Henning Baer – Shatterproof
Paweł Gzyl:

Producencka wersja Grounded Theory.

ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna
Paweł Gzyl:

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Kluczem jest przytomność i uwaga – rozmowa Ani Pietrzak ze Steffi

Przy okazji opublikowania nowej płyty pt. „World Of The Waking State”, która została wydana nakładem Ostgut Ton 22 września, a której recenzję autorstwa Pawła Gzyla możecie przeczytać na naszej stronie, zadałam holenderskiej artystce kilka pytań, nie tylko na temat nowego albumu, ale także na temat poszukiwań Steffi Doms nowych kierunków w jej muzyce.

Cześć Steffi. W pierwszej kolejności dziękuję, że zgodziłaś się na ten wywiad. Jak się czujesz po wydaniu nowego albumu?

Dobrze i już jestem gotowa nagrać nowy materiał 🙂

Twój nowy album, wydany 22 września w ramach Ostgut Ton, nosi tytuł “World Of The Waking State”. Co to oznacza?

Tytuł odnosi się dosłownie do tego stanu umysłu, kiedy jesteśmy naprawdę przytomni, kiedy widzimy i rozumiemy to, co się dzieje wokół nas. To stan, który dla każdego z nas może być różny i oznaczać coś innego, czy też zmieniać się każdego kolejnego dnia, ale kluczem jest przytomność i uwaga. To z kolei pozostawia ogromne pole do interpretacji, czy do odnalezienia swojego własnego wyjaśnienia tego sformułowania.

Przygotowując się do tego wywiadu, znalazłam informację, że ten album jest bardziej eksperymentalny niż twoje poprzednie prace, a to dlatego, że “World Of The Waking State” został “stworzony w okresie, w którym uwolniła się od przeszłości i poczuła bardziej komfortowo we własnej skórze”. Czy to prawda? Co to naprawdę znaczy?

Ten album był jak swobodne, niczym niezmącone opadanie w stanie, kiedy odczuwalna jest tylko grawitacja; nie miał konkretnego motywu jak dwa moje wcześniejsze albumy. Bardzo ważne w trakcie całego procesu tworzenia było dla mnie to, że nie ograniczałam się tempem i nie tworzyłam utworów, które byłyby ukierunkowane na odnalezienie się na parkiecie. To nie są typowe układy 4×4. Jestem świadoma, że ludzie kategoryzują tę płytę jako muzykę po prostu do słuchania, bardziej niż cokolwiek innego co wcześniej nagrałam. Ogólnie rzecz biorąc ten materiał to eksperymentalne elektro, IDM. Tak naprawdę znaki do obrania tego kierunku pojawiły się już na moim drugim albumie “Power of Anonymity”. Nagranie tego materiału było więc dla mnie naturalnym krokiem w mojej karierze i rozwoju. Jednocześnie, z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń i konkretnych tematów, rozpisałam ten album dość nietypowo, ale z drugiej strony, wydaje mi się, że ciekawie.

Słuchając “World Of The Waking State” czuję spokój i jednocześnie wielką głębię, momentami tak wciągającą, że mam wrażenie, że nigdy nie wrócę do rzeczywistości. W szczególności “Continuum Of The Mind” jest takim utworem, który zabiera cię w nieznane co wydaje się bezpowrotne. Co stanowiło inspirację do napisania tego utworu?

Zasadniczo podstawy wszystkich utworów zostały napisane w bardzo krótkim okresie raptem sześciu tygodni i dlatego mają bardzo podobny rodzaj energii. Trudno mi wyjaśnić dlaczego pewna konstrukcja brzmi tak a nie inaczej. W pewnym sensie to swobodna refleksja, odbicie chwili i nastroju konkretnego dnia, w którym ją tworzyłam.

Także “The Meaning Of Memory” jest niesamowitym utworem, pełnym delikatności i ciepła, choć może wydawać się nieco zdystansowane. Co chciałaś nim przekazać, jakie uczucia w nim zakodowałaś?

