – Infinite Jest EP
Łukasz Komła:

Debiutancka EP-ka szwajcarskiego zespołu Lolasister to poetycki mariaż folku i jazzu.  

LUMP – Lump
Jarek Szczęsny:

Produkt wysokiej jakości.

AMMAR 808 – Maghreb United
Łukasz Komła:

Syntezator zjednoczył Maghreb!

Watergate 24 – Mixed By Jimi Jules
Paweł Gzyl:

Ucieczka w tropiki.

Patrick Higgins – Dossier
Jarek Szczęsny:

Pół na pół.

Eartheater – IRISIRI
Paweł Gzyl:

Pociągająca niejednoznaczność.

Âme – Dream House
Paweł Gzyl:

Wymarzony album, wymarzony dom.

Jon Hassell – Listening To Pictures (Pentimento Volume One)
Łukasz Komła:

81-letni twórca terminu „Czwarty Świat” wraca z nowym albumem. To nie jest fake!

Oneohtrix Point Never – Age Of
Jarek Szczęsny:

Piosenki – tak. Koncept – nie.

Mgun – Axiom
Paweł Gzyl:

Z szacunkiem dla poprzedników.

Mary Lattimore – Hundreds of Days
Jarek Szczęsny:

Odrębny mikrokosmos.

Voin Oruwu – Big Space Adventure
Ania Pietrzak:

„Kwaśna” przesyłka z Kijowa z biletem na samotny lot w kosmos. Nie awizujcie!

Various Artists – Modeselektion Vol. 4
Paweł Gzyl:

Monkeytown wraca do gry.

Adamo Golán – Exile And The New
Ania Pietrzak:

Ambient uchwycony.



Anton Kubikov – Whatness

Ciepły powiew wschodniej melancholii.

W minionej dekadzie jednym z najciekawszych projektów prezentujących typowo koloński tech-house był… rosyjski duet SCSI-9. Anton Kubikov i Maxim Milutenko zadebiutowali pod koniec lat 90. na klubowej scenie Moskwy, ale ich efektowna muzyka szybko została dostrzeżona na Zachodzie, stąd o ich płyty upomniała się najpierw wytwórnia Force Tracks, a potem – Kompakt. I to właśnie dla tłoczni Michaela Meyera rosyjscy producenci nagrali swe najlepsze albumy, z których ostatni ukazał się w 2008 roku.

Potem SCSI-9 tworzyli jeszcze przez cztery lata, ale ostatecznie drogi obu artystów rozeszły się. Kubikov otworzył wraz z przyjaciółmi wytwórnię Pro-Tez, która penetruje do dzisiaj szerokie obszary lekko podrasowanego dubem tech-house’u w minimalowej formule, tworząc również podobną muzykę już jako solowy artysta. Ponieważ zawsze bliskie mu były również bardziej statyczne brzmienia, co jakiś czas umieszczał tego typu nagrania na kompaktowej serii „Pop Ambient”.

W końcu nadszedł czas na cały album utrzymany w tym stylu. „Whatness” przynosi dwanaście stylowych nagrań Rosjanina, w których odbijają się różne odmiany gatunku. „Liquid Mirror”, „Mintnight” i „Other The Sea” to zimna i intymna elektronika, skoncentrowana na majestatycznych pasażach syntezatorów. W „Timeless” i „Elusive” słychać echa brytyjskiego shoegaze’u, sprowadzonego do roli muzyki tła. „Oktober” i „Pia” są zogniskowane na minimalistycznych dźwiękach fortepianu i wnoszą na płytę powiew neo-klasyki, zainspirowanej dokonaniami Erika Satie.

Najciekawsze efekty Kubikov osiąga, kiedy rozbudowuje swe kompozycje, odwołując się do brzmień z lat 70. i 80. „Kurt’s Forest” niesie pomysłowy duet przetworzonej gitary i rozmytych syntezatorów w stylu niemieckiej kosmische musik. „April” uwodzi ciepłym tchnieniem, przywołując na myśl klasykę new age z piano w roli głównej. W „North” ożywa dotyk Briana Eno – wymodelowany jednak na bardziej bajkową modłę. Mroczny „Solarwind” ma najbardziej soundtrackowy charakter w zestawie i świetnie pasowałby do oprawy dźwiękowej aktualnej serii „Twin Peaks”. Całość wieńczy wpisujący dyskretny ambient w noise’owy strumień „Entrance”.

„Whatness” pokazuje, że Anton Kubikov ma lekką rękę nie tylko do energetycznego i melodyjnego tech-house’u, ale również do atrakcyjnie podanego ambientu. Atrakcyjnie – bo w muzyce rosyjskiego producenta jest miejsce na typowo wschodnią nostalgię i umiejętnie stosowaną melodyjność, które wcale się nie kłócą z oszczędną i statyczną formułą tego gatunku, a wprost przeciwnie – wzbogacają ją i czynią bardziej przystępną. W efekcie „Whatness” jawi się jak dotąd najlepszą płytą w serii autorskich albumów z serii „Pop Ambient”, publikowanych od niedawna przez Kompakt.

Kompakt 2017

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

www.facebook.com/Anton-Kubikov-151938091526109

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze