Emika ‎– Falling In Love With Sadness
Mateusz Piżyński:

Czy uptempo to dobra kanwa na smutne opowieści?

Terence Fixmer – Through The Cortex
Paweł Gzyl:

Nastrój, nie energia.

Mazutti – Kształt Jazzu Który Ma Dojść
Jarek Szczęsny:

Albo i nie.

Aphex Twin – Collapse EP
Ania Pietrzak:

Ukochany troll częstuje kryształami.

Tim Hecker – Konoyo
Jarek Szczęsny:

Wkurz przemądrzałego realistę.

Kaczmarek – K.A.C.Z.M.A.R.E.K.
Paweł Gzyl:

Kolejny krok w stronę eksperymentu.

Envee, Teielte oraz Petite Noir
Jarek Szczęsny:

Polska i reszta świata.

The Lotus Eaters – Desatura
Paweł Gzyl:

Wycinki ze studyjnych improwizacji.

Marie Davidson – Working Class Woman
Jarek Szczęsny:

Alternatywny bal.

Puce Mary – The Drought
Paweł Gzyl:

Dominacja czy uległość?

The Dumplings // Oxford Drama
Jarek Szczęsny:

Młodzi, zdolni, elektroniczni.

Various Artists – Air Texture Vol. VI – Selected By Steffi & Martyn
Paweł Gzyl:

Breakbeatowa wersja ambientu.

Szun Waves – New Hymn To Freedom
Jarek Szczęsny:

Pasuje jak ulał.

Stephen Lopkin – Clyde Built
Paweł Gzyl:

Świetlista elektronika w stylu Motor City.



Nowości z International Anthem

Chicagowska wytwórnia wydała dwa albumy, których nie wolno przegapić!

Makaya McCraven – „Highly Rare” (17.11.2017 | International Anthem)

„Highly Rare” to już czwarte wydawnictwo amerykańskiego perkusisty, producenta i kompozytora. Tym razem jest to koncertowy materiał zarejestrowany w kultowym chicagowskim klubie Danny’s Tavern. Ponoć w tym miejscu Jeff Parker (Tortoise) nauczył się didżejowania, a Dante Carfagna przez ponad dekadę organizował słynną soulową imprezę. Na jednym z takich wieczorów Carfagna pierwszy raz publicznie stanął za gramofonami. Kiedy DJ Shadow odwiedza Chicago to wciąż można usłyszeć jego set grany dla skromnej publiczności w Danny’s Tavern.

W listopadową noc 2016 roku w Danny’s Tavern wystąpił zespół International Anthem All Stars pod przewodnictwem Makaya McCravena. U jego boku pojawili się tacy muzycy, jak Junius Paul (bas), Nick Mazzarella (saksofon altowy), Ben Lamar Gay (kornet, diddley bow, wokal) oraz gościnnie: Gira Dahnee (wokal) i belgijski DJ LeFtO (gramofony).

Od pierwszych fraz słyszymy, że „Highly Rare” to surowa produkcja z pogranicza DIY. Brzmi to niesamowicie! Cierpkie, gęste i brudne brzmienie nagrań McCravena, oczywiście później poddanych pewnym zabiegom producenckim (z jakich znany jest Amerykanin – wsłuchajcie się w utwór „Early Bird Once Again”), wiodą nas w rejony free jazzu, jazz rocka, muzyki improwizowanej, aroganckiego funku, afrykańskiego transu czy muzyki klubowej. Dużo bym dał, żeby być wtedy w Danny’s Tavern!

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »

Irreversible Entanglements – „Irreversible Entanglements” (26.09.2017 | International Anthem)

To kolejny nietuzinkowy album, jaki w ostatnim czasie wydała amerykańska oficyna. Free jazzowy kolektyw Irreversible Entanglements powstał na początku 2015 roku z inicjatywy saksofonisty Keira Neuringera, poetki / instrumentalistki Camae Ayewa (znaną jako Moor Mother lub Moor Mother Goddess) i basisty Luke’a Stewarta. Wystąpili razem na Musicians Against Police Brutality, zorganizowanym tuż po zabójstwie Akai Gurleya – dwudziestoośmioletni Afroamerykanin został śmiertelnie postrzelony 20 listopada 2014 roku przez nowojorskiego policjanta. Podobno kula odbiła się rykoszetem od słabo oświetlonej ściany klatki schodowej w jednej z kamienic na Brooklynie.

fot. Keir Neuringer

Kilka miesięcy później do tria dołączyli: trębacz Aquiles Navarro oraz perkusista Tcheser Holmes. W niedługim czasie, muzycy spotkali się w Seizure’s Palace na Brooklynie i nagrali materiał, jaki znalazł się później na ich debiutanckim krążku „Irreversible Entanglements”. Cztery kompozycje utrzymane w duchu awangardowego free jazzu przeplatanego społecznymi tekstami Ayewy i brawurowymi partiami trąbki oraz saksofonu, na pewno zainteresują fanów wielu projektów Roba Mazurka (np. Chicago Underground Duo), recytowanego free jazzu Matany Roberts czy swobodnych solówek Petera Evansa. Bardzo trafne zdanie ukuli wydawcy, pisząc o twórczości Irreversible Entanglements w ten oto sposób: „(…) muzyka, która zarówno honoruje, jak i przeciwstawia się tradycji, przemawia do teraźniejszości, a jednocześnie patrzy w przyszłość”. Świetna płyta!

Profil na Facebooku »

Strona International Anthem »Profil na Facebooku »

Zdjęcia autorstwa Reuben Radding z sesji nagraniowej:

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze