Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.



Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Kiedy w zeszłym roku organizatorzy Unsound Festivalu postanowili poświęcić kolejną edycję swej imprezy muzyce tworzonej na peryferiach zachodniej cywilizacji, wpadli na pomysł, aby doprowadzić do kilku nieoczywistych kooperacji artystycznych, w których z jednej strony uczestniczyliby twórcy z kulturowych centrów w rodzaju Berlina czy Londynu, a z drugiej – muzycy tworzącymi daleko poza nimi. Jednym z najciekawszych pomysłów było skojarzenie ze sobą Moritza Von Oswalda i kirgiskiego zespołu Ordo Sakhna.

Tego pierwszego właściwie nie trzeba miłośnikom nowej elektroniki przedstawiać – to pionier betonowego dub-techno z duetu Basic Channel, specjalista od klasyki jamajskich brzmień, mistrz pulsującego house’u realizowanego jako Maurizio, ostatnio znany z łączenia jazzu z elektroniką w ramach swego Moritz Von Oswald Trio. Ordo Sakhna to z kolei kirgiska grupa specjalizująca się w graniu lokalnego folkloru na typowych dlań oryginalnych instrumentach z regionu. Do pierwszego spotkania doszło w połowie zeszłego roku w Biszkek. Potem artyści zaprezentowali swe utwory w Krakowie.

Teraz za sprawą brytyjskiej wytwórni Honest Jon’s, dla której nagrywa Moritz Von Oswald Trio, dostajemy zapis wspólnej sesji muzyków w stolicy Kirgistanu. Lwią część płyty stanowią utwory Ordo Sakhna – tęskne pieśni („Tushumdo”) lub instrumentalne kompozycje („Koirong Ku”), zaczerpnięte ze skarbnicy miejscowego folkloru. Segment ten uzupełnią wspólne improwizacje. Najważniejsza z nich ma mocno psychodeliczny ton, przywołując wspomnienie niemieckiego kraut rocka i wczesnego industrialu („Facets”). Inne wpisują akustyczne brzmienia Kirgizów w kontekst wolno rozwijającego się dub-techno („Draught”).

Choć na krakowskim koncercie wydawało się, że Von Oswald i Ordo Sakhna grają raczej „obok” siebie, rejestracje z płyty niwelują to wrażenie. Wspólne kompozycje zaskakują pomysłową asymilacją kirgiskiego folkloru – przede wszystkim dźwięków instrumentów, ale także emocjonalnych śpiewów. Dzieje się to dzięki dubowym technikom, które poddają naturalne brzmienia dyskretnym preparacjom, zamieniając je tym samym na równoprawne elementy muzyki, jak miarowy bit czy rozwichrzona elektronika. Aż żal, że tych zrealizowanych razem nagrań jest na płycie tak niewiele. Te które są potwierdzają jednak, że muzyka jest uniwersalną jednością.

Honest Jon’s 2017

www.honestjons.com

www.facebook.com/Honest-Jons-Records-278901452127

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Khan85

    dobra recenzja, dzięki za info o tym albumie