Anthony Rother – 3L3C7RO COMMANDO
Paweł Gzyl:

Wyszlifowane na wysoki połysk electro w typowo europejskiej wersji.

DJ Bone – Beyond
Paweł Gzyl:

Nowa muzyka detroitowego producenta nie schodzi poniżej typowego dlań poziomu.

Hector Oaks – As We Were Saying
Paweł Gzyl:

Nowa muzyka protestu.

Thomas Fehlmann – 1929 – Das Jahr Babylon
Paweł Gzyl:

Pocztówka dźwiękowa z Berlina sprzed niemal stu lat.

The 7th Plain – Chronicles II & III
Paweł Gzyl:

Luke Slater w swoich najlepszych nagraniach.

Geir Sundstøl – Brødløs
Łukasz Komła:

Żyły sobie avant-folk i ambient między Warszawą a Alabamą.

Anguish – Anguish
Jarek Szczęsny:

Coś nie pykło.

Silent Servant – Shadows Of Death And Desire
Paweł Gzyl:

Pożądanie w cieniu śmierci.

Alessandro Cortini + Lawrence English – Immediate Horizon
Jarek Szczęsny:

Bardzo popularne słowo.

D-Leria – Driving To Nowhere
Paweł Gzyl:

Hipnotycznie i różnorodnie.

Diskret – Diskret EP
Łukasz Komła:

„To tak, jakbyśmy byli połączeni (…)”. Warto nawiązać kontakt z debiutancką EP-ką szwajcarskiego duetu Diskret!  

Epi Centrum – Excrescence
Paweł Gzyl:

Weteran rodzimego techno w świetnej formie.

Neville Watson – The Midnight Orchard
Paweł Gzyl:

Soundtrackowe wspomnienie pierwotnego rave’u.

The Good, The Bad & The Queen – Merrie Land: Dwugłos
Redakcja:

Anglia tonie. Anglia odpływa.



Sarmacja – Tutejsi EP

Łączenie podzielonego.

W opublikowanym kilka dni temu wywiadzie Tymon Tymański dość mocno i celnie skomentował sprawę zaniedbywania polskiej kultury przez różnorakie obozy rządzące. Trudno się z artystą nie zgodzić. Na szczęście mamy w Polsce wielu ludzi, którym projekty zakorzenione w polskim dorobku kulturalnym nie są obce i którzy widzą w tym ciekawe źródło do czerpnia artystycznej inspiracji oraz łączenia, a nie dzielenia. I którzy o to dbają.

Przykładowo polska szkoła jazzu, z której garściami czerpią odnoszący sukcesy EABS czy Wojtek Mazolewski. Ot inteligentny polski hip-hop. I jest też polska elektronika. Od lat kluczową postacią jest w tym gatunku Noon i Hatti Vatti. Nikomu nie trzeba też przedstawiać duetu Skalpel. W ciągu kilku lat silną pozycję artystyczną zbudował sobie Bartek Kruczyński (Pejzaż, Earth Trax, połowa duetu Ptaki) czy Syny, w przypadku których po wydaniu drugiej płyty „Sen” możemy już mówić o swoistym fenomenie. Muzyka tych artystów osadzona jest w pewien sposób polskiej rzeczywistości i to na wagę złota, że mamy w kraju muzyków, którzy nie gonią za zachodnimi trendami, a swoją sztukę tworzą korzystając także z krajowych zasobów, uzyskując efekt oryginalny i uniwersalnie trafiając do odbiorcy, tego w Polsce jak i poza jej granicami.

Do tego grona właśnie dołączył duet Sarmacja, tworzony przez Pawła Bartnika (znany też jako DJ Sajko, członek zespołu kIRk, związany z Astigmatic Records) oraz Michała Kołowacika aka Echo Deal, którzy 19 października opublikowali EP-kę „Tutejsi”. Pierwotnie miała ukazać się w 2016 r. w ramach wytwórni Father And Son Records And Tapes. Z uwagi na różne zawirowania losowe premiera przesunęła się aż do teraz, kiedy po dopracowaniu materiału „Tutejsi” ukazali się nakładem Astigmatic Records.

Paweł i Michał mówią, że Sarmacja to zespół z prowincji (Paweł pochodzi z Płocka, a Michał z Kutna). Nie jest to bez znaczenia. Pięć utworów, które trafiły na EP-kę to dubowa opowieść z elementami ciemnego, niepokojącego techno. Przesiąknięta jest duchem polskiego krajobrazu oddalonego od wielkich miast i rytmem życia jaki tam panuje. Z surowego i esencjonalnego brzmienia można niemal garścią złapać emocje związane z trudem życia w mniejszej społeczności.

Z drugiej strony muzyka ta budzi w człowieku przywiązanie do małych ojczyzn, wspomnienie zapachu ich czystego powietrza, polan, lasów, wąskich wiejskich dróg i bezkresu np. mazowieckiej równiny, która gdyby nie przez fakt urodzenia tam mogłaby wydać się smutnym miejscem. Tam jednak jest ciepły dom, który zrodził tożsamość i do którego zawsze można wrócić.

„Tutejsi” to też opowieść o miejscach i ludziach, którzy uczą pokory, szacunku i dialogu. Tu nie wszystko jest na już i od ręki. Idealnie wpisuje się w to brzmieniem jak i tytułem utwór „Sztuka Oczekiwania”. Na tej lokalnej ziemi nie ubarwisz się w kolorowym świetle i blasku wieżowców, witryn czy reflektorów. Wręcz przeciwnie, musisz nauczyć się żyć i radzić sobie z rzeczywistą paletą kolorów, w tym także z szarością. Za to sam możesz w tej palecie dostrzec wiele odcieni i w tych niezaburzonych warunkach zbudować lub odnaleźć siebie.

Surowe brzmienie „Tutejszych” jest osadzone w chłodzie („Centrum pogranicza”) i niepokoju, czasem nawet połączonym z szaleństwem („Chłopa i wierzbę tu równo cieli”) lub budzącym trwogę. Słychać to utworze „Ziemia łapie oddech”, opublikowanym jako pierwszy singiel z EP-ki, i w zamykającym wydawnictwo utworze „Polska”, instrumentalnym coverze Kultu.

Sarmacja idealnie wpasowuje się w projekt „polskiej elektroniki” serwując nam muzykę pełną uniwersalnych brzmień od dubu po techno, a przy tym bogatą w metafizyczne pierwiastki polskie. I właśnie dlatego, że jesteśmy stąd mocno nas to chwyta. Nie ma w tym nic złego. Wręcz przeciwnie, Sarmacja zaprasza do świata „Tutejszych”. Poznajcie ich. To ciekawi ludzie, z którymi więcej nas łączy niż dzieli. A może też zobaczycie w nich samych siebie?

19 października 2018 | Astigmatic Records

Profil Sarmacja na Facebooku » Profil Astigmatic Records na Facebooku » Profil Sarmacja na Bandcamp » Oficjalna strona Astigmatic Records »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. gutek

    Świetna ep-ka ale nie wyczuwam zeby jakoś szczegolnie ta muzyka wywodzila się z pl kultury.

  2. Diuna

    Instrumentalna elektronika to pole do setki interpretacji i wyobrażeń więc gdyby nie sugerująca temat okładka nie zgadłbym że chodzi o jakiś regionalizm. Dla mnie po prostu świetna realizacja i znakomita płyta.