Wpisz i kliknij enter

Various Artists – Round Black Ghosts


Efektem tego jest kompilacja „Round Black Ghosts”, na której zebrał nagrania dziesięciu wykonawców, którzy z powodzeniem eksperymentują z dubstepem, odwołując się przy tym do innych nurtów nowej elektroniki.
Album rozpoczyna holenderski producent Martin Deykers, posługujący się pseudonimem Martyn. Jego „Velvet” świetnie wprowadza w klimat składanki, zgrabnie łącząc masywny podkład dubsetpowy ze strzelistymi pasażami organicznych klawiszy o jednoznacznie detroitowym rodowodzie.
W zupełnie inne rejony wkracza Dave Huismans jako 2562. Wyprodukowany przez niego „Channel Two” pulsuje w szybszym, niemal breakbeatowym rytmie, wykorzystując z jednej strony oniryczne akordy syntezatorów typowe dla dokonań Basic Channel, a z drugiej – zawadiacki, przesterowany bas rodem z klasyki kreskówkowego rave`u.
Gęsto siekany bit, przypominający siarczysty drum`n`bass, niesie z kolei nagranie „Test Signal” – dzieło J. Dunninga znanego jako Untold. Tłem do tej rytmicznej bombardierki są szeroko rozlane pasaże perlistych klawiszy o jednoznacznie ambientowym charakterze.
Autor kompilacji – Pole – serwuje kompozycję „Alles Klar”. To zdecydowanie najciekawsze nagranie z całego zestawu. Betke, wykorzystując w nim mechaniczny bit wywiedziony z electro, tworzy małą minimalową symfonię, łącząc ze sobą zaskakująco zestawione dźwięki: brzęczący loop, sample skrzeczącej gitary, dubowe efekty i lodowate tło. Po prostu cacko!

Idąc śladem swego mistrza, duński duet Syncom Data, osadza utwór „Beyond The Stars – SD Mix” na minimalowym pulsie o lekko podłamanym metrum. Na tym hipnotycznym podkładzie spotykają się dźwięki rodem z odrębnych stylistyk: zdubowana melodika z jamajskiego reggae i świdrujący loop z chicagowskiego house`u.
David Kennedy z Leeds jako Ramadanman atakuje dla odmiany plemiennym industrialem – metaliczne bity, układające się tribalowy rytm, niosą lodowate tchnienie IDM-owych klawiszy, zapożyczonych z nowszych nagrań Autechre.
Niemal równie wybitną kompozycją, jak Pole`owy „Alles Klar”, jest wysmażony przez Pincha, pioniera bristolskiej sceny dubstepowej, utwór „136 Trek”. Brytyjski producent wykorzystuje w nim podkład typowy dla klasycznego minimal techno – uzupełniony cmokającymi klikami dudniący miarowo bit i miażdżący wszystko wokół przesterowany bas. Konstrukcję tę pokrywa jednak samplami jazzowego wibrafonu i pikającymi loopami, podszywając ją laboratoryjnym tłem rodem z nagrań z Säkho.

Jeszcze bliżej współczesnego minimalu lokuje swoje bity inny producent z Bristolu – Tom Ford alias Peverelist. Jego „The Grid” łączy efekt podwodnego echa w stylu dub techno z pobrzękującymi klawiszami spod znaku rave, na szkielecie sklejonym z hipnotycznego rytmu i warczącego basu.

Londyński artysta ukrywający się pod pseudonimem Elemental serwuje „Raw Material” – to wypisz wymaluj bardziej dubstepowa wersja breakbeatowych petard Meat Beat Manifesto, przeszyta złowrogo brzmiącym pasażem acidowych syntezatorów.
A na koniec znów trochę połamanych rytmów – „Coiled” w wykonaniu kolejnego artysty z Leeds, znanego jako Pangaea. Matematyczna konstrukcja i zimne brzmienie tej kompozycji, przypomina wczesne dokonania mistrza lodowatego drum`n`bassu – Photeka.
„Round Black Ghosts” to zapewne wstęp do dalszej penetracji dubstepowej sceny przez Scape. Wszystko wskazuje na to, że niebawem nadejdzie czas na firmowane przez wytwórnię Pole`a autorskie albumy artystów reprezentujących ten gatunek.
Sprawdź:

2008







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
ryba16
ryba16
15 lat temu

Pełna zgoda – bardzo ciekawa składanka, najbardziej trafiły do mnie kawałki Untold, Ramadanmana i Pangaea, ale właściwie cała płyta trzyma poziom.

Polecamy

Eksperymentalne oblicze RPA – część #40

Nowy rok i nowa część cyklu. Całkiem niedawno wyszły dwa albumy szwajcarskiego producenta Dejota, który nagrał je podczas pobytu w RPA. Poznajcie jego wyjątkową elektronikę!