Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Federsen – Social Realism


„Social Realism” jest debiutem Federsena, na którym znalazły się jego trzy autorskie utwory oraz remiks w wykonaniu Sensual Physics. Najnowsze wydawnictwo netlabelu Thinner oferuje nam bezpretensjonalną muzykę house, która skręca niekiedy w stronę Detroit, a w dodatku zawieszona jest w przestrzeni ambientu. Federsen umiejętnie porusza się na granicy gatunków, decydując się w drugim utworze na zwolnienie tempa i przejściowe wyciszenie.
W otwierającym „Nature of Mind” dostajemy przestrzenny w dźwiękowych barwach i ambientowych panoramach house, który swobodnie igra z dubem. Miękka stopa i house’ująca warstwa rytmiczna przeplata się z ciężkim leniwym basem. Brzęczące, zapętlone w echach tony nie brzmią tutaj zimno, do czego przyzwyczaili nas twórcy dub techno, lecz pozostają przyjemnie ciepłe, nosząc przy tym znamiona delikatnej melancholii. Gdzieniegdzie pojawi się pogłos kobiecego ekstatycznego szeptu, nienachalne konga, syntetyczne klawisze czy szumy, a rytm wyznaczy niespieszny snare drum, brzmiący jak rozłupywany orzech.
W dwóch następnych utworach Federsen uderza w tony wywodzące się z Detroit. Najpierw w „All Things Are Numbers” miesza mocne metaliczne haty ze snującą się miękką stopą, tworząc nadmorskie w odczuciu downtempo, w którym nawet mewy zaśpiewają, a potem na podobną modłę budując „Epoch”, gdzie haty wybrzmiewają w stylu niedawnego wydawnictwa Arne Weinberga. Wybrzękująca tutaj melodię linia basowa i ciche, lecz wyraźne oraz czyste bębny współgrają ze strzelistymi padami, jak również z klawiszami starodawnej elektroniki.
Epka mogłaby stanowić spójną czterowersową zwrotkę większej całości (na przykład długogrającej płyty), w której utwory są poszczególnymi wersami, zaś remiks Sensual Physics zamyka ją, tę zwrotkę, w rymach okalających, powracając w ostatnim kawałku do brzmień house’owych.
Cała czwórka jest melodyjna, brzmi przyjemnie i płynie bardzo gładko. Można by z tego zrobić zarzut, ale jest to zbędne nie tylko z powodu odmawiania sobie w ten sposób zwykłej przyjemności słuchania, lecz także dlatego, że taki musiał być zamysł twórcy, który nie bez powodu wydał swoje utwory pod nazwą „socrealizm”.
Thinner.cc/Federsen
Thinner 108, 2009

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

0 Komentarzy

  1. laudia

    Jestem ciekawa, ile autor epki wie o socrealizmie, bo materiał cieplutki, jak na thinnera przystało. Lato, lato wszędzie. By the way, czyżby nie sprawdziło się wprowadzenie opłat? taki nagły gratis? Autorowi dzięki za przypominajkę= retro poszukiwania thinnerów na hd czas zacząć.