To jeden z moich ulubionych utworów na płycie! Ma tą dramatyczną cieniutką melodię. Czasami to chyba nawet nie chodzi o to, czym konkretnie chcesz się podzielić, ale bardziej o to, że jest w tym czysta energia, która rozwija się bardziej niż kiedykolwiek kiedy tworzysz muzykę właśnie w studio.

Czy w czasie pracy nad “World Of The Waking State” użyłaś jakichś nowych technologii, których nie używałaś wcześniej?

Na moich dwóch pierwszych albumach używałam głównie klasyków z serii Roland, jak 606, 707, 727, 808, 909. Przy pracy nad tym albumem poczułam, że muszę odejść od tych narzędzi na rzecz czegoś innego, dla mnie nowego. Przez ostatnie lata zebrałam całkiem pokaźną kolekcję analogowych syntezatorów, które pozwalają stworzyć twój własny dźwięk. To dało mi totalną wolność. Mogłam stworzyć swoje własne basy, werble, hi-haty i inne elementy perkusyjne. Jako że sama pracuję z sekwencerem krokowym z dołączonym triggerem, było to bardzo proste ale i zabawne kiedy mogłam je także programować. Muszę przyznać szczerze, że przy “World Of The Waking State” eksplorowałam pojęcie rytmu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Jak się obecnie czujesz i jak widzisz swoją rolę na scenie elektronicznej?

Mój horyzont muzyczny jest bardzo szeroki dlatego nie ograniczam się do jednego gatunku. Kiedy ruszyłam ze swoją wytwórnią Klakson w 2000 r. graliśmy i wydawaliśmy głównie elektro. Potem zaczęło się w tym pojawiać coraz więcej różnorodności. Także mówiąc szczerze obecnie nie czuję się częścią jakiejkolwiek konkretnie zdefiniowanej sceny.

Planujesz jakąś trasę promocyjną? Zobaczymy Cię w Polsce?

Z materiałem z “World Of The Waking State” w tym roku zagram na żywo tylko jeden set. Będzie miał miejsce w Berghain w nowej sali zwanej “Säule”. Ten album zawiera całkowicie inny materiał niż moje poprzednie albumy dlatego chcę mieć czas na znalezienie właściwej aranżacji, tak bym mogła przekazać publiczności atmosferę tej płyty, w sposób w jaki ja ją odczuwam. Dlatego bądźcie czujni w 2018 r. Ostatnio rzadko bywałam w Polsce stąd byłabym bardzo szczęśliwa gdybym mogła do Was wrócić. Do dziś Audioriver to dla mnie jeden z najlepszych festiwali na jakich kiedykolwiek grałam!

Chcę Cię jeszcze zapytać o projekt “Third Side”. W zeszłym roku opublikowaliście EP-kę „Harmonia”. Co znaczy dla Ciebie ten projekt? Jak się w nim czujesz i czy planujecie kontynuację?

Uwielbiam pracować z Marieu i Lucretio. Ostatnio nie zrobiliśmy wspólnie zbyt wiele jako że tak się składa, że jakoś nie jesteśmy w Berlinie w tym samym czasie. Ale kiedy tylko będziemy mieć szansę wspólnego wejścia do studia na pewno to zrobimy. Kocham ten projekt jako że to zupełnie inny sposób robienia muzyki w studio niż styl, w którym ja pracuję. Tu wszystko jest nagrywane przy pierwszej próbie. Bardzo dużo się dzięki temu nauczyłam i rozwinęłam jako producentka.

Steffi, bardzo Ci dziękuję za rozmowę. I oczywiście życzę Ci powodzenia, nie tylko z promocją rewelacyjnej “World Of The Waking State”.

Moje pozdrowienia dla Polski – mam nadzieję, że wkrótce do Was wrócę. Dzięki za poświęcenie czasu na rozmowę.

Wrzesień 2017

Profil na BandCamp » Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze