Kompozyt – Hybridism
Jarek Szczęsny:

Rozbudzić może uśpione pokłady filozoficznej głębi.

New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.



Zeitkratzer / Elliott Sharp / Svetlana Spajić / Dragana Tomić / Obrad Milić

Grupa Zeitkratzer wydała w tym roku kolejne wydawnictwa. Pierwsze to efekt współpracy z Elliottem Sharpem, zaś na drugim odtwarzają tradycyjne pieśni serbskie z okresu I wojny światowej.  

Zeitkratzer + Elliott Sharp – „Oneirika Live at Berghain Berlin” (16.06.2017 | Karlrecords / Zeitkratzer productions)

Materiał zaprezentowano w 2014 roku w ramach berlińskiego festiwalu Maerzmusik. Na jednej scenie spotkali się dobrze wszystkim znany Elliott Sharp i zespół Zeitkratzer. Kompozycja „Oneirika”, podzielona na dziesięć kilkuminutowych fragmentów, a do tego zainspirowana twórczością Johna Cage’a, powstała przy użyciu niecodziennej metody przetwarzania dźwięku, wykorzystując program Photoshop. Zapewne w grę wchodzą jakieś filtry wygenerowane z Photoshopa. Od strony muzycznej „Oneirika” to awangarda w najczystszej postaci oraz swobodna improwizacja podszyta ekwilibrystyczną ekspresją, która według mnie najciekawsze stadium osiągnęła w szóstym nagraniu.

Zeitkratzer / Svetlana Spajić / Dragana Tomić / Obrad Milić – „Serbian War Songs” (16.06.2017 | Karlrecords / Zeitkratzer productions)

To już nie pierwszy raz kiedy muzycy Zeitkratzer biorą się za interpretowanie folku. Wystarczy wymienić „Volksmusik” z 2008 roku i wydany cztery lata później „Neue Volksmusik”. Płyta „Serbian War Songs” przybliża nam tradycyjne pieśni serbskie pochodzące z czasów I wojny światowej. U boku członków Zeitkratzer pojawiły się dwie wokalistki: Svetlana Spajić i Dragana Tomić oraz Obrad Milić (śpiew, diple, gusle). Obawiam się, że ci, którzy spodziewają się cepeliady w wykonaniu tych artystów, będą mocno rozgoryczeni. Szybciej znajdą: niepewność, strach, chłód, niedostępność, dezorientację czy złowieszczy trans. Poczułem to choćby w dwóch porywających utworach „Assassination in Sarajevo” i „The battle at Mačkov kamen”.

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.