Thomas Leer – 1979
Paweł Gzyl:

U źródeł post-punkowej elektroniki.

The New Law – A Bull in the Woods
Mateusz Piżyński:

Trip hop Anno Domini 2018 po raz pierwszy!

Radius – Obsolete Machine
Paweł Gzyl:

Echospace – punkt zero.

Cari Lekebusch & Nima Khak – Lost Prophet
Krystian Zakrzewski:

Kosmici w piramidzie.

Boston 168 – Phenomena Part 2 EP
Krystian Zakrzewski:

Boston? Zawsze bon ton.

Various Artists – ePM Selected Vol. 5
Paweł Gzyl:

Gotowy zestaw na karnawałową imprezę.

Vito Gatto – Wood And Meat EP
Ania Pietrzak:

Instrumentalno – elektroniczne DNA eksperymentu.

Alessandro Cortini – Avanti
Jarek Szczęsny:

Włoska nostalgia.

Fisherboyz – Riverside EP
Paweł Gzyl:

Nieoczywiste kontrasty.

Erlend Apneseth Trio – Åra
Łukasz Komła:

Przyszłość w tradycji.

Intrusion – Among The Stars
Paweł Gzyl:

Medytacyjne ćwiczenie z percepcją.

Buck – Altra Forma EP
Krystian Zakrzewski:

Podwodne historie.

Robert Logan – Sculptor Galaxy
Maciej Kaczmarski:

Kosmiczny rzeźbiarz.

RX-101 – Transmission
Paweł Gzyl:

Bezpretensjonalne wspomnienia z przeszłości.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Kiedy w zeszłym roku organizatorzy Unsound Festivalu postanowili poświęcić kolejną edycję swej imprezy muzyce tworzonej na peryferiach zachodniej cywilizacji, wpadli na pomysł, aby doprowadzić do kilku nieoczywistych kooperacji artystycznych, w których z jednej strony uczestniczyliby twórcy z kulturowych centrów w rodzaju Berlina czy Londynu, a z drugiej – muzycy tworzącymi daleko poza nimi. Jednym z najciekawszych pomysłów było skojarzenie ze sobą Moritza Von Oswalda i kirgiskiego zespołu Ordo Sakhna.

Tego pierwszego właściwie nie trzeba miłośnikom nowej elektroniki przedstawiać – to pionier betonowego dub-techno z duetu Basic Channel, specjalista od klasyki jamajskich brzmień, mistrz pulsującego house’u realizowanego jako Maurizio, ostatnio znany z łączenia jazzu z elektroniką w ramach swego Moritz Von Oswald Trio. Ordo Sakhna to z kolei kirgiska grupa specjalizująca się w graniu lokalnego folkloru na typowych dlań oryginalnych instrumentach z regionu. Do pierwszego spotkania doszło w połowie zeszłego roku w Biszkek. Potem artyści zaprezentowali swe utwory w Krakowie.

Teraz za sprawą brytyjskiej wytwórni Honest Jon’s, dla której nagrywa Moritz Von Oswald Trio, dostajemy zapis wspólnej sesji muzyków w stolicy Kirgistanu. Lwią część płyty stanowią utwory Ordo Sakhna – tęskne pieśni („Tushumdo”) lub instrumentalne kompozycje („Koirong Ku”), zaczerpnięte ze skarbnicy miejscowego folkloru. Segment ten uzupełnią wspólne improwizacje. Najważniejsza z nich ma mocno psychodeliczny ton, przywołując wspomnienie niemieckiego kraut rocka i wczesnego industrialu („Facets”). Inne wpisują akustyczne brzmienia Kirgizów w kontekst wolno rozwijającego się dub-techno („Draught”).

Choć na krakowskim koncercie wydawało się, że Von Oswald i Ordo Sakhna grają raczej „obok” siebie, rejestracje z płyty niwelują to wrażenie. Wspólne kompozycje zaskakują pomysłową asymilacją kirgiskiego folkloru – przede wszystkim dźwięków instrumentów, ale także emocjonalnych śpiewów. Dzieje się to dzięki dubowym technikom, które poddają naturalne brzmienia dyskretnym preparacjom, zamieniając je tym samym na równoprawne elementy muzyki, jak miarowy bit czy rozwichrzona elektronika. Aż żal, że tych zrealizowanych razem nagrań jest na płycie tak niewiele. Te które są potwierdzają jednak, że muzyka jest uniwersalną jednością.

Honest Jon’s 2017

www.honestjons.com

www.facebook.com/Honest-Jons-Records-278901452127

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Khan85

    dobra recenzja, dzięki za info o tym albumie