Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



Zeitkratzer / Elliott Sharp / Svetlana Spajić / Dragana Tomić / Obrad Milić

Grupa Zeitkratzer wydała w tym roku kolejne wydawnictwa. Pierwsze to efekt współpracy z Elliottem Sharpem, zaś na drugim odtwarzają tradycyjne pieśni serbskie z okresu I wojny światowej.  

Zeitkratzer + Elliott Sharp – „Oneirika Live at Berghain Berlin” (16.06.2017 | Karlrecords / Zeitkratzer productions)

Materiał zaprezentowano w 2014 roku w ramach berlińskiego festiwalu Maerzmusik. Na jednej scenie spotkali się dobrze wszystkim znany Elliott Sharp i zespół Zeitkratzer. Kompozycja „Oneirika”, podzielona na dziesięć kilkuminutowych fragmentów, a do tego zainspirowana twórczością Johna Cage’a, powstała przy użyciu niecodziennej metody przetwarzania dźwięku, wykorzystując program Photoshop. Zapewne w grę wchodzą jakieś filtry wygenerowane z Photoshopa. Od strony muzycznej „Oneirika” to awangarda w najczystszej postaci oraz swobodna improwizacja podszyta ekwilibrystyczną ekspresją, która według mnie najciekawsze stadium osiągnęła w szóstym nagraniu.

Zeitkratzer / Svetlana Spajić / Dragana Tomić / Obrad Milić – „Serbian War Songs” (16.06.2017 | Karlrecords / Zeitkratzer productions)

To już nie pierwszy raz kiedy muzycy Zeitkratzer biorą się za interpretowanie folku. Wystarczy wymienić „Volksmusik” z 2008 roku i wydany cztery lata później „Neue Volksmusik”. Płyta „Serbian War Songs” przybliża nam tradycyjne pieśni serbskie pochodzące z czasów I wojny światowej. U boku członków Zeitkratzer pojawiły się dwie wokalistki: Svetlana Spajić i Dragana Tomić oraz Obrad Milić (śpiew, diple, gusle). Obawiam się, że ci, którzy spodziewają się cepeliady w wykonaniu tych artystów, będą mocno rozgoryczeni. Szybciej znajdą: niepewność, strach, chłód, niedostępność, dezorientację czy złowieszczy trans. Poczułem to choćby w dwóch porywających utworach „Assassination in Sarajevo” i „The battle at Mačkov kamen”.

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.